19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

Bijdrager
    Drixels

Nieuwe Macbook pro touch bar weinig batterij resterend.

hallo iedereen!

ik ben van donderdag in het bezit van een nieuwe macbook pro. (13″, 500gb ssd,16gb ram,3.1 ghz i5)
    Vanaf dag 1 is het me opgevallen dat de batterij totaal niet lang meegaat, zeker geen 9/10 uur!
    De macbook is nu 61 procent opgeladen en heeft nog maar 3 uur resterende batterij.
    Dit was na de time machine terug te zetten zeker 9 uur bij volledige batterij.
    wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn en wat kan ik hier aan doen?
    Ik werk vooral met het adobe cc pakket ,cinema 4d en Office.

groetjes,
    Dries

Bijdrager
    Olieboer

Eerst maar eens wat vaker gebruiken zou ik zeggen. Het gebeurd vaker dat de batterij in het begin sneller leeg gaat, iets met processen op de achtergrond. Ik zou nog niet te snel teleurgesteld zijn.

Bijdrager
    Drixels

ja na herstart geeft hij 8 uur aan, maar dit daalt vrij snel.
    Oke zal hem dan eerst wat op de proef stellen!

Bijdrager
    tomc

De resterende tijd die je macbook weergeeft hangt af van wat je aan het doen bent op dat moment. Ben je 4K video aan het editen in Premier Pro dan kan het goed zijn dat hij bij een lading van 100% weergeeft dat de batterij nog maar 3 uur zal mee gaan. Sluit je Premier Pro af en ga je wat mails lezen dan kan het goed zijn dat er even later staat dat de batterij nog 9 uur zal meegaan.
    Je MacBook kan namelijk niet voorspellen wat je de komende uren gaat doen.

Tenslotte is 10 uur halen met je MacBook pro zo goed als onmogelijk. Al kan het in zeer uitzonderlijke gevallen wel bv als je muziek luister en je scherm in sluimerstand gaat. Maar het is algemeen geweten dat Apple er graag een schepje bovenop doet.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 10 maanden geleden door  tomc.

Bijdrager
    Drixels

Momenteel staat enkel Firefox en Spotify open en de macbook geeft bij 50% batterij nog steeds maar 2 uur aan.
    Dit is toch zeer weinig, men 5 jaar oude macbook deed met die percentages zelfs langer.

Bijdrager
    anoniem

@tomc: doorgaans blijken (of bleken, misschien) Apples inschattingen van gebruikstijden vrij realistisch; zie ook verschillende reviews uit het verleden van bijv. de MacBook Air. Mijn Air haalde in het begin zonder veel problemen tien uur of meer bij gemiddelde belasting. De Pro (2014) redt dat niet, maar met enige omzichtigheid kom acht uur ook wel in beeld.

Het lijkt erop (zie Ars Technica bijvoorbeeld) dat de MBPs een eind richting de geadverteerde batterijduur komen bij lichte belasting, maar dat dat heel snel achteruitholt bij gemiddelde tot zware belasting. Het kan dus zomaar zijn dat het na zes uur voorbij is.

Persoonlijk vind ik het zinniger om het batterijpercentage te zien dan de resterende tijdsduur, omdat dat altijd een schatting is die je vaak niet veel verder helpt.

Bijdrager
    Geldersscheepje

Hou er rekening mee dat de volledige capaciteit pas beschikbaar is na 10-15 maal volledig ont- en opladen. Heb dus even geduld!

Bijdrager
    Zakske
    BomC op 27 november 2016

Het lijkt erop (zie Ars Technica bijvoorbeeld) dat de MBPs een eind richting de geadverteerde batterijduur komen bij lichte belasting, maar dat dat heel snel achteruitholt bij gemiddelde tot zware belasting. Het kan dus zomaar zijn dat het na zes uur voorbij is.

Volgens mij haal je bij echt zware belasting niet eens de drie uur.

Bijdrager
    Shmoo

Je hebt wel het voordeel dat je drie extra opladers kunt kopen en op alle vier de poorten tegelijk je computer kunt opladen.

#drinken_met_4_rietjes

Bijdrager
    Drixels

hahah @shmoo, Zou dat helpen ja?:p
    Zal de mac deze week eens goed gebruiken en dan men bevindingen hier posten. Nog 1 extra vraagje, ik merk dat soms bij het openen van een programma(bv firefox,mail) het “venster” even glitcht, zijn dit nog kleine bugs?

Bijdrager
    IGBA

Wat ik er zo links en rechts van gelezen heb, gaat het vaak mis bij MBP’s waarbij de Migratie Assistent is gebruikt…

Bijdrager
    Shmoo

Ik denk vooral, (maar wie ben ik) dat het veel te maken heeft met Spotify. Mensen onderschatten vaak wat voor rotzooi app Spotify werkelijk is voor de Mac omdat ze niet kijken naar de cijfertjes op de achtergrond.

Ik bedoel, wat kan Spotify fout doen. Het doel is muziek afspelen, vaak ook nog gratis dan dan is het al heel snel een geweldig programma wanneer je alleen maar hoeft te navigeren tussen muziek en op Play drukken. Daar kan niet veel fout aan gaan vanuit een gebruikersoogpunt. Allene op de achtergrond vreet het volgens mij extreem veel stroom, is het totaal niet lean gebouwd en eigenlijk een compleet waardeloos product.

Vergelijk met met MSN for Mac 10-12 jaar geleden van Microsoft. Dat was ook compleet waardeloze software en iedereen week toen uit naar een 3rd party alternatief waar je wel de cam kon gebruiken en dat soort dingen. Tegenwoordig merk je veel minder qua performance wanneer een app waardeloos is. OS X comprimeert het ram op de achtergrond dus je machine wordt amper trager door dit soort software.

Ga eens wat onderzoek doen. Verwijder Spotify en speel muziek tijdelijk af vanaf een iPhone of zo die naast je toetsenbord ligt. Kijk of je verschil merkt qua batterijprestaties.

Bijdrager
    iep

Niet kijken naar de tijd die in OS X wordt weergegeven want dat is niet meer dan een schatting op basis van het gebruik van de afgelopen 5 minuten. Als je echt wil weten hoe lang je Mac op de accu gaat kun je dit beter met een stopwatch timen. Doe dit dan wel diverse malen zodat je een gemiddelde kan berekenen. Let hierbij ook op dat je de machine ook gemiddelde gebruikt (dus niet ineens allerlei gekke dingen gaan doen die je normaliter niet doet of die maar eens in de zoveel tijd voorkomen).

Bijdrager
    Drixels

Ik merk nu ook net op dat de laptop geen informatie kan inwinnen over het stroomverbruik.
    Volgens mij zijn hier toch een aantal dingen misgegaan??

Bijdrager
    Drixels

/uploads/community/75004a3fd0a417f125bfafb1908ea1a53770f70b_67681.png

Bijdrager
    Shmoo

Spotlight > Activiteitenweergaven

Daar kun je zien welke apps je stroom aan het slurpen zijn.

Bijdrager
    K.C.

Ik heb dezelfde Macbook, met Touch Bar. Ervaar dezelfde problemen. Als ik hem een beetje aan het wer zet met downloaden en uitpakken van 1 film, wat itunes liedjes afspelen van een via wifi-verbonden schijf en wat safari dan kan ik deze met 1 uur leegtrekken.

Van de week na laten kijken bij een Apple reseller, heeft aantal tests gedaan, konden niets vinden… moet nog van ze terughoren wat ze wel / niet gevonden hebben, de medewerker die het heeft getoetst was er niet toen ik hem weer kwam halen.

Opnieuw geïnstalleerd, maar vandaag na 1 uur enkel safari 30% van de batterij weg, die lijn doortrekkend is hij met enkel Safari in drie uur leeg, dat kan niet goed zijn.

Meer mensen met deze batterij “ervaring”?

Bijdrager
    Tenvox

Zeker, hier nog een met een MacBook Pro met touch bar. Ook leeg in een no time. 12% minder accu wanneer ik even weg was (nog geen 10 min). Dus mijn laptop feitelijk niets aan het doen was. Geen programma’s aan, Bleutooth uit en scherm met lage verlichting.
    Powernap ook uitgezet. Laatst een tip hierover ontvangen. Nee dus. Iemand nog tips?

Bijdrager
    K.C.

Het was bij mij uiteindelijk een onbekend proces dat op de achtergrond draaide. Opnieuw installeren en geen back-up terugzetten vanaf de time-capsule was de oplossing.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.