12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    Machiavelli

Nieuwe MacBook Pro op te laden met iPhone oplader?

Wellicht beetje naïeve vraag, maar vandaag mijn MacBook Pro 13″ binnen gekregen. Nu heeft hij zoals bekend alleen USB c aansluitingen. Nu moet ik helaas toch nog wel wat adapter kopen en vroeg ik mij af ik MacBook op te laden is via een iPhone oplader? Dus als ik kabel USB naar USB-c gebruik.

Bijdrager
    fred44nl

nee, dat gaat echt niet.
    een iPad / iPhone oplader geeft slechts 5 volt en dat is véél te laag.
    daarbij komt dat de stroomsterkte ook veel te laag is.

maar bij een nieuwe Macbook wordt toch standaard een passende oplader meegeleverd.
    of is men die vergeten:)

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 10 maanden geleden door  fred44nl.

Bijdrager
    Machiavelli

Dat vermoedde ik al:-) Dank je wel.

Nee, uiteraard zit die er gewoon bij! Maar is handig om onderweg een tweede te hebben. De oplader is bij net zo groot als de MacBook zelf;-)

Bijdrager
    computer space

Zou gewoon moeten kunnen. Intern voltage opschroeven om voldoende spanning over de accu’s te krijgen is eitje tegenwoordig, en telefoonladers van 15W leveren toch ongeveer helft vermogen van de normale lader. Probeer het.

Ik lees net dat het op de MB Air met USB C werkt, dus waarom hier niet?
    Enige is dat ik iPhone lader zou vervangen door zo’n chinees 3Ampere monster.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 10 maanden geleden door  computer space.
    • Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 10 maanden geleden door  computer space.

Bijdrager
    KarelWillem

Lees ook dit eens:
    https://discussions.apple.com/thread/7457732?start=0&tstart=0

De gangbare adapters liepen van 29 tot 85 watt.
    Dan ga je met een 5 watt lader van een iPhone niet zoveel doen.

Bijdrager
    fred44nl

een iPhone/iPad lader is USB en dus slechts 5 Volt.
    de gemiddelde Macbook lader geeft rond 15 volt, afhankelijk van het type, model, bouwjaar, etc.
    dus ga je met een usb-lader niks beginnen, werkt gewoon helemaal niet.
    en dan hebben we het nog niet eens over de stroomsterkte, want die is ook vele malen te laag.

Bijdrager
    computer space
    fred44nl op 23 november 2016

een iPhone/iPad lader is USB en dus slechts 5 Volt.
    de gemiddelde Macbook lader geeft rond 15 volt, afhankelijk van het type, model, bouwjaar, etc.
    dus ga je met een usb-lader niks beginnen, werkt gewoon helemaal niet.

Sorry hoor, maar dan ben je niet thuis in elektronica. Met 2 transistors, mini trafootje, paar condensators en 2 weerstanden maak je uit 3V van 2 penlites met gemak een volt of 30-40. Kijk naar oude seventies VFD rekenmachines, die deden dit trucje al. Tegenwoordig zit hele slaatje in 6-pins SMD component met 90-95% rendement.

Het kan dus wel, althans bij de Macbook Air met USB-C kan het. Nog geen bevestiging gezien dat het op de nieuwe MBP ook kan, maar zou niet weten waarom niet.

Moderator
    Mac Daddy

De nieuwe MBP adapters hebben allemaal een USB-C poort direct in de adapter zelf zitten.

En voor een extra lader zou ik altijd aanraden om er direct eentje extra bij te kopen. Heb ik ook ooit als tip gekregen en het is erg handig om 2 laders te hebben. Het nadeel is wel dat Apple nu de adapter zelf los verkoopt en je dus ook nog eens een extra USB-C kabel erbij dient aan te schaffen.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 10 maanden geleden door  Mac Daddy.

Bijdrager
    MacAnarie

En helaas zit de verlengkabel voor de lader naar de muur er ook niet meer gratis bij, deze zul je dus ook zelf moeten kopen a 25-30 euro.

Moderator
    Mac Daddy

Die zit zelfs niet meer bij de MacBook Pro zelf, dus ze zullen wel gek zijn om die wel bij een losse lader erbij te geven. (irritante marketing trucjes)

Bijdrager
    GoeieDag
    MacAnarie op 23 november 2016

…25-30 euro.

Een kabeltje van 1 euro (mocht je er al niet een paar thuis hebben liggen) voldoet ook.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.