9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Thomas_91

Nieuwe Macbook Pro kapot. Wat nu?

Hallo allemaal,

Heel fijn dat er een forum is waar ik mijn vragen over m’n Macbook kan stellen. Ik hoop dat er wat mensen zijn die me verder kunnen helpen. Het gaat om het volgende.

Omstreeks december 2012 heb ik een Macbook Pro gekocht bij de Media Markt. Ik doe er geen rare dingen mee en de software is up to date. Een maand geleden begon hij ineens vast te lopen. Het gebeurde voor het eerst toen ik hem oppakte om hem even te verplaatsen: ik pakte hem daarvoor links vast, dus bij de USB poorten zeg maar. Er kwamen allemaal paarse vlakken in beeld die heen en weer bewogen, waarop alles gelijk helemaal vastliep. Geen toetsencombinatie werkte meer en uiteindelijk moest ‘m helemaal uitzetten. Sindsdien gebeurd dit regelmatig, maar vooral als er iets tegen de linkerkant stoot.

Omdat ik ‘m nog niet zo lang heb val ik nog binnen de garantie. Daarnaast weet ik ook dat Media Markt de EU richtlijn hanteert die 2 jaar garantie biedt (even los van non confirmiteit zoals bedoeld in 7:17 BW). Ik kan naar de Media Markt gaan om het kosteloos te laten repareren, maar heb daar wegens drukte helemaal geen zin in of tijd voor. Mijn vraag is nu: zou dit een softwarematig probleem kunnen zijn en kan ik dit dus zelf oplossen, of is er echt sprake van een hardwarematig probleem (wat ik hier tot mijn spijt vermoed)?

/uploads/community/914dd2639511d82da5176f690999890c4e482b22_78877.jpg

Bijdrager
    Thomas_91

Ik zie dat de foto het niet doet, bij deze

Bijdrager
    FloorvN

ga zsm naar de mediamarkt voor garantie !
    Ziet er uit dat de GPU defect is.. (gezien de artifacts)
    Lijkt me een hardware matig probleem, dus niet met software op te lossen..

je kan voor de zekerheid een Pram en SMC Reset doen !

Welke type model is het ??
    Staat ook aan de onderkant..

Bijdrager
    jopie213

In het eerste jaar kun je voor zulke problemen ook naar de Apple Store gaan, ze zeggen zelf dat het dan sneller wordt opgelost dan via andere winkels. Moet je natuurlijk wel in de buurt van Amsterdam wonen.

Bijdrager
    RobApple

Niet zelf proberen op te lossen, zeker niet in garantietijd.

Z.s.m. wegbrengen of afspraak maken bij AppleStore Leidseplein.

Bijdrager

Even naar Amsterdam dan maar? Wat een vreemd argument, geen zin en geen tijd. Hoeveel tijd kost dat? Een uurtje max?

Bijdrager
    Haike

Dat hangt er vanaf wat het probleem het is. Ik heb wel eens een dag lang aan de geniusbar gezeten vanwege een veiligheidscertificaat wat niet mee wou updaten van OS 7.3 naar OS 7.5 wel allemaal gratis geregeld. Ik heb er ook wel eens 20 min gezeten met een kapot display. Dan nemen ze hem in en kun je hem halen wanneer het klaar is.

En als ik bovenstaande goed heb gelezen zal het daar wel op uitdraaien; Afspraak maken aan de geniusbar (per mail kun je al beschrijven wat je probleem is, en zonder afspraak gaat het niet) Je krijgt dan meteen een genius medewerker die ter zake kundig is met je beschreven probleem. Er volgt een onderzoekje wat je niks zal kosten want je hebt nog garantie op je machine. Formulieren invullen machine innemen, en ± een week later heb je hem terug. Maar als het het inderdaad de GPU is, zoals FloorN meent, zou het ook kunnen gebeuren dat ze je een hele nieuwe machine in je handen douwen, dat zullen ze bij de reseller niet snel doen.

Bijdrager
    FloorvN

als je trouwens een beeldscherm extern aansluit, treden deze problemen dan ook op ??

Overigens raad ik ook aan om eerst te proberen bij de Apple store in A’dam !
    Hierbij heb je direct contact met Apple, en geen tussenpersoon (zoals Reseller bijv.)

Bijdrager
    Thomas_91

Bedankt allemaal voor jullie tips! Ik ga er niet zelf aan sleutelen nu het inderdaad een hardwarematig probleem lijkt te zijn,

MartijnH op 24 oktober 2013

Even naar Amsterdam dan maar? Wat een vreemd argument, geen zin en geen tijd. Hoeveel tijd kost dat? Een uurtje max?

Dat vreemde valt wel mee. Ik zit namelijk midden in mijn tentamenperiode. Ik heb mijn Mac heel erg hard nodig voor studie: ik kan het me nu echt niet veroorloven om hem een week kwijt te zijn. Bedankt voor je tip alsnog.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.