6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    belgiumiphone

Nieuwe MacBook Pro – batterij opladen

Vanavond wordt mijn nieuwe Macbook Pro 13 inch met retina scherm geleverd. Het is een toestel met deze configuratie:

2,7-GHz dual-core Intel Core i5, Turbo Boost tot 3,1 GHz
    8 GB 1866-MHz LPDDR3 SDRAM
    256 GB PCIe-flashopslag

Nu heb ik volgende vragen over het opladen van de batterij:

– Moet ik hem de eerste keer eerst volledig opladen vóór ik hem gebruik (een minimum aantal uren?) of mag ik er onmiddellijk mee spelen?
    – En nadien: is het beter om de MacBook zoveel mogelijk aan de lader te houden of werk je beter vaak op de batterij om deze te laten leeglopen?
    – Tot hoeveel procent batterijcapaciteit mag ik hem laten ontladen? Bij de iPhone zegt men dat je best niet onder de 20% gaat.

Dank voor de hulp!

Ik ben een complete newbee op het vlak van de Mac. Ik ben nu 38 jaar oud en ik heb altijd met Windows gewerkt. De iPhone en de iPad hebben mij overtuigd om ook voor mijn laptop te kiezen voor Apple. Vraagje: wat zijn de mogelijkheden inzake samenwerking tussen de Mac, de iPhone en de iPad?

Bijdrager
    penseel
    Bijdrager
    SunKeeper

Wat over het algemeen altijd aangeraden werd: (nu bij de nieuwere Macs zijn er steeds meer mensen die dat ook weer tegenspreken)

Je ontvangt de Mac met de batterij bijna vol. Daarna doe je:

– op de batterij gebruiken tot onder de 90% indien nodig
    – dan opladen tot 100% en twee uren aaneengesloten op netvoeding
    – vervolgens op de batterij gaan werken totdat je op 0% komt en de sluimerstand automatisch ingeschakeld wordt (in sommige gevallen gebeurt dat al eerder, dan is de batterij op dat moment werkelijk op 0%, andere gevallen kun je een flinke tijd op 0% blijven werken)
    – aansluiten en laten opladen tot 100% en daarna nog twee uur aan de netvoeding laten
    – klaar (bij alle bovenstaande situaties maakt het niet uit wat je met de Mac doet, zowel sluimer, als er gewoon op werken)

Resultaat is dat je daarna altijd een juiste weergave van het batterijpercentage hebt. (gekalibreerd)
    Macs van vóór 2012 was altijd het advies om dat een paar keer per jaar te doen, maar bij de huidige Macs is één keer na aankoop voldoende en hoef je het daarna alleen nog te doen als je grote problemen met de batterij ervaart. Dan kan het een mogelijke oplossing en/of duidelijkheid over de problemen bieden.

Verder qua gebruik gewoon doen zoals het je uitkomt en er niet teveel op letten. Minimaal een paar keer per maand een uurtje of tien op de batterij werken zodat ie in beweging blijft. Bij voorkeur boven de 22% lading blijven zoals ook bij de andere apparaten.

Kijk maar eens wat rond wat je allemaal met iCloud kunt synchroniseren. Dat soort data en meer kun je allemaal delen tussen je Mac en je iPhone/iPad.

Bijdrager
    mtooster

Als bijzondere handelingen nodig zouden zijn had dat wel duidelijker vermeld geweest.
    Ik heb ook nergens echt testresultaten kunnen vinden van het nut van de eerste keer helemaal opladen en dan helemaal ontladen ofzo.
    Ik heb dat in ieder geval nog nooit gedaan bij nieuwe apparaten en nog geen problemen met accu’s gehad. Boven de 22% blijven doe ik al helemaal niet.
    (misschien doet het accu-management dat wel voor me, maar op mijn beeldscherm staat toch echt zeer regelmatig 0%)

Het accu-management in de nieuwste MacBooks (en de oudere ook overigens) is dusdanig goed dat je er echt niet over na hoeft te denken.
    Ik doe maar wat en heb nooit ergens op gelet (half opladen, paar minuten opladen, geheel ontladen totdat het ding uitvalt en dan twee dagen niet naar kijken… dan is ie écht leeg, eruittrekken als ik weg moet en let nergens op)
    De accu is nu ruim 5 jaar oud, bijna 800 cycles verder en schommelt nu al geruime tijd rond de 85% capaciteit. op dit moment 88% zelfs.

Gewoon uitpakken, aan de lader hangen en lekker gebruiken alsof het een gebruiksvoorwerp is;)

Bijdrager
    makoe

De nieuwe accu’s hoeven niet gecalibreerd te worden (Zoals Apple dit zelf meldt).
    Gewoon gebruiken de laptop met de accu en met de netvoeding. Zo blijft het chemisch proces in de accu lekker aan de gang en houd je deze fit.

Bijdrager
    Multimediaknaller

Sinds een paar dagen een splinternieuwe (aantoonbaar) MacBook Pro in mijn bezit maar vreemd genoeg had de accu al 4 cyclussen doorlopen ?

Is dit normaal… ?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.