9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    Roel

Nieuwe MacBook Pro 2016 13″ of 15″

Mijn oud toestel is een MacBook pro 15″ mid 2012 non-retina. Ik zou willen overstappen naar een nieuw model maar twijfel tussen een 13″ of 15″. Ik gebruik af en toe photoshop en final cut pro x. Dit zou geen probleem mogen zijn voor de 13″ maar voor school gebruik ik parallels met een 3D tekenprogramma autodesk inventor 2017. Hierdoor vrees ik dus dat de dual-core van de 13″ en de interne grafische kaart niet voldoende zal zijn, en dus beter naar de 15″ overstap. Is dit correct of moet een 13″ met 16gb ram ook volstaan?

Bijdrager
    bjorngra

Ik zou dan voor de 15″ gaan. Die heeft nog de extra videokaart.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

3D = heftig voor de videokaart en processor, en ook beter met een groter scherm. 15 inch dus. Maxed out zou ik doen. Wel prijzig allemaal.

Bijdrager
    /dev/enschede

Je zou eens kunnen kijken hoe vaak je je laptop gebruikt. Zit je er 12 uur per dag achter of maar een paar uurtjes per week. En hoe vaak per week/maand/jaar gebruik je die zware applicaties. En hoeveel van de kosten gaat je baas of de belasting bijdragen.

Bijdrager
    Shmoo

15″ vanwege de dedicated graphics.

13″ zal te eenvoudig zijn.

Geblokkeerd
    Anoniem

Zelf werk ik met solidworks en heb ik gekozen voor de 15″ basismodel met de videokaart upgrade naar de 460. Dan heb je met studentkorting relatief het meeste waar voor je geld wat betreft de 15″, de 460 is een stuk beter dan de 450. Met deze configuratie kun je in principe alles doen wat je wil, maar met de standaard kaart kom je ook een heel eind. Net wat je budget toelaat.

Overigens draai ik solidworks in bootcamp wat toch veel betere prestaties geeft dan virtueel. Met bootcamp zou je zelfs een lagere spec configuratie kunnen nemen voorbode laptop dan wanneer je het virtueel draait. Er is dus nog wat rek als je besluit het goedkoper te willen doen.

Bijdrager
    Roel

Heb je dan de standaard configuratie genomen voor je hardeschijf? Ik vrees dat 256 te weinig is.

Geblokkeerd
    Anoniem

Ja want met die configuratie zat ik wel aan mijn maximale budget, liever de 460 dan extra opslag. Je hebt van die kleine externe SSDs zoals de Samsung T3 die gewoon snel zat zijn voor extra opslag of voor video werk. Daarbij staan mijn muziek en foto’s in de cloud wat voor mij de 512GB eigenlijk overbodig maakt.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.