25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    lattitudeoner

Nieuwe Macbook Pro 15-inch: 2,3 GHz

Beste lezers,

Ik zit met een aantal kleine problemen/vraagstukken die voor mij nog niet helemaal helder zijn. Na jarenlang trouwe dienst aan Windows heb ik toch maar besloten een Macbook Pro te halen. Ik heb een achtergrond als grafisch ontwerper en in mijn vrije tijd edit ik nog wel is wat in elkaar. Nu heb ik een beetje rond gezocht en ben ik uiteindelijk uitgekomen op het volgende:

Macbook Pro 15-inch: 2,3 GHz(circa 1800/studentenkorting)
    • 2,3-GHz quad-core Intel Core i7
    • Turbo Boost tot 3,3 GHz
    • 4 GB 1600-MHz geheugen(verhoogd naar 8gb)
    • 5400-rpm harde schijf van 500 GB1

Mijn budget ligt rond de €2000 en aangezien ik er een tijd mee moet doen laat ik me het liefst zo goed mogelijk informeren. Ik heb het geheugen van 4GB verhoogd naar 8 GB 1600-MHz DDR3 SDRAM – 2 x 4 GB. Nu zit ik enkel met de vraag over een Harde Schijf. Ik lees en hoor verschillende dingen over een SSD-schijf. Nu zie ik dat die schijven via Apple ontiegelijk duur zijn(buiten mijn budget). Ik ben van plan om de Macbook te kopen met de standaard ingebouwde 500-GB seriële ATA, 5400 rpm om het vervolgens meteen zelf (goedkoper) uit te breiden met een SSD-schijf. Ik zou het zonde vinden om te betalen voor 750-GB seriële ATA, 7200 rpm als ik toch van plan ben om het meteen uit te breiden met een SSD-schijf. Mijn vragen hierbij zijn:

1) Ik had zelf de Samsung Series SSD 256GB van €160 in gedachte, nu lees ik echter dit elders op het forum: ‘Sinds MAC OS nog geen trim ondersteund (officieel), zit je nog altijd met het probleem dat je SSD na verloop van tijd traag kan worden. Je zal dus een SSD moeten zoeken die Garbage collection heeft.’. Dit bericht is uit april 2011 en ik vraag me af of de Samsung SSD 256GB een juiste keuze is? Ik heb een externe HDD voor eventuele muziek en downloads dus aan 256gb heb ik ruim voldoende.
    2) Wat kan ik met de standaard 5400 harde schijf doen? Kan ik die er gewoon in laten of moet die vervangen/verwijderd worden?
    3) Kan ik meteen na ontvangst van de macbook een SSD-schijf erin zetten of moet ik de macbook eerst installeren?
    3) Als ik meteen na ontvangst van de macbook een SSD-schijf erin zet heb ik dan geen garantie meer?
    4) Ik ben geen wizkid als het aankomt op laptops en het openen daarvan dus is het verplaatsen/vervangen van een HDD/SDD-schijf relatief makkelijk? Of zou je aanraden om dat bij een laptop winkel te doen.

Qua kosten kom ik nu uit op het volgende. Macbook Pro 15inch 2,3ghz + 8GB Ram: €1897 + Losse SSD kaart Samsung 830 256 gb: €2057. Een 256gb SSD-schijf van apple zou me totaal €2375 kosten.

Bijdrager
    henkmetdepet

Vraag 1) kan ik helaas niet goed beantwoorden. Mijn ervaring met de OCZ Vertex 4’s in Mac’s is erg goed, ook na verloop van tijd.

2) Hij zal aan de kant moeten, de SSD komt op zijn plaats. De HDD die eruit komt kun je met een speciaal bracket bijvoorbeeld op de plek van de SuperDrive plaatsen of in een externe behuizing.

3) Je kunt hem meteen omknopen en daarna via Internet Recovery de Mac schoon installeren met OS X 10.8, de meest recente versie.

4) Het gaat om een 10-tal schroeven Philips #0 voor de bottomcase (aluminium onderkant), daarna het loswippen van de accu-connector, het losdraaien van 2 Philips #0 schroeven en daarna 4x Torx #6. Het loshalen van de accu-connector met het Logic Board doen veel doe-het-zelfers niet, maar het is wel aangeraden.

Onthoud wel dat de garantie op het spel komt te staan als jij zelf in je Mac aan het prutsen gaat. Wil je al deze ongein voorkomen, laat het dan doen door een Apple-gecertificeerd bedrijf. Check daarvoor de Apple-support site.

Hopelijk kun je er wat mee.

Inactief
    Anoniem

Wow! Friends! Kom een kijkje nemen! Op zoek naar een uniek design accessoires of coole gadgets voor je iPhone? IPhone Accessoires absolute laagste prijs! Niet te missen! http://ytt.me/xz1SU4

Bijdrager
    Dwee8le

Hoi,

1) TRIM wordt alleen officieel ondersteund voor SSDs die je via Apple hebt aangeschaft. Je kan zelf TRIM aanzetten via de terminal. Of dit nuttig/nodig is, is een andere discussie. Er zijn op internet genoeg handleidingen te vinden hoe je dit moet doen.

2) zoals eerder gezegd zijn er twee opties: of je doet de SSD in plaats van de HDD die er nu inzit. Daarmee blijft de garantie van het apparaat in tact. Of je koopt een bracket en je plaats een van deze schijven op de plaats van de dvdspeler. Hiermee verlies je de garantie op het hele apparaat. Dat staat in de voorwaarden/garantiebepaling die je bij je MBP krijgt. Je mag bij een gewone MBP namelijk zelf de RAM en de HDD upgraden. Op die onderdelen zelf heb je dan natuurlijk geen garantie meer via Apple, maar op de rest van het apparaat wel. Pas je meer aan dan die twee onderdelen, dan vervalt de hele garantie.

3) zie vorig antwoord

4) wederom zijn er op internet genoeg goede handleidingen en videos te vinden over hoe je dit moet doen. Een HDD vervangen in een laptop is echt niet moeilijk. Kijk maar eens rond op de website van OWC of iFixit voor goede videos en handleidingen.

Als ik jou was, dan kocht ik de standaard configuratie en dan zou ik er ook zelf RAM inzetten. Dat is namelijk ook altijd veel goedkoper dan dat via Apple doen en echt twee seconden werk. Ik haal meestal RAM bij mycom en zolang de snelheid maar overeenkomt met wat je computer nodig heeft, is er niets aan de hand. Zo zou je voor hetzelfde geld bij Apple maar 8GB hebben en bij mycom makkelijk 16GB.

Ik heb zelf ook een samsung 830 series 256GB in mijn iMac gezet i.p.v. de standaard HDD. Werkt echt fantastisch! Garantie had ik toch al niet meer, want bij een iMac moet je het hele scherm loshalen en dan vervalt je garantie.

Bijdrager
    JeroenXC

Als je er toch zelf een SSD in gaat zetten zou ik ook zelf je geheugen verhogen.
    Ik neem aan dat je het over de Samsung 830 SSD hebt.
    Hierbij hoef je TRIM niet in te schakelen.

Bijdrager
    lattitudeoner

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb net even contact opgenomen met de iCentre in Veenendaal en heb gevraagd naar de mogelijkheden en de kosten voor het verhogen van het geheugen naar(16gb) en het implementeren van een ssd-schijf(Samsung 256gb). De medewerker vertelde me dat het niet meer mogelijk is om een HDD in een nieuwe macbook pro te vervangen met een ssd-schijf. Volgens hem had het iets te maken met een ingebouwde temperatuur sensor die dan op volle toeren zou draaien. Hij vertelde me dat het in het DVD schijfje moest worden geplaatst. Totale kosten kwamen uit op: €470! En daar komt natuurlijk niet bij kijken dat ik zelf een SSD van 160 euro en een geheugenkaart van 70 euro koop.

Conclusie(volgens de medewerker van iCentre Veenendaal):
    – Het is niet meer mogelijk om een SSD-schijf te vervangen op de plaats van een HDD in nieuwe macbook pro’s(temperatuur sensor complicaties).
    – Hierdoor moet ik het eigenlijk noodgedwongen door hun laten doen, anders vervalt mijn garantie.
    – De kosten voor het openschroeven en implementeren van een ssd-schijf/16gb geheugenkaart gaat me welgeteld €470 euro kosten.

Bijdrager
    defoortk

Lijkt me sterk wat die icentre medewerker je heeft verteld.

Vervangen van een HDD in een non-retina MBP is écht een fluitje van een cent. Kijk maar eens hier.

Het verhaal van de temperatuursensor en de ventilator die dan de hele tijd hard gaat blazen gaat volgens mij over de iMac. Heb ik zelf gehad bij het installeren van een SSD in mijn iMac. Daar is er een sensorkabeltje dat op de HDD is aangesloten (en dus niet op de SSD kan aangesloten worden). Je kan dan softwarematig de snelheid van de ventilator regelen.

Ik zou er dus zeker geen 470 euro voor betalen want hun verhaal klopt gewoon niet !

Bijdrager
    PBP

De medewerker van iCentre weet dus duidelijk niet waar hij het over heeft. Je kunt heel gemakkelijk zelf je hdd vervangen voor een SSD en ook je RAM geheugen is een fluitje van een cent. Ik raad aan dit zelf te doen, bij Apple betaal je je scheel. Wat defoortk hierboven al aangeeft is een goede guide om het zelf te doen, het stelt echt niks voor. Qua SSD raad ik de Crucial M4, Samsung 830 of Samsung 840 aan. Die hebben goede ingebouwde garbage collection dus hebben geen trim nodig.

Bijdrager
    lattitudeoner

Ik heb net even contact opgenomen met de Apple Helpdesk om er toch zeker van te zijn. Die verwezen me door naar de Apple Store in Amsterdam. Mijn verhaal: ”Ik wil een Macbook Pro 15inch 2.3ghz online bestellen en wil uiteindelijk via een iCentre mijn 500GB HDD laten vervangen door een SSD-Schijf(Wil het toch zelf proberen). Nou begreep ik van een iCentre dat ik de HDD niet kan vervangen door een probleem met een tempature sensor maar dat het in de DVD-Schijf geplaatst moet worden klopt dit?” Meneer antwoorde klopt helemaal, in de nieuwe macbook pro’s kan je de HDD niet direct vervangen met een SSD-schijf maar dit gebeurd in de DVD-Schijf. Raar…

Bijdrager
    PBP

Erg vreemd verhaal, volgens mij klopt daar niks van :neutral:. Waar plaatst Apple hun eigen SSD’s dan… gewoon op dezelfde plek volgens mij:razz:
    Check deze guide. Net als elke voorgaande MBP een kwestie van losschroeven en vervangen.

Bijdrager
    lattitudeoner

Heb weer contact opgenomen met dezelfde iCentre in Veenendaal. Ditmaal een andere man aan de lijn gehad die wel gewoon beweerde dat het mogelijk was.

Bijdrager
    lattitudeoner

Bedankt voor je advies PBP, ik wil uiteindelijk ook het RAM geheugen van 4gb naar 16gb verhogen. Ken jij eventueel een goede/betaalbare geheugenkaart van 16gb? Heb er namelijk zelf bitter weinig verstand van.

Bijdrager
    Soulshaker

Verhaal klopte inderdaad niet.
    Dit is wel het geval bij de iMac.

Bijdrager
    lattitudeoner

Ja het was blijkbaar een misverstand. Wellicht ging hij er vanuit dat ik een iMac of een Macbook Pro met Retina Display wou aanschaffen. Ik ben er nu bijna uit. Ik haal gewoon de 15inch 2.3 ghz Macbook Pro met 500-GB seriële ATA, 5400 rpm en 4GB. De SSD-schijf haal ik ergens in de zomer wel, als de prijzen hopelijk iets gedaald zijn. Voor nu doe ik even met de 500GB schijf. Ik wil wel meteen het RAM-geheugen verhogen naar 16GB. Is dit gemakkelijk te doen? En welke geheugenkaart(16gb) raden jullie aan?

Bij voorbaat bedankt!

Bijdrager
    PBP
    lattitudeoner op 10 januari 2013

Bedankt voor je advies PBP, ik wil uiteindelijk ook het RAM geheugen van 4gb naar 16gb verhogen. Ken jij eventueel een goede/betaalbare geheugenkaart van 16gb? Heb er namelijk zelf bitter weinig verstand van.

Crucial CT2KIT102464BF160B

Inactief
    Anoniem

Wellicht ging hij er vanuit dat ik een iMac of een Macbook Pro met Retina Display wou aanschaffen

ook in de retina kun je gewoon de ssd upgraden, de garantie vervalt wel, maar het is zelf te doen en je hebt geen gezeur met temperatuur sensoren

Bijdrager
    lattitudeoner

Ah bedankt :), ik zal naar de Crucial CT2KIT102464BF160B kijken. Is het trouwens gemakkelijk om het geheugen te vervangen? Als ik bv. meteen 4gb wil vervangen met 16gb geheugen. En kan ik dit gewoon doen voordat ik de macbook installeer?

Bijdrager
    lattitudeoner

Op de website van Apple staat trouwens dat de maximum memory 8GB is van de laatste editie Macbook Pro 15inch 2.3ghz.

Kan ik dat wel handmatig verhogen naar 16GB?

Bijdrager
    jurwis

ja.

Bijdrager
    Dwee8le

@JeroenXC:

Waarom zou je aanraden om TRIM niet aan te zetten voor de Samsung 830 series in een Mac? Ik heb hem zelf namelijk ook, dus als er een goede reden voor is, dan zet ik het weer uit.

Inactief
    Anoniem

@JeroenXC
    :
    Waarom zou je aanraden om TRIM niet aan te zetten voor de Samsung 830 series in een Mac? Ik heb hem zelf namelijk ook, dus als er een goede reden voor is, dan zet ik het weer uit.

Hierbij hoef je TRIM niet in te schakelen.

hoef

Bijdrager
    fenkikon

Beste lattitudeoner ik heb exact dezelfde MacBook Pro die jij nu wilt aanschaffen. Je geeft in het begin van je verhaal aan dat je een grafische achtergrond hebt. In dat geval wil ik je adviseren om de hogere resolutie met ontspiegeld glas te configureren. Ik heb dit ook gedaan (ook besteld met studentenkorting overigens) en voor 88 euro heb je die optie. Eigenlijk wel een must als je bijvoorbeeld veel met drukwerk werkt. De kleuren worden eerlijker weergeven. Persoonlijk vind ik dit ook het mooiste scherm verkrijgbaar op de non-Retina MBP’s.

Voor jouw het bewijs dat er 16GB in mijn MBP kan en volledig wordt herkent:

In mijn MBP zit Kington Tested for/on Apple werkgeheugen (ook wel KTA geheugen) en dit werkt in mijn MBP perfect. Was ook de goedkoopste om geheugen van te kopen. Koop Kingston KTA geheugen of geheugen van Corsair. Dan weet je in ieder geval dat het goed zit met de kwaliteit. Corsair heeft het hele productieproces in handen, van chips tot kaartje en het testproces en Kingston koopt chips in bij Samsung (nr 1 fabrikant) en assembleert verder alles zelf en test het voor Apple producten. Let op dus wel KTA geheugen kopen, bij ander Kingston geheugen kun je eventuele problemen ondervinden.

Ik heb mijn setje hier gekocht: link Moet er wel bij vermelden dat de klantenservice heel traag op mail reageert. Als je iets meer service wilt zou ik bij Mycom Corsair geheugenkaartjes kopen, de prijzen liggen vrij dicht bij elkaar. Misschien een verschil van twintig euro t.o.v. Corsair geheugen.

Meneer antwoorde klopt helemaal, in de nieuwe macbook pro’s kan je de HDD niet direct vervangen met een SSD-schijf maar dit gebeurd in de DVD-Schijf. Raar…

Heeft Apple Amsterdam dit gezegd? Ik ga het dan nog even controleren, want vreemd verhaal. Hoewel het hierboven ontkracht is. Maar mijn ervaring is dat wanneer je met de Apple Store in Amsterdam belt je niet altijd mensen met de nodige kennis aan de telefoon krijgt en je beter bij een zogeheten “genius” terecht kunt. Hoewel die af en toe ook onzin verkopen, over garantie bij Apple bijvoorbeeld…
    Ze leren in de winkel nog steeds te zeggen dat je maar 1 jaar garantie bij Apple hebt, hoewel ik mijn MBP bij Apple in de online store heb gekocht en dus recht heb op 2 jaar Europese consumentengarantie.

Voor een SSD verwijs ik je t.z.t. over naar dit topic op OMT: SSD in je Mac

De Samsung 830 serie is inmiddels opgevolgd door de 840 serie. De prijs komt overeen met de 830 serie alleen de PRO serie is nog duurder. Maar ik ben zelf ook van plan om even te wachten met een SSD totdat deze goedkoper worden. Zeker als je je garantie wilt behouden zou ik de SSD inbouwen op de locatie van de HDD en die oude HDD dan als externe schijf gebruiken. Voor drie tientjes of minder heb je al een HDD enclosure om je HDD extern te kunnen gebruiken. Die Samsung SSD’s worden geleverd met de nodige firmware en werkt goed met de Mac, verder is OCZ goed volgens de ervaringen van mensen hier op het forum en op internet. Wel vanaf de 3 serie dacht ik, maar daarvoor zou je bovenstaand topic even door moeten pluizen.

Bijdrager
    henkmetdepet

Het verhaal van die temp sensoren is niet zomaar uit de lucht gegrepen. Er zijn een aantal modellen waarbij Apple de temp-readings niet via een temp sensor of de sensor-aansluiting meet, maar via de SATA-kabel zelf. Als je daar een non-Apple schijf in gooit schiet je sensor reading op hol en gaat je fan op vol vermogen blazen.

Ik heb zelf zowel Samsung’s als OCZ’s in de mid 2012 lijn zien zitten, gaf geen enkel probleem.

Bijdrager
    fenkikon

Maar ik heb hierover niets gelezen in de mid 2012 MacBook Pro’s. Ik kom via Google wel terecht op foutieve temperatuurmetingen met de CPU van de 13″ MBP mid 2012.
    De temperatuurproblemen met SSD’s die ik vind komen uit 2011 en gelden voor een OWC SSD en de OCZ Vertex. Voorbeeld: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1135827

Bijdrager
    henkmetdepet

Inderdaad, en zoals ik al aangaf is het probleem er voornamelijk met de iMac’s en een aantal 2011 portables. Het is dus alleen niet zomaar foutieve informatie, het zou in theorie ook problemen kunnen veroorzaken in nieuwe MBP’s als Apple besluit iets te veranderen. En dan heb je een HDD met Apple-firmware nodig.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.