30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)
  • Q:
    Bijdrager
    Marijn512

Nieuwe Macbook Pro (13 vs. 15)

Hallo allemaal!

Ik heb momenteel een oude witte 2,2 macbook van bijna 4 jaar oud die nog perfect werkt, maar de laatste tijd wat traag begint te worden voor m’n doeleinden. (Logic, Pro Tools, ..)

Nu zie ik dat de Macbook Pro’s een update gehad hebben, en dan SWITCH (apple reseller in België) nu tot 31okt. 10% korting geeft (ipv. normale studentenkorting 6?) lijkt het mij eventueel wel een goeie periode om een nieuwe aan te schaffen.

Ik ben veel onderweg dus lijkt 13″ voor mij een logische keuze, alleen weet ik niet goed of ik dus snelheid (en vooral ook de schermresolutie, hier lees ik niet zo’n goede dingen over bij de 13″) verlies, om voor 13″ te gaan ipv. 15″? (ik zou dan voor de zwaarste 13″ gaan, de 2.8 i7)

Bedankt!
    Marijn

Bijdrager
    iHam

De 15″ is ook best wel mobiel.

Bijdrager
    MathiasB

Voor welk model van de 15″ zou je gaan?

Bijdrager
    Marijn512

MacBook Pro 15″ Quad-Core 2.2 Ghz i7 (€1799 zonder korting)

Bijdrager
    MathiasB

Ik zou voor 15″ gaan. Met Logic ga je een iets groter scherm goed kunnen gebruiken…
    Tenzij je een externe display hebt natuurlijk…

Bijdrager
    Marijn512

Extra scherm(en) heb ik uiteraard..

Bijdrager
    Rickje

Als je het geld hebt, lekker de 15″ doen zou ik zeggen. Groter scherm, betere grafische kaart én een quad core processor tegen een dual core in de 13″. Kun je ook mooi van de 10% korting gebruik maken, he!:)

Bijdrager
    iHam

Maar die heb je niet onderweg bij je. Of is het pendelen tussen thuis en andere locatie waar een extern scherm staat.

Bijdrager
    Marijn512

Bedankt voor de reacties. Het is pendelen tussen thuis, en Rotterdam. Waar beide een scherm met keyboard / muis ligt..Natuurlijk ook gewoon veel onderweg in de trein, naar school, lessen..

Bijdrager
    iHam

Hoewel 13″ mobieler is, denk ik wel dat een 15″ meer waard voor je geld is. Je kan weer een tijdje vooruit met deze.

Bijdrager
    nuance

Ik wilde zelf ook de 15inch nemen, maar heb uiteindelijk gekozen voor de MacBook Air 13inch. Voor minder geld dezelfde schermresolutie, 256Gb SSD en lekker licht. Is wel minder snel maar in de praktijk ruim voldoende (gebruik hem voornamelijk voor software ontwikkeling).

Geen moment spijt gehad van die keuze.

Bijdrager
    Marijn512

Macbook air is volgens mij iets te licht voor doeleinden, verder wel een mooie en mobiele laptop..
    Wil ook wel minimum 500/750GB erin hebben.

Bijdrager
    iHam

Dan is een MBA een beetje uitgesloten.

Bijdrager
    Marijn512

Inderdaad, ik heb m’n huidige 13″ macbook wel altijd bij omdat hij zo compact is, dat is net het toffe eraan.. hoop ik niet dat ik hier spijt van ga krijgen als ik dan voor de 15″ ga.. moeilijke keuze!!

Bijdrager
    iep

@nuance: dat is niet helemaal waar omdat de 15″ ook een hires optie heeft waarbij je een resolutie hebt van 1680×1050. Als je antiglare versie neemt heb je automatisch de hires, die is er niet in de gewone 1440×900 versie.

De Air heeft zo zijn beperkingen wat geheugen en cpu kracht betreft welke de MacBook Pro weer niet heeft. De 15″ en 17″ versies hebben ook veel krachtigere videokaarten aan boord maar kunnen wel wat minder lang op de accu. Het komt er dus op neer wat jij als mobiel verstaat en welke compromissen je wilt sluiten. Let wel goed op wat voor versie die 10% korting heeft. Dat kon nog wel eens de oude 2011 versie zijn of misschien zelfs de 2010.

Bijdrager
    Marijn512

Als ik voor de 15″ versie ga wordt het sowieso ook de 2,2ghz High Res. versie (met eventueel) een mat scherm.
    Anders de zwaarste 13″..

Bijdrager
    Marijn512

Hm, niet-standaard macs zoals de high reso. Macbooks heb ik geen 10% korting op.
    Moeilijke keuze..

zwaarste 13″ -10% vs.
    2,2ghz 15″ -10% vs.
    2,2ghz 15″ high reso -6% vs.
    wachten…

Bijdrager
    Marijn512

Ben er nog steeds niet uit maar moet wel gaan beslissen..
    Zijn er hier mensen die eerst een 13″ hadden en dan overgestapt zijn op 15″? hoe viel dit mee ivm. de mobiliteit? power (werk veel met logic) is wel een vereiste, daarnaast heb ik hem ook altijd bij mij dus mobiliteit is ook wel belangrijk.. (thuis met extra scherm uiteraard).

Bijdrager
    iHam

De 15″ lijkt de beste oplossing. Mobiel en krachtig. Jouw keuze of je dan voor 13″ gaat mobieler, maar zeker niet zo krachtig als de 15″. Ikzelf ga voor de 15″. Misschien voor het begin van het jaar.

Bijdrager
    Marijn512

De kans is ook groot dat er in januari weeral een update komt, dus kan ik misschien beter toch wachten…alleen heb ik nu iemand die interesse heeft om m’n oude macbook over te kopen, dus ik moet echt wel beslissen wat ik wil dan, of wachten en hem niet verkopen..

als ik voor de 15″ zou gaan wordt het dat instapmodel met high reso en mat schem.

Bijdrager
    jeroenvanrutten

Beste Marijn,

Ik zou voor de 13 inch MacBook Pro gaan met alle toeters en bellen. Dan heb je een snel apparaat wat op beide locaties aan het externe beeldscherm gekoppeld kan worden. De mobiliteit zal niet veranderen ten opzichte van je huidige MacBook.

Ieder jaar komt er wel een update, maar dat zijn altijd zeer kleine veranderingen. En dit is eigenlijk een doorlopende cyclus, je kan wel blijven wachten op iets nieuws.

En nog een extra zetje in de rug is dat je huidige MacBook nu verkocht kan worden wat weer scheelt in de aankoopprijs van je nieuwe MacBook Pro.

Kortom genoeg redenen voor mij :thumbsup:!

Groeten,

Jeroen

Bijdrager
    Marijn512

Nog een probleem (?) waar ik niet aan gedacht heb; ik heb een audio interface die via FireWire werkt. ik zie dat de nieuwe MB pro’s geen Firewire poort hebben.. of is daar een oplossing voor?

Bijdrager
    dclkdm

De pro’s hebben nog steeds firewire hoor, er staat een heel mooi overzichtje van alle aansluitingen (wel even naar beneden scrollen) op de apple pagina.

macbook pro

Bijdrager
    Marijn512

Heb net even het 13 en 15″ model naast mekaar gehad.. wat me opviel is dat de 13″ resolutie echt wel een pak kleiner is, groot verschil tov de 15″ (normale reso). de zwart rand rond het scherm vind ik eigenlijk ook heel storend.. (die dan bij de high reso wit is..)

Wat vinde jullie?

Bijdrager
    iHam

Ga gewoon voor de 15″ als je alles uit je geld wilt halen en bereid bent concessies te doen qua mobiliteit. Maar dat is alleen mijn mening.

Bijdrager
    Marijn512

En het is geworden… het instapmodel 15″!
    Qua specs zijn de 13″ gewoon iets minder vond ik, en heb ik inderdaad “meer voor’t geld”.

Super computer, een hele vooruitgang tegen mijn oude witte macbook!

Bijdrager
    Marijn512

Ik zie net dat m’n interface een grotere FireWire aansluiting heeft, wat is de handigste manier om deze aan te sluiten? verloopkabeltje ervoor kopen?

Bijdrager
    iHam

Wat bedoel je? Er bestaan 800 naar 400 firewire kabeltjes, of is dat het niet?

Bijdrager
    Marijn512

Ja, dat heb ik nodig denk ik!

Bijdrager
    iHam

Laat ik dan maar aardig doen!

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.