13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    kris251069

nieuwe MacBook Pro

Ik sta op het punt een nieuwe MacBook Pro te kopen en mijn oog valt op de 13 inch 2,8 GHz retina met 512 GB flashopslag.
    Ik kan deze standaard in de winkel gaan afhalen met 8 GB intern geheugen of via de Apple store op maat bestellen met 16 GB
    intern geheugen.

Denken jullie (ook toekomstgericht) dat de standaard versie met 8 GB voldoende is en op maat met 16 GB weggegooid geld
    of maakt die 16 GB echt wel zin.

Ik gebruik hem voor de dagdagelijkse dingen… internet, email, Iphoto, Itunes, tekstverwerking… . Geen zware video of beeldbewerking
    programma’s.

Ik hoop met die nieuwe MacBook Pro 4 à 5 jaar te doen. Daarom ook deze vraag bekijken vanuit een toekomstperspectief.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Kris

Bijdrager
    SunKeeper

Als je er zolang mee wilt doen zou ik nog even sparen en er zeker 16GB in laten zetten.

Over enkele jaren zal dat de standaard worden/zijn, en achteraf kun je het nooit meer aanpassen. Dan beter teveel dan te weinig zodat je er geen spijt van krijgt. Je kunt ook nu nog niet weten of je er over een paar jaar wel iets zwaarders op wilt doen.

Bijdrager
    rammes

ik draai met 8 gb voor de zelfde functionaliteit en dat werkt als een zonnetje. Denk wel even na over je toetsenbord layout die je in de winkel krijgt en welke je zelf kunt configureren via de website. Dat was voor mij de rede om hem via de website te bestellen.

http://www.onemorething.nl/community/topic/enterknop-macbooks/

Bijdrager
    ArthurM.

Nah, 16GB heeft met jouw gebruik niet echt meerwaarde. OS X draait ook prima op 4GB, dus 8GB is ruim voldoende. Ik zie het ook niet snel gebeuren dat een tekstverwerker of een browser veel zwaarder gaat worden voor je Mac. 8GB lijkt me dus prima.

Bijdrager
    MacKeessie

Mijn collega gebruikt een Macbook van eind 2008 met 4 Gb en die doet het nog prima, bijna 6 jaar oud…..
    Zelf heb ik een Macbook 15 Retina met 8Gb, 2 jaar oud, werkt nog net zo snel als dag één.
    Natuurlijk kan je op zeker gaan als het geld geen rol speelt, dan kan je met 16 Gb zeker 6 jaar vooruit.
    Het wordt lastiger als je een virtuele machine zoals Windows via bv Parallels gaat gebruiken, dan trekt Windows een groot deel weg, en Windows zal steeds meer nodig gaan hebben denk ik.

Bijdrager
    MEEUW

@kris251069 hoeveel van dit soort topics komen er op OMT langs denkt u? En hoeveel heeft u gezocht of nagevraagd hierover ;)?

Bijdrager
    hnijveen

@ Meeuw: dat navragen doet hij nu toch? Snap het best, als je enige euro’s gaat uitgeven wil je bevestiging.

Bijdrager
    kris251069

“Het wordt lastiger als je een virtuele machine zoals Windows via bv Parallels gaat gebruiken…”

–> Dit is wel sporadisch het geval.

Bijdrager
    RobApple

@ kris251069
    Aangezien de systeemsoftware en software in het algemeen in de toekomst steeds uitgebreider en zwaarder wordt, is het raadzaam om 16 GB geheugen te installeren.
    Ben je goed voorbereid voor de toekomst en krijg je geen problemen met het obstakel: te weinig RAM geheugen.
    Heeft met geld weggooien niets te maken, het is verstandig om naar de toekomst kijken, getuigt van visie.

Bijdrager
    kris251069

Begin te twijfelen of ik toch misschien maar wat meer uitgeef en voor het instapmodel 15 inch ga met 512 GB flash opslag (via de Apple Store).
    Is er een significant verschil in prestaties tussen de I5 en de I7 processor. Het topmodel van de 13 inch serie heeft een I5 maar met een kloksnelheid van 2,8 GHz terwijl de instapversie van de 15 inch een I7 heeft met een lagere kloksnelheid, nl. 2,2 GHz. Is de I7 echt significant performanter ondanks de lagere kloksnelheid of is het een beetje appelen met peren vergelijken?

Bijdrager
    RobApple

De 13.3″ heeft een dual-core processor, de 15.4″ heeft een quad-core processor, dat is echt een significant verschil.

Apple 13.3″ MacBook Pro Retina 2.8GHz Dual-Core Intel Core i5 8GB 512 GB PCIe-flashopslag
    Geekbench 3: 6244 / 6916

Apple 15.4″ MBP Retina 2.2GHz Quad-Core Intel Core i7 16GB 256 GB PCIe-flashopslag
    Geekbench 3: 11590 / 13197

Bijdrager
    ArthurM.

Het verschil is alleen niet significant voor hem omdat hij al genoeg heeft aan een MBA. Single core zijn de 13 en 15″ ongeveer even snel.

Bijdrager
    kris251069

Het is er dan eindelijk toch van gekomen… de Macbook Pro 13 inch met 512 gig opslagruimte.
    Vandaag gekocht en ineens al mijn gegevens overgezet.

Zo snel en vlot en wat een prachtig retina scherm… happy happy happy!:-)

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.