8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    stokerrr

Nieuwe macbook of niet? Weinig verschil!

Hallo allemaal,

Ik gebruik nu ruim 4 jaar een MacBook Pro 15 inch Retina en hij draait nog als een zonnetje. Ik gebruik zo goed als elke dag voor mijn werk wat vooral grafisch is (photoshop, illustrator en af en toe video), meestal icm 2 apple schermen, maar soms ook bij de klant op locatie. Mijn accu ging niet zo lang meer mee en die heb ik vervangen. Echter dat is niet helemaal goed gegaan waarvan de eindstand is dat er een grote vlek van 4x8cm op het scherm zit en m’n pijltje naar links niet meer goed werkt. Ik ben aan het kijken of ik mijn scherm moet laten repareren wat ± € 500 kost, of dat ik gewoon een nieuwe koop. Maar wat mij op valt is dat er 4 jaar later niet zoveel in specs is veranderd… (die touch bar heb ik liever niet dan wel denk ik).

Huidige macbook MacBook Pro (Retina, Mid 2012)
    2,3 GHz quad-core Intel Core i7
    16 GB 1600 MHz DDR3
    256 GB SSD
    Intel HD Graphics 4000 1536 MB
    Was ± € 2.500

Nu, MacBook Retina 2,2-GHz processor
    2,2‑GHz quad‑core Intel Core i7‑processor
    256 GB opslag SSD
    16 GB 1600‑MHz geheugen
    256 GB SSD
    Intel Iris Pro Graphics
    Twee Thunderbolt 2‑poorten
    Is nu € 2.250

of
    Pro 15 inch Touch Bar
    2,6-GHz quad‑core Intel Core i7‑processor
    16 GB 2133‑MHz geheugen
    256 GB SSD
    Radeon Pro 450 met 2 GB geheugen
    Touch Bar en Touch ID
    Is nu € 2.699

Graag jullie meningen / bevindingen!

Bijdrager
    Niels

Staar je niet blind op de specs! Het aantal Ghz zegt tegenwoordig echt niet alles en de grafische kaarten in de 15″ zijn veel krachtiger dan die van het 2012 model.

Bijdrager
    stokerrr

Dankjewel @brombeer, heb hem gelezen. Er zijn inderdaad nog wel meer dingen aangepast ja, maar ik hoopte wat meer op meer kracht en snelheid.

@nielsdam, Ik moet je eerlijk zeggen dat ik wel graag op de specs let, dat zijn tenslotte de harde feiten. Denk jij dat een nieuwe echt veel sneller werkt en zo ja, kan je aangeven wat de verschillen zijn? Als het niet veel scheelt laat ik hem repareren.

Bijdrager
    makasa

de SSD is ook veel sneller.

Bijdrager
    NoPlasticPhones

De iMac waarop ik deze reactie typ is inmiddels 5 jaar oud, en heeft een i5-processor met een kloksnelheid van 2,5 GHz. M’n gloednieuwe MacBook Pro die donderdag geleverd wordt zal een een i7-processor hebben met een kloksnelheid van 2,6 GHz. Dat is “maar” 100 MHz meer. Staar je niet blind op die getalletjes. We weten allebei dat die nieuwe MacBook een processor heeft die inmiddels vijf generaties recenter is, en daarmee blaast ‘ie m’n oude iMac gewoon omver.

Bijdrager
    computer space
    NielsDam op 12 december 2016

Staar je niet blind op de specs! Het aantal Ghz zegt tegenwoordig echt niet alles en de grafische kaarten in de 15″ zijn veel krachtiger dan die van het 2012 model.

Precies die GPU waar ik alle beloftes ten spijt nog steeds bar weinig aan heb. Daarbij, zet Windows op je oude bak en ze zijn qua GPU ineens even snel.

Bijdrager
    stokerrr

@computer space, ik heb net een test gedaan, zie https://browser.geekbench.com/v4/cpu/1317740. Zou jij ook eens zo’n test willen doen en de link willen plaatsen? Ik ben wel benieuwd!

Voor de gene die wel graag Apples met Apples vergelijken:
    Mid 2012: https://browser.geekbench.com/v4/cpu/1317740
    Late 2016: https://browser.geekbench.com/v4/cpu/1313174

Is hij echt zoveel sneller? Het valt me ook na de test tegen. Het wordt toch een reparatie denk ik.

Heel erg bedankt voor de antwoorden!

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.