12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    Coldplay

Nieuwe MacBook/iMac kopen?

Hallo allemaal,

Momenteel heb ik een MacBook Pro 15” Retina Early 2013, opzich doet deze MacBook Pro het nog redelijk alleen de batterij werkt niet meer echt naar behoren. Elke keer als die nog ongeveer 40% batterij over heeft dan gaat die op stand-by en op het moment dat je de MacBook Pro weer aan de stroom doet werkt die weer. Nu geeft ook het batterij menu boven in de apple balk aan ”status: vervang nu” kort samen gevat is het nog rendabel om een nieuwe batterij te kopen of het verstandig om een nieuwe MacBook/iMac te kopen?

Graag hoor ik jullie mening!:)

Bijdrager
    Shmoo

Beetje rare vraag niet?

Wij kunnen toch niet beoordelen of jij 250 – 400,- moet uitgeven of 1850,- en meer ? Dat lijkt mij een keuze die alleen jij kunt maken.

Eén ding is zeker, je batterij is op en moet vervangen worden van je MacBook Pro en daar zou ik persoonlijk niet al te lang mee wachten.  Ik zou persoonlijk voor het vervangen van de batterij gaan en minimaal wachten tot het einde van dit jaar met de aanschaft van een nieuwe MacBook of iMac. Tegen die tijd heb je weer een nieuwe generatie Pro en zit er in elke iMac standaard SSD. Je MacBook Pro brengt tegen die tijd ook weer iets meer dagwaarde op vanwege de nieuwe batterij die daar dan inzit.

Moderator
    Night

Zeker is dat een goede investering. Het is een prachtige, goede machine, die nog zeker een tijd mee kan draaien in de bovenste regionen.
    Als je nog geen SSD hebt, zou ik dat gelijk ‘even meenemen’. Dan kan je er weer jaren mee vooruit.

Bijdrager
    Shmoo

@night

Niet overdrijven he, nog even en er zitten misschien nog wel wat Bitcoins in verstopt. Het is een 2013 machine dus ergens in 2018 wordt het ding 5 jaar oud. Normaal zit je dan wel aan/richting het einde van de computer specs qua performance. Dat er op OMT gemiddeld 12,8 jaar met een Mac gedaan wordt wilt natuurlijk niet zeggen dat iedereen dat moet doen die gewoon zijn/haar brood verdiend met zo’n machine.

Bijdrager
    GoeieDag

De overdrijving wordt zoals gewoonlijk door Shmoo gedaan.

Want voor €209 heb je weer een nieuwe en originele accu. Prima investering voor zo’n mooie MB, waar je nog jaren heel veel plezier van kan hebben (en daarna nog je kleine neefje). En zo’n SSD inzetten is natuurlijk ook een prima tip.

Bijdrager
    Melle

iMac? Een scherm kopen en daar je laptop aanhangen, zelf zonder batterij. (Of met de slechte). Dat kan ook.

Sowieso vind ik het raar dat je een iMac zou kopen, terwijl je bezig bent over de batterij….

Bijdrager
    Shmoo

<p class=”cite”>GoeieDag op 30 januari 2018 om 23:58</p>
    De overdrijving wordt zoals gewoonlijk door Shmoo gedaan.

Want voor €209 heb je weer een nieuwe en originele accu. Prima investering voor zo’n mooie MB, waar je nog jaren heel veel plezier van kan hebben (en daarna nog je kleine neefje). En zo’n SSD inzetten is natuurlijk ook een prima tip.

Ik was al een stapje verder, zoals gebruikelijk. Mijn prijsberekening is namelijk incl. een SSD upgrade. Ik verwacht namelijk niet dat mensen met een MacBook Pro 15″ (geen instap laptop) in 2018 niet meer op een HDD schijf gaan werken.

En natuurlijk kun je het ding nog gebruiken maar OMT is altijd goed in het kijken naar de specs en dan denken dat je er nog 8 jaar op kunt surfen en mailen, dat zal vast mogelijk zijn. Maar doen waar dit ding voor gebouwd is. De doelgroep bedienen waar dit ding voor gemaakt is. Dat gaat na een jaartje of twee toch echt niet meer.

Edit:

Zojuist opgezocht, er zit een Intel Ivey Bridge processor in. Intel HD 4000 graphics (Mac mini 2012) en een aparte 1GB chip gedeeld van het RAM geheugen. Ik bedoel dat is allemaal niet zo heel spannend meer in 2018. Waar wij ons wel in vergissen deze machine bezit als SSD/Flash opslag. Dus dat hoef je niet meer te upgraden.

Bijdrager
    Coldplay

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb contact gezocht met A-Mac en laat de batterij van de MacBook Pro vervangen door hun. Ook met Mediamarkt contact gezocht alleen daar kreeg ik echter een warrig voorstel. Ik hoop nog minimaal 1,5 jaar dan met deze MacBook Pro verder te kunnen.

Bijdrager
    Shmoo

Dat moet wel lukken als jen iet te veel eisend bent qua performance. Let wel op dat vervagingen door Amac iets duurder kunnen zijn dan door Apple zelf dus als je in de buurt van een echte Apple Store woont zou ik het bij Apple zelf laten doen.

Bijdrager
    Coldplay

Bij A-mac zou het tussen de €200 – €250,- kosten, dat zou dan inclusief nieuwe batterij zijn en reparatie- en verzendkosten. Denk dat dat wel redelijk is toch? Zelf woon ik totaal niet in de buurt van een officiële Apple Store dus dat is voor mij geen oplossing helaas.

• Deze reactie is gewijzigd 8 maanden, 2 weken geleden door  Coldplay.

Moderator
    Night

Vraag dan gelijk  wat het kost als je een SSD laat inbouwen. De machine is dan tóch open, dus dat scheelt alleen maar geld. En met SSD heb je echt weer een aantal jaar plezier van je MBP. Want dit was het laatste type met voldoende poorten én een fijn toetsenbord.

Bijdrager
    Shmoo

Die machines hebben al standaard Flash geheugen. 🤔

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.