30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 45)
  • Q:
    Bijdrager
    Applebvv

Nieuwe Macbook Air of Macbook Pro Retina?

Hallo,

Ik wil een macbook gaan kopen.
    Maar ik zit te twijfelen tussen 2 macbooks:

De Nieuwe Macbook Air 13 inch 8 GB Ram 128GB flash

Of de

Macbook Pro Retina 13 inch 8GB Ram 128GB flash

De macbook air heeft een lange batterijduur en de nieuwe Intel Haswell chip, maar de MBPR heeft een retina display en is toch wel iets krachtiger.
    Ik wil er met name apps op ontwikkelen(Xcode) en een beetje designen. Dus welke raden jullie mij aan?

Bijdrager
    NeXT

Je vraagt ons dus om je te helpen kiezen tussen een boodschappen autootje en een luxe racewagen?

De Mac Pro is beter maar duurder. Veel zinniger dan dat zal het niet worden…

Bijdrager
    Sam Rijver

Hier staat alvast een soortgelijk topic waar je wat info kan vinden. En als je de zoekfunctie gebruikt zul je zien dat er nog 101 topics zijn met een soortgelijke vraag (en veel info). Succes!

Bijdrager
    recoiller

Deze vraag komt steeds vaker terug nu.. Niet geheel onverwachts omdat behoorlijk wat forumleden hier dat al hadden voorspelt.

Bijdrager
    NeXT op 26 juni 2013

Je vraagt ons dus om je te helpen kiezen tussen een boodschappen autootje en een luxe racewagen?

De Mac Pro is beter maar duurder. Veel zinniger dan dat zal het niet worden…

Waar heb je het over?

Retina is luxer maar zeker niet niet krachtiger. Ik zou kijken naar 15 inch rMBP

Bijdrager
    Loek1991

Als je een krachtpatser wil zou ik voor de 15″ rMPB gaan, als je een laptop wil waar je dagelijkse dingen mee kunt doen (en ook zwaardere programma’s op kan draaien) zou ik voor de 13″ MBA gaan. De 13″ rMBP vind ik weinig tot geen nut hebben.

Bijdrager
    mausklaus2002

Sluit me bij Loek1991 aan. Wellicht de “oude” macbook pro 15 inch zonder retina? Zit zelf ook met deze vraag, een macbook 15 inch pro met een quad coreI5 / I7 heeft zoveel meer rekenkracht dan de air of de 13 inch macbook pro.

Droom stiekum van een quadcore macbook pro 13 inch, zal wel nooit gebeuren..

Bijdrager
    Applebvv

Welke is het beste voor iOS Developing (en ook gewoon dagelijks gebruik met veel programma’s open hebben staan)?
    De MBA 2013 13″ of de rMBP 13″? De MBA heeft wel haswell, alleen de rMBP betere performance volgens de specs en een Retina Display wat wel heel erg fijn is.
    De 15″ retina is mij echter wel wat te duur en ik wil perse een 13 inch, want die is meer “portable”.
    Thuis ligt ie dan aan een extern scherm.

Bijdrager

Nogmaals, op dit moment is de Air de ‘betere’ van de twee. Al zal het verschil niet super groot zijn.
    Enige vraag die je jezelf moet vragen: Is het Retina scherm het waard. Niet alleen naar de Ghz kijken. Die zeggen niet alles.

Bijdrager
    Applebvv

Ik ga denk ik voor de Air 13″ 8GB Ram 128 GB flash en intel core i7
    Goede keus?

Inactief
    Anoniem

Voor programmeren zou ik een laptop met genoeg RAM en CPU power nemen; een retina scherm is niet echt noodzakelijk.

Bijdrager
    Burdy1999

Ik zou meer flash nemen

Bijdrager
    deSpaanseRente

Nu: Een Macbook Air. Een retina zou ik enkel kopen als die geupdated is met haswell met HD5000.

De retina moet het nu doen met een gevoelig zwakkere videokaart en zwakkere processor die meer energie verbruikt.

Bijdrager
    Applebvv

Heb nog een harde schijf van 1TB usb 3.0 dus opslag is geen probleem.

Bijdrager
    JohnLokerse
    koen op 26 juni 2013

… een retina scherm is niet echt noodzakelijk.

Dat is discutabel.:evil:

OT: Voor wat jij van plan bent is een MacBook Air meer dan voldoende. Extra voordelen van de MBA is de batterijduur en lekker licht!:-)

Bijdrager
    MacKevin11

Ik snap het nut van deze topics niet…
    Een MacBook Retina is 2x duurder dan een MacBook Air.
    Een MacBook Retina is 15″ en een powerhouse (portable Mac Pro richting) en een MacBook Air is een lichte kleine 11″/13″ notebook voor simpele dingen.

Beide dus een hele andere doelgroep en een totaal andere prijs.
    Probeer het uit bij een electronica winkel in de buurt?

Bijdrager
    Jean Er

Ik zal even wachten tot de Haswell uitkomt voor de rMBP, deze zal de batterijduur verbeteren van de rMBP en grafisch sterker zijn, wat die wel kan gebruiken.

Bijdrager
    Yost
    MacKevin11 op 27 juni 2013

Een MacBook Retina is 2x duurder dan een MacBook Air….

Een 13″ Air en een 13″ (ja, 13″) rMBP schelen niet zo veel, 1129 vs 1529 euro. Dus zeker niet 2x zo duur.

Ik sluit me bij een aantal mensen hier boven aan als ik zeg dat de huidige 13″ rMBP alleen qua scherm duidelijk anders is dan de nieuwe 13″ Air. Voor programmeren en een beetje designen heb je aan de nieuwe Air meer dan genoeg. Zeker als je thuis een extern scherm gebruikt. Ik ontwikkel bijvoorbeeld op een standaard MBP 13″ uit 2009, met een 1280 x 800 scherm en zonder extern scherm, en dat gaat prima. Deze man op Macrumors schrijft dat designen ook prima gaat op een Air:
    http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1405090

Wat je zeker moet doen, is zoveel mogelijk intern geheugen in je Air prikken (dus 8 ipv de standaard 4), omdat je dat achteraf niet meer kunt bijprikken. Het huidige model 13″ rMBP kan ook maar 8 GB bevatten, dus daar zit geen winst. Al komen de 2 machines qua prijs wel dichter bij elkaar, want de rMBP prijs is inclusief 8 GB, terwijl je bij de Air 100 euro extra mag betalen voor 8GB.

Als je echte een krachtigere machine wilt (waar je denk ik echt geen behoefte aan hebt), dan zul je moeten kijken naar de 15″ MBP of 15″ rMBP.

Bijdrager
    iep

Voor designen kon de Retina versie nog wel eens beter zijn. Deze heeft een IPS scherm wat een veel betere kleurweergave heeft dan het TN scherm in de Air. Daarnaast is het bij de Retina versie ook wel handig dat je 2 thunderbolt poorten en een hdmi output hebt. Dat geeft je wat meer flexibiliteit, vooral wanneer je er een extern scherm aan wil hangen (dan kun je daarnaast namelijk ook nog de thunderbolt netwerkkaart aansluiten en dus via een netwerkkabeltje werken). De cpu in de Retina is krachtiger dan die van de Air waardoor het compilen in Xcode wat rapper gaat. Doordat de Retina overal even dik is, is deze ook wat steviger. Daar staat tegenover dat de Air al voldoende is voor wat je wilt doen en deze dat voor een lagere prijs kan doen.

Laat je in deze niet gek maken/verleiden door Haswell. De videokaart is ietsjes beter dan de Intel HD 4000 (de versie die aanzienlijk beter is, zul je niet in cpu’s voor notebooks zien vanwege het hoge energiegebruik) en de stroombesparingen gaan alleen op voor taken die weinig van de computer vergen. M.a.w. als je niet meer dan wat websites bezoekt met de laptop zal hij die 12 uur aan accuduur halen. Ga je druk met Xcode in de weer dan is het verbruik echt niet veel anders als Ivy Bridge (dat zit er in de Retina). De daadwerkelijke verschillen tussen deze machines zal erg klein zijn. Het meest grote is 802.11ac.

Bijdrager
    Applebvv

Met name programmeren, ik neem wel een intel core i7 en 8GB ram

Bijdrager
    deheernice

ik zelf word ook nog steeds helemaal gek, helemaal aangezien ik een 256 gb wil met 8gb en het dan maar 200 euro scheelt. Ik heb trouwens gehoord van mycom dat 17 juli de nieuwe retina uitkomt.. Dus als je nog een maandje kan wachten ? Alhoewel natuurlijk niet zeker is te stellen hoe zeker dit is..

Bijdrager
    iep

Les nummer 1 bij Apple: het is een zwarte doos. Pas als het aangekondigd is weten wij en de diverse winkels dat er een update of nieuw model/product is. Zeer zeker niet eerder. Wat Mycom zegt is dus eigenlijk bullshit.

Bijdrager
    1984
    1984 op 26 juni 2013
    deheernice op 23 juni 2013

Ja naja het is meer dat ik eigenlijk wel die retina wil hebben die over een tijdje uitkomt maar alsnog nu wel een laptop nodig heb, daarom is het opzich wel handig om te weten welke meer waard blijft.

Vergelijk hem eens met de concurrentie : Mid-2013 MacBook Air 13 vs. Sony Vaio Pro 13 For everyday use, both will do the job and then some. For photographers, graphic artists and those who spend lots of time in Adobe Photoshop or video editors, the Sony Vaio Pro’s higher resolution and wider color gamut is a great choice among ultraportables. Both have glossy displays, though in some countries (not US) Sony offers a non-touchscreen version of the Vaio Pro 13 that’s not glossy(€999,-). Kortom concurrentie zorgt er alleen maar voor dat ze hun best blijven doen de beste te zijn.

.http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=OWkG6wVWGds#at=161

Bijdrager
    deheernice

1984. Prima dat cncurrentie zorgt dat producten beter worden, wat logisch is. Is natuurlijk geen antwoord op mijn vraag welke waardevaster is en of een mac erg veel van waarde zakt bij een nieuw model of dat dat wel meevalt.

Bijdrager
    Applebvv

Ben het eens met @iep

Bijdrager
    deheernice

Ja oke, maar sowieso op macrumors zie je ook dat ze he afraden en sowieso binnen enkele maanden nieuwe komt.

Bijdrager
    iep

Dat was met de Mac min en de Mac Pro ook zo en daar hebben we ook een periode van stilte gezien die een paar jaar besloeg. Je ziet het nu ook gebeuren bij het Thunderbolt scherm. Het is meer een schatting dan dat het gebaseerd is op feiten. Niemand buiten een selecte groep binnen Apple weet wat de nabije toekomst zal gaan brengen. Als je nu iets nodig hebt dan zou ik het eerder nu kopen dan afwachten m.u.v. de Mac Pro omdat de nieuwe versie erg interessant lijkt te zijn qua computing power. De rest van de line up heeft prima specs.

Bijdrager
    Yost
    iep op 27 juni 2013

…Laat je in deze niet gek maken/verleiden door Haswell. De videokaart is ietsjes beter dan de Intel HD 4000 (de versie die aanzienlijk beter is, zul je niet in cpu’s voor notebooks zien vanwege het hoge energiegebruik)…

Laat je niet gek maken, en lees de tests. De H5000 in de nieuwe Air is meestal bijna 2x zo snel als de bestaande H4000. Het is de grootste update in jaren. Ik zou er op wachten…

The 2013 MacBook Air’s GPU is twice as fast as the 2012.
    The Intel HD 5000 is a big improvement over the 2012 MacBook Air’s Intel HD 4000. However, neither can compete with the Retina MacBook Pro’s GeForce GT 650M with its dedicated 1G VRAM.

1. Ruwe performance, kijk bij Graphics tests: http://www.barefeats.com/mba13a.html
    2. BIj gebruik van programma’s/spelletjes: http://www.barefeats.com/mba13b.html
    Bijdrager
    deheernice

En sowieso lijkt het me niet dat ie later dan september uitkomt.

Bijdrager
    iep
    Yost op 29 juni 2013

Laat je niet gek maken, en lees de tests. De H5000 in de nieuwe Air is meestal bijna 2x zo snel als de bestaande H4000. Het is de grootste update in jaren. Ik zou er op wachten…

En nog steeds niet zo snel als de videokaart die in het 2011 model zit van de gewone 15″ MBP;) Dat de kaart beter is dan de vorige generatie is niet zo raar maar dat maakt hem nog altijd niet datgene wat Intel claimt. Die claim deed Intel ook alleen voor de high-end versie die in cpu’s zitten die teveel energie slurpen voor notebooks als de Air. Een claim die overigens zeer discutabel is. Hiervan zijn er ook nog geen tests beschikbaar.

Het gaat er dus hier niet om dat je tests leest, het gaat er hier om dat je het in de juiste context weet te plaatsen (je zult dan ook moeten weten wat ze precies testen). De Intel HD 5000 zit wat dat betreft nog steeds op het niveau waar de Intel HD 4000, 3000 en eerdere modellen zitten: ze zijn goed maar nog immer niet te vergelijken met videokaarten die Nvidia en AMD weten te produceren voor de MBP, iMac en Mac Pro. Laat je dus niet gek maken door tests, het is en blijft een videokaart met beperkte mogelijkheden. Als je een goede videokaart nodig hebt moet je nog steeds geen Air of 13″ MBP (zowel de gewone als de retina versie) nemen. Je citaat zegt dat ook al heel mooi:

However, neither can compete with the Retina MacBook Pro’s GeForce GT 650M with its dedicated 1G VRAM.

Het is een verbetering tov het 2012 model maar het is niet een dusdanige verbetering dat 2012 gebruikers er voordeel bij hebben en hun 2012 versie het beste in kunnen ruilen voor de 2013 versie. Bij het designen zul je het verschil tussen beiden niet merken, waarschijnlijk wel als je van die Intel HD naar die Nvidia 650M gaat. Het verschil tussen het scherm van de MBA en de Retina Macs is ook fors groter.

Zoals in de conclusie van de review van Anandtech ook al terecht wordt opgemerkt:

The MacBook Air’s display really defines whether or not this notebook is for you. I suspect for most users it’s fine. What you lose compared to the rMBP is a bit of color accuracy, more extreme vertical viewing angles and the ability to run at higher scaled resolutions. The perfect combination of portability and high display resolution for a workhorse remains the 13-inch rMBP in my opinion. If you don’t need the resolution though, the MBA’s weight/size really can’t be beat.

Anandtech’s review legt overigens ook goed uit hoe je dingen moet duiden en waar naar de daadwerkelijke performance zit maar ook waarom de 2012 en 2013 Airs niet zo erg veel verschillen (kort gezegd: Apple heeft bepaalde keuzes gemaakt om o.a. de warmte op een bepaald niveau te houden). Een ander citaat uit die review:

In terms of actual usefulness, the added performance of HD 5000 vs. HD 4000 is noticeable but don’t expect it to dramatically change the type of titles that are playable on the MBA.

Laat je dus niet gek maken door Haswell. Vele tests laten al zien dat de winst van Haswell maar heel erg beperkt is. Accuduur merk je vooral wanneer je veel idle bent, bijv. niet gek veel meer doet als Safari open hebben staan met wat simpele sites (dus niet iets als YouTube). Zodra er performance om de hoek komt kijken zijn de prestaties in zowel accuduur als performance tussen bijv. de 2012 MBA en de 2013 MBA gelijk. De grote door Intel geclaimde verschillen op videokaart gebied zien we ook alleen bij de high-end versies die niet in de Air zitten en waarvan we de tests nog moeten afwachten. Wat Apple hier dus vooral heeft gedaan is de performance van de 2012 Air continueren.

Overigens zal 10.9 veel meer winst brengen op grafisch gebied dan die Intel HD 5000 omdat in 10.9 OpenGL 4.1 wordt ondersteund. Voor designwerk is ook dat vaker veel belangrijker. In korte tests zien we nu al dat op bepaalde vlakken de performance x2 is gegaan. Uiteraard moet dit nog verder en uitgebreider worden getest maar de eerste resultaten zijn goed.

deheernice op 30 juni 2013

En sowieso lijkt het me niet dat ie later dan september uitkomt.

De MBA 2013 kon je direct na de keynote op de WWDC kopen, vandaar dat er nu ook al diverse reviews zijn. Of er een verversing van de MBP Retina modellen komt dit jaar is nog maar de vraag, men vermoed dat ie in september komt en dat dit eenzelfde refresh zal zijn als voor de MBA: m.a.w. ipv Ivy Bridge wordt het nu Haswell.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 45)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.