7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    MacOne

Nieuwe MacBook Air loopt steeds vast

Mijn vriendin heeft onlangs een MacBook Air aangeschaft.
    Het gaat om een 13 inch model(begin 2015) met een 1.6 Ghz i5 processor, 4GB DDR3 RAM en een SSD van 128GB(ongeveer 90GB in gebruik).

Het probleem:
    De MacBook loopt vaak vast en ziet dus met enige regelmaat strandballen…
    Het probleem doet zich vooral voor wanneer er meerdere bestanden zijn geopend. Het zijn niet hele zware programma die er dan draaien, het gaat hierbij om Word, Safari, Excel, Outlook, Finder en PowerPoint. Het kan nog wel eens zijn dat ook de agenda o.i.d. geopend is, maar niet meer dan dat.
    Het kan ook nog wel eens voorkomen bij word bestanden vanaf een grote van gemiddeld 25 pagina’s met afbeeldingen.

Nu heeft er een tijdje Google Chrome opgestaan, na verschillende verhalen te hebben gelezen over slechte ervaringen met Google Chrome op een Mac heb ik het weer afgehaald(dit terwijl ik zelf nooit slechte ervaringen met Chrome op mijn iMac heb gehad).
    Bij het uitvoeren van een schijfcontrole komt er ook niets aparts te boven, de schijf is gewoon goed.

Ik vind het zelf nogal apart, aangezien ik op mijn iMac uit 2011 zonder SSD nooit problemen heb gehad. En deze MacBook het al lastig heeft met word bestanden ter grote van 25 pagina’s…

Nu ben ik zelf niet dermate technisch aangelegd om te achterhalen waar de problemen zich schuilhouden.
    Heeft iemand enig idee wat het kan zijn? Alvast bedankt voor jullie hulp.

Moderator
    Night

Heb je de standaard stappen al eens doorlopen?

• keer opnieuw opstarten
    • opnieuw opstarten in safe mode
    • resetten van PRAM
    • resetten van SMC
    • herstellen permissies
    • laatste combo update over het bestaande OS heen gezet

Bijdrager
    kaassouffle

Welke versie OSX ? En welke versie Office ?
    Office 2016 heeft wat moeite met El Capitan schijnt.

In Console app kun je logs bekijken. Check de meldingen op tijdstip van vastlopen om te zien waar de oorzaak zit.

Bijdrager
    MacOne

Ik zal de stappen van Night even doorlopen, is dit allemaal eenvoudig te doorlopen(ik zal even Googlen wat het allemaal precies inhoud)?
    Opnieuw opstarten werkt eigenlijk niet… het blijft zich toch telkens herhalen.

Kaassouffle het gaat om de meest recente versie van OSX(El Capitan Versie 10.11), het Office pakket komt uit 2011.

Bijdrager
    fixar

Zorg ook dat je het Office pakket ook alle updates geeft die er zijn….Ik geloof dat Office 2011 inmiddels op versie 14.5.7 zit.

Zelf houd ik eigenlijk liever mijn word-documenten zo beknopt mogelijk. Helaas is Office altijd een pakket geweest die veel resources pakt van het systeem en daar niet al te netjes mee omgaat. Ook de hoeveelheid en vooral de grootte van de afbeeldingen in zo’n word-document hebben zo hun invloed.

Bijdrager
    Nora is back

Ondanks al het bovenstaande mag een nieuwe Air niet dergelijk gedrag vertonen.

Heb je de MBA online bij Apple of in een AppleStore aangeschaft, en is deze aanschaf minder dan 2 weken geleden? Dan zou ik het product terugsturen, wanneer je dit online doet eerst even bellen om ervoor te zorgen dat de datum van de klacht goed geregistreerd staat op binnen de 2 weken na aankoop. Vervolgens bestel je een nieuwe.

Wanneer bovenstaande nog mogelijk is, bestel er dan meteen eentje met 8 GB, ga je echt merken in gebruik en maakt de MBA makkelijker te verkopen als die tijd daar is.

Is het al langer dan 2 weken geleden of geb je de laptop ergens anders gekocht, dan zou ik een afspraak maken bij de geniusbar in de AppleStore en daar het probleem voorleggen.

Bijdrager
    MacOne

De MacBook is aangeschaft bij de Wehkamp maar dat is toch al langer dan twee weken geleden…
    Ik heb inmiddels de tip van Night opgevolgd, door de PRAM te resetten. Daarnaast heb ik ook office opnieuw geïnstalleerd.

Vooralsnog lijkt dit te werken, dus ik wil iedereen bedanken voor het meedenken.
    Mocht ik toch nog problemen houden kijk ik even wat de andere tips van Night waren. Mocht dat ook niet helpen, dan is het naar mijn idee beter dat ik me even bij de Wehkamp ga melden…

Bedankt!

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.