One More Thing » Community » Forum » Mac Hardware » Laptop » Nieuwe macbook

Nieuwe macbook

Profielfoto van thomsas

thomsas op 12 september 2017 #

Ik las al enkele topics op dit forum over nieuwe macbooks, maar ik blijf twijfelen over de aankoop van een nieuwe macbook.

Situatie:
In mijn bureau (thuis) werk ik op een iMac uit 2012, 16GB RAM geheugen, processor: 2,7 GHz Inter Core i5. Op deze computer monteer ik filmpjes, werk ik (beginnend) met illustrator en indesign, surf ik wat,…
Beneden heb ik nog een MBP 13 inch, van 2009, 8GB RAM, 2,26 GHz Intel Core 2 Duo. Daar surf ik wat mee. De batterij laat het de laatste tijd echter wat afweten. Dit lijkt me niet abnormaal voor een laptop van 8 jaar oud. Ook airplay mis ik op deze laptop.

Tijd dus voor een nieuwe macbook (pro?). Eerst en vooral zou hij vooral dienen om in de zetel wat te surfen. Omdat we geen televisie meer hebben, maar wel een apple tv 4, stream ik graag wat programma’s door naar onze tv via de apple tv. Nu doe ik dat met mijn iPad, maar dit zou een pak sneller gaan met een macbook (via airplay). Ik zou de macbook ook meenemen op reis (en af en toe naar het werk), dus een iMac is niet aan de orde.

Als ik wat rondkijk op de website van apple, dan lijkt de MBP van 1499 euro me wel wat (2,3-GHz processor, 128GB opslag). Maar dan begin ik te twijfelen. Als ik 1500 euro betaal voor een macbook, zou ik dan niet beter voor de MBP gaan van 1999 euro (Touch Bar en Touch ID 3,1-GHz processor 256 GB opslag)? Ik heb geen zin om volgend jaar ook een nieuwe iMac te kopen omdat die wat trager begint te gaan en dan kan ik ineens beginnen monteren op mijn macbook… Zou de MBP van 1999 euro prettig werken tijdens het monteren?

Welke koop zouden jullie aanraden?

Alvast bedankt voor jullie tips.

Thomas

Profielfoto van Melle

Melle op 13 september 2017 #

Niet twijfelen. Gaan voor 1 computer. Een laptop – wel echt geen nemen van 128GB – ga je veel spijt van krijgen – en dan een monitor boven – waar je je laptop inplugged via thundebolt of USBC en alle je randtoestellen al gekoppeld zijn.

Dus desktop verkopen – en dat extra geld gebruiken voor MacBook pro.

Geen zin om te wachten, want je hebt het nu nodig, maar anderzijds komen er volgend jaar ergens nieuwe Apple monitors uit / MacBook met coffee lake en dat zullen weer eindelijk echte stappen vooruit zijn…

(Je zou nu kunnen gaan voor tweedehands high end 15″ MacBook pro retina + display)

Profielfoto van Mac Daddy

Mac Daddy [moderator] op 13 september 2017 #

Waarom een MacBook Pro als je alleen maar wat gaat surfen? Ik zou dan voor een MacBook kiezen.

128GB opslag is inderdaad erg krap ja. Wat zit er in je huidige MBP en hoe vol is die opslag?

Profielfoto van Spinozo

Spinozo op 17 september 2017 #

Al aan de nieuwe iPad pro gedacht? Surft lekkerder dan een MacBook en is qua processing power nagenoeg gelijk. Ook AirPlay werkt beter.

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 17 september 2017 #

Die iPad pro lijkt me voor TS inderdaad een goede suggestie. De iMac 2012 kan echt nog wel even me (technisch), zéker voor het werk dat TS ermee doet. De iMac heeft bovendien – hoewel geen retina of 5K – een prima scherm in een compacte PC setup, die je gaat missen als je een laptop gaat gebruiken met een extern scherm.

Profielfoto van Shmoo

Shmoo op 17 september 2017 #

Hoezo iPad Pro?

Een iPad 2017 voor 400,- is meer dan prima om mee te surfen en wat mail op te beheren, YouTube, Twitter en al dat soort dingen, daar zijn die dingen heel ideaal voor. Het is ook nog eens veel fijner om in je hand te houden wanneer je lui op de bank ligt, hangt, zit dan een laptop die vooral stabiel ergens op moet staan en je niet kan/mag bewegen uit angst voor vallen. Totaal geen reden om een iPad Pro te kopen en een vermogen (bijen de prijs van een MacBook) neer te tellen wanneer dat totaal niet nodig is. Een iPad Pro moet je alleen kopen wanneer je ook echt die Pro specs in de machines gaat gebruiken. Denk aan tekenen met de Apple Pencil.

Ik zou eerder eens gaan nadenken om die iMac te vervangen door een fatsoenlijk model wanneer je er op werkt-werkt.

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 17 september 2017 #

Ik las in de openingspost dat TS het device ook naar zijn werk mee wil nemen en concludeer daaruit dat hij er dan toch nét wat meer mee wil gaan doen dan simpelweg wat surfen.

En een 2012 iMac met SSD kan toch vandaag de dag toch echt nog wel prima meekomen, ook al levert deze misschien geen top-of-the-bill prestaties t.o.v. een 2017 machine.

Profielfoto van thomsas

thomsas op 17 september 2017 #

Leuk dat er veel reactie is op mijn post. Bedankt aan iedereen voor zijn/haar mening. Hoe meer meningen ik hoor, hoe beter! Wat opslag betreft valt alles goed mee. Op mijn macbook staan er bijna geen bestanden, op mijn iMac zit ik aan 400GB. Daarnaast heb ik ook een externe schijf van 1TB. Dus in principe volstaat 128GB als macbook.

Waarom geen macbook? Ik zou graag opnieuw een kleine 10 jaar werken met mijn nieuwe aankoop. Als ik nu een macbook (pro) koop van 2015 of een instapmodel, dan vrees ik dat hij binnen vijf jaar al redelijk verouderd zal zijn. Ook bepaalde nieuwe functies in de toekomst ga ik misschien missen (zoals ik nu airplay mis). Daarom gaat mijn voorkeur uit naar een nieuwer model. De optie om nog een jaar te wachten is misschien een goed idee. Uiteindelijk gebruik ik mijn huidige macbook voor vrije tijd, en is de nieuwe aankoop niet dringend (al popel ik wel om iets nieuws te kopen 😊)

Waarom geen iPad Pro? Momenteel hebben we hier thuis een iPad Mini liggen. Daarmee stream ik momenteel naar onze Apple TV. Maar airplay op de iPad mini vind ik een heel gedoe. Voor een groot stuk ligt dit aan de iPad Mini die ondertussen traag werkt, maar deels ook aan het systeem. Daarnaast stream ik ook soms flash livestreams (ja, sorry). Vandaar de voorkeur voor osx ipv ios.

Mijn gebruik? Ik geef les en moet dus vaak werken met tekstverwerkingsprogramma’s, rekenbladen, mails,… ook berichten, foto’s (32 000 foto’s) staan in de cloud en bewerk ik soms. Ik facetime vaak en dan heeft mijn macbook het wat lastig. Ook als ik stream, durft het beeld wat haperen. Kortom: mijn huidige macbook wordt wat oud (wat normaal is na bijna 9 jaar).

Ik vraag me soms af als ik mijn producten koop in functie van mijn manier van werken, of eerder mijn manier van werken aanpas aan mijn producten:-)

Profielfoto van thomsas

thomsas op 17 september 2017 #

Misschien nog belangrijk om te melden: voor mij is het belangrijkste dat mijn aankoop snel werkt. Ik wil al enkele seconden na het openklappen kunnen werken, en ook als mail, berichten, foto’s, Word, Excel,… openstaat, wil ik nog vlot kunnen streamen en/of Facetimen.

De grootte van het scherm, retina of niet, gewicht,.. is eigenlijk ondergeschikt aan de snelheid van werken.

Profielfoto van SvS

SvS op 18 september 2017 #

Dan is het klaar als n zonnetje,
Macbook Pro 13″, 2017 model, i7 en wat meer RAM dan standaard.

Over dit topic

Gestart op 12 september 2017 door thomsas

Laatste reactie door SvS

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?