13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Melle

Nieuwe Mac Pro "summer 2010" 12-core is er…

Eindelijk, zullen we maar zeggen. Wat ik beetje raar vind.
    De basis 4Core versie met een upgrade naar de 6-core westmere 3,33 GHz en 6GB kost 3.874,01 €
    De basis 8Core versie met alles standaard (2x 2,4GHz westmere en 6GB kost
    3.399,00

Is die 8Core dan een koopje en die upgraden naar 6Core dan belachelijk duur of zal die 6Core variant met zijn 3,33Ghz echt wel zijn meerwaarde hebben? Ik was namelijk van plan die 6Core variant bestellen, maar nu lijkt die 8Core wel veel aantrekkelijker! (doel van de Pro > zo snel mogelijk 3D renderen)

Bijdrager
    Melle

Ter vergelijking (voor wat het waard is… van CPU Benchmark.net…)

Naam:[Dual CPU] Intel Xeon E5620 @ 2.40GHz
    Score: 9788 Ranking: 26 Prijs/kwaliteit:12.55 Prijs: $779.98*

Naam:Intel Xeon W3680 @ 3.33GHz
    Score: 8884 Ranking: 4 Prijs/kwaliteit: 8.30 Prijs: $1,069.99*

Naam:Intel Core i7 X 980 @ 3.33GHz (high-end iMac)
    Score: 10313 Ranking: 1 Prijs/kwaliteit:10.31 Prijs: $999.99*

Natuurlijk geen bechmarks van Mac Pro’s, maar het zal wel richtinggevend zijn?

Moderator
    Mac Daddy

Tja. Dan zal ik even wachten op wat benchmark tests. De 6 core heeft wel bijna 1 Ghz meer per core. Maar als je flink wat RAM in de 8 core pompt, is ie ook snel. Ik zou het zo niet weten, maar voor 3D renders zijn het allebei krachtpatsers. Met 8 cores kan ie 8 stukken van een afbeeldingen renderen, maar de 6 core kan die 6 vlakken misschien net iets sneller renderen.

Het is echt even wachten op de benchmark tests, denk ik. En misschien maakt de snelheid niet eens zo heel veel uit.

Ik vind het opvallend dat je nu standaard niet meer voor Nvidia kan kiezen. Ik heb vorige week nog naar een podcast gekeken, waarin Nvivia de Quadro 4000 voor de Mac Pro in de herfst gaat uitbrengen.

Bijdrager
    Wackman

pffff.. wat een prijzen. Maar inderdaad even wachten op de benchmark tests en de reviews.

Bijdrager
    strigoi

Wat ik niet snap is dat de instap nog steeds zo duur is. Ruim twee jaar terug was €3200 ongeveer de duurste start configuratie van de Mac Pro en nu is het bijna de instap prijs. Waarom is de basis Mac Pro nog zo ontzettend prijzig? De CPU zit op €280, zelfs de snellere Quad kost ‘slechts’ €560. Dat er een meerprijs aan zit voor geweldige case design, OS etc is prima. Alleen krijg ik de indruk dat deze bij de Mac Pro de laatste jaren echt extreem is gestegen en er ook geen halt op zit..

Bijdrager
    Melle

Voila, beslist, besteld en gedaan ermee. Het spel zal zijn geld wel waard zijn. Nu moet ik de komende drie à vijf jaar mij niet meer bezig houden met dit gedoe…

Mac Pro
    COUNTRY KIT-INT Z065-9632
    One 18x SuperDrive 065-9576
    1-TB seriële ATA-schijf van 7200-rpm, 3 Gb/s harde schijf 065-9557
    Magic Mouse + Magic Trackpad 1E065-0211
    Twee 2,4-GHz quad-core Intel Xeon “Westmere” ( 8 cores) 065-9539
    Apple Battery Charger Z065-0054
    6 GB (6×1 GB) 065-9548
    Apple Keyboard met numeriek toetsenblok (Belgisch) & Gebruikershandleiding (Frans/Nederlands) FN065-9593
    ATI Radeon HD 5770 1 GB 065-9571
    1 Eur 2,931.40 Eur 2,931.40
    De prijs is inclusief een verwijderingsbijdrage* van Eur 0.04 per artikel.
    Apple LED Cinema Display (24″ flat panel)
    1 Eur 701.65 Eur 701.65
    De prijs is inclusief een verwijderingsbijdrage* van Eur 0.41 per artikel.
    Subtotaal bestelling: Eur 3,633.05
    Gratis geleverd: Eur 0.00
    BTW: Eur 762.94
    Totaal: Eur 4,395.99

Bijdrager
    Melle

Om het verhaal af te ronden en te beëindigen:
    Het is toch de 6-core versie geworden. Hij staat hier nu al twee dagen: en wat is ie snel !
    Nu nog slechts met het standaard geheugen van 3GB is hij heerlijk snel.
    Ter vergelijking (voor wat het waard is, ik wilde het gewoon eens doen…)

Geekbench:

iMac (2,8GHz & 4GB – drie jaar oud) > 3531 punten
    MacBook Pro (2,4GHz & 4GB – drie maand oud) > 3387 punten
    Mac Pro (3,33GHz & 3GB – bijna drie dagen oud) > 14104

Momenteel nog aan het installeren en op orde zetten,
    morgen komen de programma’s (de werkprogramma’s) heel benieuwd hoe snel hij zal “renderen”.
    Ik zal een testje tussen de drie doen: kijken hoeveel tijd wel nu effectief zullen winnen.

Bijdrager
    Melle

Verassing van de dag: een Mac Pro heeft geen IR-ontvanger ! Dus geen gebruik van de remote mogelijk. Dat is wel balen. Beetje stom, had ik nooit opgezocht enzo. Ging er vanuit dat elke mac dat al lang had en zou blijven krijgen. Kleine teleurstelling toch… ik gebruikte die heel veel eigelijk.
    (nu zie ik ook dat je uiteraard bij een mac pro geen remote kunt bestellen… logisch, maar wat kan dat in godsnaam kosten voor apple om dat er toch in te steken, al gebruikt slechts 10% van de Pro user het…)

Zijn (gemakkelijk – goedkope – mooie) oplossingen hiervoor?

Bijdrager
    Pieterr
    Bijdrager
    Melle

oke, dat valt nog mee van prijs. Merci.

Bijdrager
    Trat

Ik denk dat de IR-functie niet veel door Mac Pro users werd gebruikt. Ik heb ook ergens een paar van die dingen liggen, maar mijn iPhone vind ik makkelijker en dat gaat met WiFi (Airport nu wel standaard op de Mac Pro: ik ruil die IR-ontvanger voor WiFi altijd in als ik zou kunnen).;-)

De 8-core is nog steeds de sweetspot voor mij: een 4-core klinkt nu al wel heel erg out-dated en CPU-upgrades (van 4-core naar 6-core in dit geval) zijn het IMO nooit waard binnen een base-model. Kun je beter meteen voor de 8-core gaan :-). Eigenlijk is geen enkele Apple upgrade het waard in de Mac Pro lijn; je bent een stuk goedkoper uit als je zelf upgrade.:-)

Bijdrager
    Melle

als je heel specifieke software nodig hebt die kan gebruik maken van meerdere cores, dan ben je iets met een 8-core. (een aantal programma’s voor fotografen en videomakers zouden hiervoor geschikt zijn) Maar er is al heel weinig software die effectief gebruik maakt van meer dan vier cores. Snelle schijven, (veel) extra geheugen en hoge kloksnelheden, dat maakt voor 90% van de toepassingen het verschil.

Bijdrager
    Trat

Interessante discussie: dit zal voor iedere toepassing een andere uitkomst hebben. Het zal je verbazen hoeveel toepassingen al gebruik maken van multi-core en multi-thread CPU’s. Zelfs een simpel mp3 conversie programma als Max converteert al 16 files tegelijk op een nieuwe 8-core machine. Voor €200 minder dan de 6-core heb je dan dus een betere / snellere machine. Die je bovendien later zelf kunt uitbreiden naar een (dual 6) 12-core systeem. Voor toepassingen die niet multi-core vaardig zijn is de 6-core nu sneller.

Wel mooie machines: een 6-core Mac Pro is substantieel sneller dan een 8-core van vorig jaar. Echter, vind ik de basis configuratie van 3GB nog steeds belachelijk weinig en je wilt IMO zsm 4x4GB inprikken (maar niet bij Apple zelf).

Edit: begint er toch op te lijken dat de 6-core een betere keus is dan de 8-core. http://macperformanceguide.com/Reviews-MacProWestmere-Estimates.html

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.