7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Sipke

Nieuwe Mac Pro: soms geen beeld na sluimerstand

Hallo allemaal,

Ik heb sinds enkele maanden een nieuwe Mac Pro:
    – Quad core 2.8 GHz
    – 12 GB RAM
    – 3x interne HD:
    HD1: 3 partities (Boot, Archives Scratch)
    HD2 en 3 samen 1 snelle samengestelde datapartitie (met Apple RAID)
    – ATI Radeon HD 5770 (standaard)
    – Aangesloten op bestaande (3 jaar oud en altijd prima functionerende) Apple Cinema 30″

Het probleem:
    Al sinds de tweede week gebeurt soms iets raars. Ik haal hem uit de sluimerstand en krijg geen beeld. Het lijkt wel alsof het scherm geen signaal krijgt, want de computer zelf staat echt aan en doet het prima. Dit weet ik door op een andere Mac schermdeling te openen en dan zie ik dat de Mac Pro aan staat. Ik kan er ook alles mee doen: vensters verslepen, programma’s openen, enz. Beeld blijft alleen echt uit.

De workarounds:
    1. DVI kabel eruit trekken en weer erin stoppen.
    Werkt altijd: ik krijg dan wel beeld.
    2. Opnieuw weer in en dan weer uit sluimerstand
    Als ik via het keyboard Alt-Cmd-Uitwerpen doe (shortcut voor sluimerstand) dan gaat de MP weer snel in de sluimerstand. Dan meteen weer een toets aanraken en de MP komt weer uit de sluimerstand en ik heb wel beeld. Werkt ook altijd en is veel sneller dan de DVI stekker eruit trekken.

Wat ik al gedaan heb:
    Op advies van Apple helpdesk heb ik twee resets uitgevoerd:
    – SMC opnieuw instellen
    – PRAM en NVRAM resetten
    Het levert echter niets op. Apple laat me nu een ander scherm aansluiten om te kijken of het probleem dan ook optreedt. Dit om uit te sluiten dat het aan het Cinema Display ligt. Als ook het andere scherm een keer uit blijft, dan “mag” de MP naar een reparatie-afdeling.

Het probleem treedt zo 4 a 5 keer in de week op. Soms ook een hele dag niet. Maar het is wel irritant als je een nieuwe Mac Pro koopt.

Heeft iemand dit wel eens gehad en zijn er misschien tips om het op te lossen zonder de machine weg te moeten brengen?

Sipke

Bijdrager
    Sanjeev

Hebben ze geen videokaart test programma voor je?
    Voer eens de uitgebreide hardware test uit, bij het opstarten de D ingedrukt houden (duurt een aantal uren).

Bijdrager
    Sipke

Nee, hebben ze me niet gegeven. Ik ga iig die hardware test maar eens doen. Dank voor de tip!

Groet, Sipke

Bijdrager
    Macosxachist

Laatste systeemupdate al geïnstalleerd?

Bijdrager
    Sipke

Ja, systeem is helemaal up-to-date. Ik zit op 10.6.6. Wacht, ik zie net een wereldbolletje verschijnen…. Zo te zien is er een update naar 10.6.7. Nou ja, die dan maar even eerst doen……

Bijdrager
    Sipke

updates binnen, hardwaretest uitgevoerd, “no troubles” gevonden.

Zit nog te denken: misschien moet ik de voeding van de 30″ cinema display niet bovenop de mac pro behuizing leggen? Hij ligt daar wel heel praktisch, want het is een heel groot ding. Ik ga dat ook maar eens proberen. Verder houd ik me aanbevolen voor suggesties.

Dank!

Bijdrager
    Sipke

Na eindeloos dingen proberen is het probleem nog niet opgelost. Het lastige is, dat het meestal goed gaat.

Nog geprobeerd:
    Ik heb 1 week een andere monitor aangesloten gehad (een Iiyama 24″ van 200 Euro) en met die monitor gaat het altijd goed. Wie daaruit concludeert dat het aan de 30″ ACD ligt lijkt het ook mis te hebben, want in diezelfde week heeft die aan mijn Macbook Pro gehangen en het ook altijd helemaal goed gedaan. Dus misschien de combinatie van mijn MP en mijn 30″ ACD? Zou toch niet moeten.

De Mac Pro heeft nog meer rare dingetjes. Ik kies afsluiten en de Mac Pro start opnieuw op. Kies ik nogmaals voor afsluiten, dan gaat ‘ie wel uit. Ook dit soms wel/soms niet.

Een nieuwe installatie op een tweede partitie leverde ook een keer het monitorprobleem op. Op deze partitie heb ik enkel updates binnengehaald, geen aanvullende software geinstalleerd.

Schiet mij maar lek (of liever, schiet nog wat suggesties :).

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.