8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Johnyw

nieuwe mac opzetten

goeie middag,

Ik word straks verondersteld om een nieuwe mac nu ja, tweedehands eigenlijk, opnieuw op te zetten bij mijn ex.

Die mac draait High Sierra, maar goed, ik moet er een nieuw systeem op plaatsen omdat alle gegevens van de vorige gebruiker er nog op staan.

En dan natuurlijk, alles wat op haar oude Mac staat overzetten naar die nieuwe mac.

Het probleem is: zij heeft geen Backup en ik heb ook geen externe Hd waarmee ik er eentje zou kunnen aanmaken…

Hoe is dit op te lossen, hoe doe ik dat ?

Bedankt

Johny

Bijdrager
    iDEOwen

Op de nieuwe Mac:

– Boot recovery
    – Wis je interne schijf
    – Installeer macOS
    – Kies tijdens de initiele setup (na de installatie) dat je informatie over wil zetten van een andere Mac
    – Start op de ‘oude’ mac de migratie assistent op (en zorg dat je in hetzelfde netwerk zit als de nieuwe Mac) zodat ze elkaar zien
    – Kies wat je wil migreren, en gaan met die banaan

Bijdrager
    MagicMouse

1. Eigenlijk dien je een back up schijf te hebben, SSD bij voorkeur. (Maar ik mag niets zeggen, heb ik ook nog niet)

2. Op de beoogde nieuwe mac kan je een schone installatie doen en updaten tot de laatste nieuwe versie 10.15.4 Catalina

3. Ook haar oude mac dient de laatst mogelijke update te hebben 10.15.4 Catalina

Er staan nu twee mac’s naast elkaar met het nieuwste besturingssysteem. Via de migratieassistent ga je ze aan elkaar koppelen. Kan met een kabel (lukte mij toen niet) of via Wifi (lukte wel). O, de computers mogen allebei niet gaan slapen, energiestand > slaap nooit. Allebei Wifi aan.

Via de migratieassistent volgt nu alles vanzelf. Het duurde bij mij minimaal 8 uur via Wifi.

Waar kan het fout gaan? Je hebt geen back up, vooraf gemaakt, ingecalculeerd risico. 1 computer is zo oud dat Catalina niet erop kan draaien, migratieassistent kan dan moeilijk doen. Ze heeft trage Wifi. Ze heeft geen geduld om 8 uur te wachten.

Ik wens u heel veel sterkte.

Bijdrager
    Johnyw

😜 Dank u @MagicMouse

Bijdrager
    Johnyw

Ik heb hier één van mijn externe SSD kunnen leegmaken, Ik neem aan dat ik daar bij haar dan met haar “oude” Mac een Backup schijf kan van maken ?

Eens dat gedaan moet ik dan een nieuw systeem op haar nieuwe mac zetten (High Sierra) ( hoe moet dat weer?). Maar hoe slaag ik er dan in, eens de backup schijf aan de nieuwe computer hangt met High Sierra op die mac, om alleen het hele zootje, uitgezonderd het systeem, ineens terug te zetten?

Alvast bedankt

Bijdrager
    Brombeer

<p class=”cite”>Johnyw op 6 mei 2020 om 11:30</p>
    … Het probleem is: zij heeft geen Backup

Dat is niet jouw probleem. Maar als je het toch wilt oplossen: koop een externe schijf of SSD en begin ermee daar de BU op te zetten. Die test je op haar nieuwe machine.

en ik heb ook geen externe Hd waarmee ik er eentje zou kunnen aanmaken…

Hoe is dit op te lossen, hoe doe ik dat ?

Door ook voor jezelf een externe schijf te kopen. Dat doe je door naar een (web)winkel te gaan.

Probeer in beide gevallen een externe schijf/SSD te bezorgen die zeker drie keer zo veel diskruimte heeft als de schijf/ssd, die in de machine zit.

En als jullie slim zijn, laat zij haar back-up en migratie verzorgen door de winkel waar ze haar nieuwe computer (en bu-schijven) koopt. Dan hoe je nl. alleen je eigen probleem op te lossen, dat is al spannend genoeg.

We zitten hier immers alweer een tijdje zonder Shmoo, weet je.

Bijdrager
    ErikCh

Op de nieuwe mac doen zoals @iDEOwen zegt.
    Opnieuw opstarten in Recovery mode (herstart met cmd-R ingedrukt)
    Selecteer Disk Utility – Wis schijf
    Selecteren Install van MacOS
    Bij initial set-up — kiezen dat je informatie wil over zetten van een andere mac of schijf (zorgen dat de andere Mac in hetzelfde, liefst bekabeld, netwerk zit).  Dit kan (zeker als het draadloos is) lang duren, als je eerst een kopie neemt van de oude Mac naar een externe schijf (volledige systeemkopie) en die rechtstreeks op de nieuwe Mac aansluit gaat het veel sneller.
    Op de Apple site staat hier ook bijkomende info over
    https://support.apple.com/nl-be/HT204350

Bijdrager
    MagicMouse

@erikch ook een goed idee, slimmer dan via WiFi te doen in ieder geval. Meneer heeft er blijkbaar minimaal verstand van, ik twijfel hard om hem zoals hierboven geopperd, naar de winkel te sturen. Hij kan het zelf wel gok ik, alleen ja, hij krijgt een dagtaak.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.