14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    peterwillem

Nieuwe Mac Mini samen met oude iMac 27" mid 2010

Mijn huidige iMac 27″ mid 2010  is aan vervanging toe. Ik denk aan een nieuwe iMac 21,5′ 2018.

Maar mijn oude iMac heeft nog wel een goed en groot scherm. Om beide iMacs naast elkaar te gebruiken  wordt lastig ivm ruimte, weet trouwens niet of dit technisch kan.

Denk dus ook aan de nieuwe MacMini  via doelbeeldscherm  aangesloten op de iMac. Is dit mogelijk? Op de apple support website wordt het mij niet geheel duidelijk met name wbt benodigde kabels en poorten.

Wat is aan te raden, uitgaande van een gelijk budget?

Moderator
    Night

Wat is er niet duidelijk?

https://support.apple.com/nl-nl/HT204592

Achter ‘jouw’ type iMac staat precies welke kabel je nodig hebt. Als de Mini een TB poort heeft, kan je die er gewoon rechtstreeks op aansluiten.

Is het zinvol?

Lees dan even helemaal onderaan:
    https://www.lifewire.com/use-imac-as-monitor-with-target-display-mode-2260906

Bijdrager
    peterwillem

Wat niet duidelijk is is hoe het allemaal in zijn werk gaat. Straks heb ik (waarschijnlijk) een nieuwe Mac Mini, mijn oude keyboard met trackpad 1. En de iMac mid 2010.

Ik schets nu hoe ik denk dat het gaat (werken ?): Mijn iMac staat aan, ingelogd op OSX.Ik verbind  de Mac Mini (thunderbolt poort) met iMac (mini display poort) . dmv een male to male thunderbolt kabel. Als ik dan de Mac Mini opstart wordt deze zichtbaar in Systeemvoorkeuren-Beeldschermen . op de Imac.

Klopt dit ongeveer?

En op soort gelijke wijze gaat het met de keyboard en trackpad?

Kan ik dan met KB en Tpad zowel de Mac Mini als iMac bedienen? Of werkt dan alleen de M Mini ? Ik vind het lastig om mij hier een voorstelling van te maken.

Bijdrager
    peterwillem

Nog even dit: Ik heb dat 2e artikel nu ook gelezen en dat maakt wel een punt. Maar ik heb die oude iMac nu eenmaal( 27″ scherm) en heb geen plaats voor een 2e grote monitor vandaar ( en om budget) ook geen 2e iMac . Het extra stroom verbruik weegt denk ik niet op tegen kosten van een andere 27″ monitor.

Dus voorlopig denk ik er aan om de Imac als monitor te gebruiken totdat die op zwart gaat.

Bijdrager
    McPim

peterwillem op 20 februari 2019 om 00:38
    Wat niet duidelijk is is hoe het allemaal in zijn werk gaat.

Ook dat staat stap voor stap beschreven in het Apple support document. Als alles aangesloten is en opgestart kies je CMD+F2 op de iMac om die in ‘doelschermmodus’ te krijgen, de desktop van de Mac mini verschijnt dan gewoon op de iMac (dus niet via systeemvoorkeuren -> beeldscherm zoals je zegt). Op je iMac heb je dus een toetsenbord nodig om dit te selecteren, daarna werk je op de Mac mini waar je dus ook een toetsenbord nodig hebt. Je kunt niet met hetzelfde keyboard beide bedienen. Wat er met lopende apps op de iMac gebeurt staat ook in het document.

Maar… Dit kan een obstakel zijn:

“U moet eerst inloggen op de Mac (desnoods met een gewoon beeldscherm) voordat u een iMac kunt gebruiken in de modus Doelbeeldscherm.”

Hoe ga je de Mac mini (nieuw uit de doos) configureren, account aanmaken, en op ‘automatisch inloggen’ zetten? Daar heb je eerst een ‘gewoon’ aangesloten beeldscherm voor nodig. Tip: een TV met HDMI 😉?

Bijdrager
    peterwillem

McPim,

dit bedoelde ik nu met in zijn werk gaan. Ik probeer mij een beeld te vormen, om later niet voor grote verassingen te staan,  van hoe het moet als de Mac Mini uit de doos komt zonder op een beeldscherm te zijn aangesloten en zonder KB en TP. Deze laatsten staan op de iMac.

Ik heb wel een Samsung smart TV waar ik via HDMI de Mac Mini kan aansluiten. Blijven het KB en TP over?

Ben niet zo’n held in dit soort dingen, denk er nu weer over om een MacBook pro te nemen. Geeft geen ruimte problemen, kan ik later op de iMac aansluiten. Alleen een behoorlijk budget overschrijding. (SSD schijf en 16 GB ram). Plus nog een docking station voor de verschillende HDD’s  die ik op de MBP moet aansluiten.

Bijdrager
    McPim

Ik snap dat het op het eerste gezicht goedkoper lijkt om die Mac mini te nemen met het scherm van je iMac. Ik zou het persoonlijk teveel gedoe vinden (buiten de nadelen die in het artikel van Night staan). Een MacBook geeft je inderdaad meer opties en je kunt alsnog de iMac als extra scherm gebruiken. Of toch een nieuwe 21” iMac zoals je in je eerste post noemt?

Of….: terug naar het begin: waarom is je iMac aan vervanging toe? Als er nog een HDD in zit maakt vervanging door een SSD al een wereld van verschil, en 16 GB geheugen helpt ook als ie dat nog niet heeft. Spaar je ondertussen door voor een nieuwe 27”.

Bijdrager
    peterwillem

Wel het is een iMac mid 2010 met een SSD opstart schijf en een 2 TB HDD plus 16 GB ram.. Heb de laatste maanden veel last van  vast lopers en crashes. Zal wel te veel troep aanhangen en/of inzitten. Het nieuwste OSX  kan er niet op en over zo’n 2 jaar zullen de beveiligings updates wel niet meer beschikbaar zijn.

Hoewel Etre Check een performance  “good” . geeft  is de hardware wel  Obsolete.

Ik gebruik de HDD’s voor het opslaan van Series en Films. Het verplaatsen hiervan over de diverse HDD’s vergt veel tijd. (USB 3 schijven in USB 2 poorten

op de iMac). Tot slot een paar maanden geleden aangschafte  WD 6tb HDD vertoont kuren. Na een verse opstart zijn alle bestanden op die schijf zichtbaar in finder. Echter de volgende dag na de sluimer  zij de meeste in eens niet meer zicht baar, maar disk info geeft wel aan dat zij er nog op moeten zitten.

Weer herstarten en zij worden weer zicht baar., klinkt vreemd maar zo gebeurd het wel.

Weet niet of dit aan de imac ligt of aan de HDD.

Kortom denk dat ik een stabielere computer nodig heb.

Bijdrager
    peterwillem

Bijdrager
    peterwillem

Bijdrager
    McPim

Met een opstart SSD en 16GB valt er op dat vlak weinig te halen. Een schone installatie is natuurlijk een hele klus maar zou je wel van troep bevrijden en de vastlopers moeten verminderen. Lastige keus, een nieuwe Mac is natuurlijk wel weer lekker werken 😊 en weer toekomstbestendig qua OS. Dat WD probleem is vreemd, zeker voor een nieuwe schijf. Je kunt ‘m ook ‘un-mounten’ en weer koppelen na zo’n sluimer, dus zonder de Mac te herstarten. Kijken of dat helpt.

Bijdrager
    peterwillem

Ja een nieuwe Mac trekt mij ook maar aan de andere kant vind ik het ook weer zonde om de iMac naar de schroothoop  te brengen. Vandaar de optie  nieuwe MBP  gekoppeld aan  het scherm van de oude iMac  met ook nog de optie om zo nodig nog even op de iMac te werken of kijken.

Zodra het weer zo ver is met mijn  WD hd zal ik het mounten/unmounten proberen. Ik heb zo’n idee dat het komt door de MY Book soft ware die in het begin mee geinstalleerd is. Heb deze zojuist maar met behulp van een WD uninstaller verwijderd. kijken wat dat op levert.

Moderator
    Night

Het gekke is dat je oude iMac een i7 processor heeft op 2.93 GHz. Die is niet zo heel gek veel langzamer dan nieuwere processoren. met je SSD en 16GB intern geheugen moet dit ouwe beestje nog prima mee kunnen. Ik zou ook eerst eens kijken of een frisse installatie je werkpaardje weer crash-vrij maakt.

Voor wat betreft de externe disks: Ik zou daar m.b.v. DiskWarrior eens de partitie (directory)-tabellen opnieuw laten aanmaken. Dat kan al heel veel schelen.

Bijdrager
    peterwillem

Tja ik vind ook dat de prestaties van mijn  iMac wel mee vallen. Vind hem echter niet zo betrouwbaar meer. Dit plus dat die niet meer ondersteund wordt of te dele gaat worden en last but not least de nieuwe MBP heeft wel een paar heel leuke features.

Een frisse herinstallatie is nog pas iets meer dan een jaar geleden gedaan.

Het is alleen de WD 6TB HDD die deze kuren vertoont. Bij de andere 2 HDD’s resp 3 en 4 TB loopt alles perfect. Denk er ook aan om die HDD’s  op te schonen, er kunnen wel wat series en films weg. (geloof eigenlijk dat ik een excuus zoek voor een nieuwe MBP!?)

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.