30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)
  • Q:

Bijdrager
    iJack

Nieuwe Mac Mini maar te kleine drive

Ik heb een nieuwe Mac mini gekocht en deze werkt perfect, heb alleen een te kleine HD erin zitten kom ik nu achter. Ik heb nog een externe (SDD) schijf.

1. Hoe kan ik standaard directories van de Mac mini nu verplaatsen dat de data voortaan naar de externe SDD wordt geschreven?

2. De Garageband geluiden bibliotheek neemt bv al bijna 20Gb in beslag, is deze op de externe drive te plaatsen of wordt dat teveel “gedoe”?

3. Wanneer ik programma’s wil verplaatsen, is dat gewoon verslepen of eerst de-installeren van de mini en opnieuw installeren op de externe SDD?

Dank!

Bijdrager
    TheBigZ

Apple uitleg: https://support.apple.com/nl-nl/HT201548

https://www.lifewire.com/move-macs-home-folder-new-location-2260157

Move Your Mac’s Home Folder to a New Location

The Mac OS is a multi-user operating system with unique home folders for each user; each home folder contains data specific to the user. Your home folder is the repository for your music, movies, documents, pictures, and other files you create with your Mac. It also houses your personal Library folder, where your Mac stores system and application data related to your account.

Your home folder is always located on the startup drive, the same one that houses OS X or macOS (depending on the version). This may not be an ideal location for your home folder, however. Storing the home folder on another drive may be a much better choice, especially if you want to increase the performance of your Mac by installing an SSD (Solid State Drive) to serve as your startup drive. Because SSDs are still expensive when compared to platter-based hard drive, most individuals buy smaller drives, in the range of 128 GB to 512 GB in size. Larger SSDs are available, but they currently cost a good deal more per GB than smaller ones. The problem with smaller SSDs is a lack of sufficient space to house the Mac OS and all your applications, plus all your user data.

The easy solution is to move your home folder to a different drive.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

De nieuwe Mac mini heeft geen HD….!!

Bijdrager
    iJack

<p class=”cite”>JoopJoopJoop op 1 januari 2019 om 18:40</p>
    De nieuwe Mac mini heeft geen HD….!!

Ok Joop, een SSD… 🤨

Bijdrager
    Shmoo

Is er geen mogelijkheid meer tot retouren?  De bedenktijd is bij Apple tijdens de feestdagen altijd langer dan normaal.

Beetje rare actie om een computer te kopen met te weinig opslag als je met muziek of videobestand werkt.

Bijdrager
    iJack

<p class=”cite”>Shmoo op 2 januari 2019 om 00:52</p>
    Beetje rare actie om een computer te kopen met te weinig opslag als je met muziek of videobestand werkt.

Beetje voorbarige opmerking als je het hele verhaal niet kent….

Bijdrager
    iJack

Voor m’n muziek had ik een andere mac mini staan (2014) die heeft prima voldaan wat dat betreft. Ik ga nu beiden op dezelfde mini doen, alleen is in dat geval m’n schijfruimte te klein, vandaar. Maar met de tip van @TheBigZ gaat het wel lukken, dank!

Bijdrager
    Koezel

Sind kort heb ik ook een Mac mini voor audio editing. Op de mini staan het OS en de programma’s waar ik mee werk. Alle audiobestanden staan op een externe ssd evenals bibliotheken enz. Dit werkt voor mij prima omdat audio (wav) al gauw veel schijfruimte vraagt.

Bijdrager
    iJack

<p class=”cite”>Koezel op 2 januari 2019 om 09:43</p>
    Sind kort heb ik ook een Mac mini voor audio editing. Op de mini staan het OS en de programma’s waar ik mee werk. Alle audiobestanden staan op een externe ssd evenals bibliotheken enz. Dit werkt voor mij prima omdat audio (wav) al gauw veel schijfruimte vraagt.

Ik had het ook gescheiden staan maar werk nu veel thuis (achter hetzelfde bureau dus), om hiervoor 2 mini’s te gebruiken is onhandig (wisselen monitors, muis e.d.) De geluidsbestanden heb ik al op een aparte disk staan maar vooral de geluiden database van Garageband neemt steeds meer ruimte in dus wordt het nu allemaal wat krap. Maar ik ga zo aan de slag met de tip van TheBigZ en m’n home directory verplaatsen naar een externe SSD schijf van 2 Tb. Daarmee ga ik het voorlopig wel redden.

Bijdrager
    MadDonna

Je kunt toch ook desktop sharen?

Bijdrager
    iJack

<p class=”cite”>MadDonna op 2 januari 2019 om 12:53</p>
    Je kunt toch ook desktop sharen?

Dat is ook een optie waar ik naar zal kijken, niet aan gedacht, dank!

Bijdrager
    Melle

Wat ik vooral vind is dat dit een heel mooi voorbeeld is van het wanbeleid en de foute keuze die Apple (en de meeste andere electronica reuzen) maken. Ze weten perfect dat 128 of zelfs 256 GB vandaag te weinig is. Toch verkopen ze zo. Meer winst kunnen maken, geplande veroudering en vooral mensen dwingen naar (dure) cloud diensten.

Je koopt een nieuw duur, maar gebrekkig product en vanaf dag 1 moet je aan de slag met externe oplossingen.

Helemaal fout en Apple zou die keuze anders moeten maken en zich daarmee onderscheiden. Een absolute minimum optie in ELKE Mac zou in 2018 al 256GB moeten zijn en de stap naar 512 maximum 100 euro duurder.

Het zou Apple geen windeieren leggen op termijn deze strategie, maar goed.

Ik zou zelf aanvaarden dat ze met de iPhones wel deze kut strategie volgen, maar bij een Mac hoort dat niet thuis.

Bijdrager
    SvS

…idd en ook niet eens vastsolderen, zodat de gebruikers het zelf kunnen upgraden wanneer het hen uitkomt.

Bijdrager
    TheBigZ

Melle op 4 januari 2019 om 08:33

Wat ik vooral vind is dat dit een heel mooi voorbeeld is van het wanbeleid en de foute keuze die Apple (en de meeste andere electronica reuzen) maken. Ze weten perfect dat 128 of zelfs 256 GB vandaag te weinig is. Toch verkopen ze zo. Meer winst kunnen maken, geplande veroudering en vooral mensen dwingen naar (dure) cloud diensten.

Je kunt je Mac mini kopen met 128GB, 256GB, 512GB, 1TB en zelfs 2TB SSD. Dat kost wat, zeker, maar het is geleuter om te zeggen dat Apple hier “foute” keuzes maakt. Als klant heb je de keuze om voor externe opslag te gaan (goedkoper) of interne (duur, maar zeer snel).

https://www.apple.com/nl/shop/buy-mac/mac-mini/3,0%E2%80%91ghz-6%E2%80%91coreprocessor-met-turbo-boost-tot-4,1-ghz-256gb#

Bijdrager
    Shmoo

Precies…. alleen omdat jij 8TB wilt voor 150,- wilt niet zeggen dat Apple een foute keus maakt.

Er zijn ook mensen die komen heel goed weg met 128 of 256GB omdat ze alleen maar met kleine bestandjes werken. Zoals ik.

Wat je vooral hebt zijn consumenten die eens per tien jaar een nieuwe computer kopen en dan denken dat hun nieuwe computer nog steeds precies zo functioneert als de vorige aankoop. RAM upgraden bijv. Dat gaat nergens meer over en bestaat niet eens meer.

Bijdrager
    Brombeer

Dat moet ik bestrijden, Shmoo.

Ten eerste kiest Apple voor zichzelf en niet voor de consument. En Apple kiest wel heel erg voor zichzelf: in een branche waar de winstmarges gemiddeld 17% zijn, maakt Apple 42% winst. Ik meen dat Night of BigZ gelinkt had onlangs naar een artikel waar dat in stond. En Apple kan dat flikken, want ze hebben het voor elkaar gekregen dat hun product als bijzonder gewild en sexy geldt.

Dat Apple, dat zijn klanten al in een eigen biotoop gevangen houdt, wil daarbij zijn klanten heel erg graag naar de eigen cloud dwingen. En naar de eigen app store.

De klant daarentegen is van mening dat hij voor zijn computer betaalt (en het zijn dure dingen) en daarom ook mag bepalen wat hij er mee doen en waar hij zijn software haalt en laat. Die wil mogelijkheden. ZIJN mogelijkheden die in zijn logica passen, niet de restricties of de dwang van Apple. Wat dat betreft is het opvallend dat  ‘Europa’ indertijd wel Microsoft  met zijn browserdwang aanpakte, maar Apple die hetzelfde deed (en met de propriëtaire telefoonlader hetzelfde doet) ongemoeid liet en laat.

Die computer van tien jaar geleden die jij aanhaalt is dan ook hun referentie. Daar hebben ze krom voor gelegen, tussentijds wat geheugen en een grotere schijf erin gestoken en ze hadden totaal geen behoefte om in het tempo van Apple met Apple meet te hollen.

Nu kun je makkelijker een externe schijf aan een Mini hangen dan extern werkgeheugen, dus in die zin is het klantvriendelijker, maar laten we wel wezen: alleen al voor het OS is 128 GB al krap. En het wijzigen van het RAM had echt wel eenvoudiger gekund.

Bovendien is de trend voortgezet dat de standaard instap-Mini (en dat is de machine die vooraan in de winkels ligt) eigenlijk zwaar ondermaats is, zeker voor zijn geld. Dat was met de 1,4GHz met 4Gb ram uit 2014 al zo, en met de huidige 128GB SSD is dat niet anders. Een ervaren Apple-koper/gebruiker weet dat inmiddels ook wel, maar de nieuweling weet dat niet.

En in plaats van een sensatie – zoals ik die in 2004 met de iMac G4* had – te voelen, krijgt die nieuweling voor veel te veel geld een ondermaats apparaat.

*die kreeg in 2007 een 500GB harddisk want die originele 80Gb was zo vol.

Bijdrager
    TheBigZ

Brombeer op 4 januari 2019 om 17:12

….maar laten we wel wezen: alleen al voor het OS is 128 GB al krap.

Je moet wel met goede argumenten komen, Brommie. 128GB alleen voor het OS “te krap” is écht kul. (Getypt vanaf een MBA met 128GB SSD en een sh*tload aan andere programma’s.)

Bijdrager
    TheBigZ

Brombeer op 4 januari 2019 om 17:12

En in plaats van een sensatie – zoals ik die in 2004 met de iMac G4* had – te voelen, krijgt die nieuweling voor veel te veel geld een ondermaats apparaat.

*die kreeg in 2007 een 500GB harddisk want die originele 80Gb was zo vol.In

In 2007 lag de prijs per GB rond de 1 dollar. Die uitbreiding heeft jou toen ook nog zo’n slordige €500 gekost waarschijnlijk. Hetzelfde bedrag dat Apple nu voor de upgrade naar 512GB snelle SSD vraagt.

Ik bespeur een groot “vroeger was alles beter” sentiment in jouw reactie.

Bijdrager
    Melle

Wat brombeer zegt, en @bigZ – ik denk dat ik wel begrijp welk punt je wil maken, en bij de Mac mini is inderdaad keuze – het is wel Zoals je zegt gigantisch duur. En ja het is snel, maar mijn ssd uit mijn 5 jaar oude Air (512GB) is ook snel zat. Maar je kan het zoveel zeggen als je wil – 128GB, werkt alleen als je cloud diensten gebruikt. Letterlijk gelijk welke consument is vooral bezig met foto’s en filmpjes van de reizen en de kinderen bijhouden en is – zonder cloud dienst – die schijf na 1 jaar al vol.

En dan mag je nog geen muziek of films locaal willen bewaren – en jips, extern kan je opslag bijhangen, maar elegant is dat nooit. Dan heb je zo een mooi Mac mini en ligt er een externe schijf naast.

En los van dit alles – op het einde van het HD tijdperk was een 500GB schijf eigenlijk al weinig als basis en de bestandsgrootte is sindsdien allen maar exponentieel toegenomen…

Dus ja, sowieso heeft de consument zich moeten aanpassen, met meer ongemak, voor meer kosten en geld

Bijdrager
    TheBigZ

Melle op 4 januari 2019 om 18:15

En dan mag je nog geen muziek of films locaal willen bewaren – en jips, extern kan je opslag bijhangen, maar elegant is dat nooit. Dan heb je zo een mooi Mac mini en ligt er een externe schijf naast.

Tip: kijk eens naar een NAS. “Draadloze” opslag in je huis, toegankelijk vanaf ieder device.

Bijdrager
    Brombeer

De NAS hier in huis was zes jaar geleden misschien wel onze beste IT-aanschaf ooit. Met de kerst heeft die weer een kwartet nieuwe schijven gekregen, en weer was het een rib uit ons lijf. Die rib hadden we gelukkig, maar of zo’n rib er over zes jaar ook nog is, valt te bezien. Misschien als ik mijn huis dan opnieuw verhyper, dat ik dan een optie voor een Mini kan kopen. Met Mac OS Yellowstone erop.

<p class=”cite”>TheBigZ op 4 januari 2019 om 18:06</p>

Je moet wel met goede argumenten komen, Brommie. 128GB alleen voor het OS “te krap” is écht kul. (Getypt vanaf een MBA met 128GB SSD en een sh*tload aan andere programma’s.)

Ja, dan heb je nog een krappe vijftig Gyg over. Dat is toch niks?

Bijdrager
    nnsa

Ik ben het meer met @shmoo eens dan met @brombeer.

Voor normaal gebruik is 128 GB meer dan voldoende en zeker i.c.m. een extern geheugen en/of NAS.

Ik vraag mij ook af waarom diegenen, die zo “anti Apple” zijn dit spul dan nog kopen / gebruiken ?

Bijdrager
    Shmoo

Het heeft niets te maken met anti Apple zijn. Veel meer met ik heb 1400,- budget (hoogstens 1500,- incl. monitor) en nu kom ik er achter dat ik dan maximaal een Mac mini kan kopen met 256GB opslag.

Terwijl je 4 a 5 jaar gelden wel voor 1550,- een iMac kon kopen die gewoon meteen compleet en bij de tijd was. Tegenwoordig is dat ‘tijdelijk’ niet het geval bij de iMac. Komt wel weer, zeker nu Apple in zwaarder weer zit zullen de prijzen wel gaan dalen.

Wat ik wil zeggen is, als jij met video of audio-bestanden werkt dan weet je gewoon dat je meer opslag/werkruimte nodig hebt dan iemand die tekstschrijver of webdeveloper is. 512GB is dan minimaal wat je nodig hebt om te kunnen werken aan je actieve projecten. Dat je dan nog een externe oplossing kiest om projecten te archiveren die klaar zijn is verder prima.

Vergeet ook niet dat in 2007 nog geen clouddiensten actief waren. Nu kun je niet meer zonder. Plus de debiele gedachte dat we tegenwoordig steeds meer apps gaan installeren op onze Mac omdat we dat op onze iPhone zo makkelijk kunnen doen. Spotify op iPhone is handig —-> Spotify app installeren op onze Mac omdat het kan.

Bijdrager
    Brombeer

<p class=”cite”>nnsa op 4 januari 2019 om 19:16</p>

Ik vraag mij ook af waarom diegenen, die zo “anti Apple” zijn dit spul dan nog kopen / gebruiken ?

Nou, anti…  Het zijn nog steeds in hun soort mooie spullen. Al is het vernieuwende van het bedrijf er wel een beetje vanaf.

Het gaat erom dat er heel geraffineerd het geld uit je zak wordt geklopt. Je zit zowel in je gewoonten (vertrouwd OS) als met je andere apparatuur in de Apple-biotoop gevangen. ’t Is bijna net zoiets als dat mensen niet meer zonder faecesbook kunnen. Kunnen ze wel, maar het kost offers.

Nog niet zo lang geleden een toetsenbord van LMP gekocht, dat kostte maar de helft en als ik mijn huidige Mini moet vervangen, zal ik serieus naar een Hackintosh kijken. Al was het maar omdat ik geen zin in dat opgedrongen mojave heb.

Bijdrager
    Shmoo

Maar het Hackintosh gebeuren zal over twee jaar ook compleet verdwenen vanwege de W2 security chip die Apple tegen die tijd in elke Mac heeft gestopt. 😉

Bijdrager
    Brombeer

Wist je dat een socket daarvoor al in de eerste Mac Pro zat?

Toen heette dat verhaal nog TrustedComputingPlatform of Palladium of iets met Next Generation … en dan een lange naam waarvan het niet de bedoeling was dat je die zou onthouden.

Waarvan akte.

Moderator
    Night

Dat staat los van de W2. TCPA is al veel ouder en staat los van Apple zelf. Het kan echter wel gezien worden als een voorloper ervan. Beiden gaan uit van “computerbeveiliging door middel van speciale hardware”.

Bijdrager
    Spinozo

Kom op jongens. Tientje per maand en dan heb je 2TB iCloud opslag. De meerprijs van 128GB naar 256 is 24 maanden lang dat tientje. Van 128 naar 512 is 4 jaar iCloud opslag (480euro). Heb je toch veel meer plezier van dan zo’n ssd in 1 van je devices. Stop met dat gehannes met externe schijven en een NAS en accepteer de realiteit van 2018. Geen beheer, veel veiliger, overal beschikbaar en goedkoper dan elke andere oplossing op de lange termijn. Al je muziek, al je foto’s, al je documenten en al je backups benaderbaar vanaf al je devices. Think differently!

Bijdrager
    Shmoo

Ga je nu serieus iCloud opslag van 10,- per maand proberen te verkopen als solide opslagdienst voor mensen die met volumebestanden bezig zijn?

Zo’n 25mb uploaden naar iCloud is al lelijker en pijnlijker dan wanneer Patrica Paay op je gezicht gaat zitten. iCloud heeft niets met clouddiensten te maken, dat is speelgoed, peperkoek-dienstverlening.

Bijdrager
    Spinozo

In 2013 was dat zo ja, zowel qua iCloud als Patricia Paay maar nu 5 jaar later is het meer instant dan Nescafé. 50MB staat er al voordat je He Siri kan zeggen. Ik zie foto’s al op mijn AppleTV staan voordat ik op de sluiter heb gedrukt. Rocksolid oplossing tegenwoordig.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.