9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    O. de Sleutel

Nieuwe mac mini : GPU zwakke plek voor video-conversie?

Ik werk – al 9 jaar – met een mac mini (mid 2010) met macOS High Sierra 10.13.6.

Hierop aanwezig 1 SSD van 250 GB en 1 HD van 500 GB.

De computer staat dag en nacht aan.

Het wordt vooral gebruikt voor converteren van TV-programma’s, opgenomen m.b.v. HUMAX HD recorder.

Ik werk daarvoor met iSkysoft iMedia Converter, LeawoVideoConverterPro en Handbrake.

Op dit moment aan het kijken voor een nieuwe mac mini.

Ik denk aan het model ‘3.0-Ghz 6-coreprocessor met Turbo Boost tot 4,1 Ghz en 512 GB opslag’.

Bij het oriënteren op internet over dit model komt vooral naar voren dat de GPU een ‘zwakke plek’ is van deze computer.

Als leek wil ik graag het volgende weten:

– werken bovenstaande programma’s met de GPU bij het converteren?
    – is 8 GB geheugen (standaard bij dit model) voldoende voor video-conversie?
    – gelezen over eGPU op internet: is ev. aanschaf een tijdwinst voor de conversie?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    TheBigZ

Voor videoconversie (met Handbrake e.d.) ga je vooral plezier hebben van meerdere cores, niet van een separate GPU. Je zult er dus zeker op vooruit gaan met de recente Mac mini.

Bijdrager
    Kwadraatje

Houd er wel rekening mee dat een nieuwe Mac met macOS Catalina wordt geleverd. Je zult van alledrie die applicaties dus moeten checken of deze recent updates hebben gehad daarvoor.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als je huidige Mac Mini al een 10 jaar oud model is kun je je geen bult vallen met welke huidige Mac Mini dan ook.

Heb je het geld koop dan die 6-core maar dan wel met 16GB. Dat werkt toch wat soepeler.

Dat de GPU het zwakke punt van een Mini is klopt wel maar er wordt hier waarschijnlijk bedoeld “zwak” m.b.t. het spelen van (3D) games.