9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    O. de Sleutel

Nieuwe mac mini : GPU zwakke plek voor video-conversie?

Ik werk – al 9 jaar – met een mac mini (mid 2010) met macOS High Sierra 10.13.6.

Hierop aanwezig 1 SSD van 250 GB en 1 HD van 500 GB.

De computer staat dag en nacht aan.

Het wordt vooral gebruikt voor converteren van TV-programma’s, opgenomen m.b.v. HUMAX HD recorder.

Ik werk daarvoor met iSkysoft iMedia Converter, LeawoVideoConverterPro en Handbrake.

Op dit moment aan het kijken voor een nieuwe mac mini.

Ik denk aan het model ‘3.0-Ghz 6-coreprocessor met Turbo Boost tot 4,1 Ghz en 512 GB opslag’.

Bij het oriënteren op internet over dit model komt vooral naar voren dat de GPU een ‘zwakke plek’ is van deze computer.

Als leek wil ik graag het volgende weten:

– werken bovenstaande programma’s met de GPU bij het converteren?
    – is 8 GB geheugen (standaard bij dit model) voldoende voor video-conversie?
    – gelezen over eGPU op internet: is ev. aanschaf een tijdwinst voor de conversie?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    TheBigZ

Voor videoconversie (met Handbrake e.d.) ga je vooral plezier hebben van meerdere cores, niet van een separate GPU. Je zult er dus zeker op vooruit gaan met de recente Mac mini.

Bijdrager
    Kwadraatje

Houd er wel rekening mee dat een nieuwe Mac met macOS Catalina wordt geleverd. Je zult van alledrie die applicaties dus moeten checken of deze recent updates hebben gehad daarvoor.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als je huidige Mac Mini al een 10 jaar oud model is kun je je geen bult vallen met welke huidige Mac Mini dan ook.

Heb je het geld koop dan die 6-core maar dan wel met 16GB. Dat werkt toch wat soepeler.

Dat de GPU het zwakke punt van een Mini is klopt wel maar er wordt hier waarschijnlijk bedoeld “zwak” m.b.t. het spelen van (3D) games.

In hoeverre bepaalde programma’s de GPU gebruiken kun je meestal wel zien aan de instellingen. Bij Photoshop b.v. kun je het één en ander aanvinken of uit zetten m.b.t. de GPU. Zie je dat er niet bij staan dan wordt de GPU waarschijnlijk niet gebruikt of anders heel basaal.

En hou je geld over: Koop dan de externe 1TB Samsung T5 SSD er bij voor extra opslag. (±€160)

Bijdrager
    fnk

Ik vind de 2018 ook voor video niet slecht want hij gebruikt de T2 chip voor hardware acceleratie bij coderen naar HVEC review
    Alleen moet je software dat ook ondersteunen. Die van Apple doet dat standaard andere is het een vinkje aanzetten.

Maar voor andere formaten is een externe GPU uiteindelijk een optie voor een later moment.

Bijdrager
    KR1275

De trage videokaart ga je alleen merken als je video afspeelt in bewerkingssoftware. Het kan gaan hangen of stotteren, of niet strak zijn. Dat irriteert enorm als je monteert en beeld, geluid en titels niet synchroon lopen, omdat beeld hapert of stil staat…

De videokaart van de mac mini 2018 (2020 is dezelfde) wordt in vrijwel alle reviews matig beoordeeld. In goedkope windows pc zat -ie ook vaak. Apple had die chip voor het 2020 model best mogen updaten!

Kan er geen 10.4 meer op de laatste versie?? Dat is voor mij al een no-go! Catalina is voor mij het slechtste wat Apple ooit softwarematig heeft voortgebracht. Ik zat ook al te kijken naar een opvolger voor die van mij (2012).

Misschien is een 6-core Mac Pro 2013 in dit geval een betere update dan de mini 2020. De prijzen ontlopen elkaar niet veel. En van de Pro kun je opslag uitbreiden.

• Deze reactie is gewijzigd 9 maanden geleden door KR1275.
    Bijdrager
    computer space

Voor dag en nacht aan kun je ook naar een tweedehands 2012 i7 2.3 quadcore kijken. Die is ongeveer 5x zo snel als jouw 2010 bak, draait op 22nm i.p.v. 45nm dus nog koeler ook, is onhoorbaar en gebruikt nagenoeg geen prik in idle.

Fijne aan dat model is dat je er zelf makkelijk HD’s in zet. Ik heb er 2 1TB SSD’s in RAID 0 ingestopt, en heb dus 1GB/s R/W en dat is heerlijk met gereedschap als MPEGStreamClip. Bij Apple betaal je een fortuin voor 2TB.

Overigens kun je iedere Mac installeren op het oorspronkelijke OS van de eerste uitgave, dus op een 2018 Mini kan een 2018 OS, en op mijn 2014 gekochte Mini kon 10.11 ook al zat er al nieuwer op. Enige hobbel daarbij is dat je een machine moet hebben voor de download van OSX die wél de versie die je nodig hebt kan selecteren in de Appstore. Ik kon met een Mini 2009 dus El Capitan downloaden voor de Mini 2012.

Bijdrager
    KR1275

<p class=”cite”>computer space op 8 juni 2020 om 09:55</p>
    Overigens kun je iedere Mac installeren op het oorspronkelijke OS van de eerste uitgave, dus op een 2018 Mini kan een 2018 OS, en op mijn 2014 gekochte Mini kon 10.11 ook al zat er al nieuwer op. Enige hobbel daarbij is dat je een machine moet hebben voor de download van OSX die wél de versie die je nodig hebt kan selecteren in de Appstore. Ik kon met een Mini 2009 dus El Capitan downloaden voor de Mini 2012.

Hoe zit het met de mini 2020?

Als je ‘ Over deze mac’ aanklikt op een 2018 model, staat er ‘Mac mini (late 2018)’. Bij de 2020 staat er geen jaartal meer bij, maar alleen ‘Mac mini’. Dus Apple heeft iets aangepast. Catalina is voor mij een no-go op een werkstation.

Bijdrager
    computer space
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.