24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    powerbookpismo

Nieuwe mac mini behekst!

Ik heb vorige week besloten om eens te upgraden en mijn 2,5 dual G5 powermac te vervangen door een beter en energiezuinigere mac mini. Meteen ook een wireless keyboard en magic trackpad gekocht..
    Vandaag heb ik even zitten mijn programmas zitten installeren en meteen vond ik al dat er een en ander niet pluis is aan deze mini..

Namelijk heb ik volgende problemen:

-Ik installeer Mercury Messenger en alles staat nog op basisinstellingen. Ik log in, iemand zegt wat tegen me===> itunes start. Hmm vreemd. 2 minuten later zegt iemand anders iets tegen me en itunes veranderd van liedje… Ik sluit itunes af, iemand zegt iets tegen me==> itunes start op

Dit heb ik nog nooit voorgehad en ik gebruik zelfde programma op mijn macbook pro, powermac g4 en powermac G5..(ook macbook pro heeft snow leopard dus daar lijkt het niet aan te liggen)

Vervolgens plex:
    Film speelt, halverwege de film gaan de ondertitels uit… Raar denk ik, ik druk op S (subs) ondertitels zijn terug en geluid is weg (is optisch via surround versterker). Plex afgesloten, systeemvoorkeuren aangezet en gekeken bij geluid:optische uitvoer.. Herstarten dan maar==> geluid terug, plex werkt weer normaal..

Dan nieuwe 2TB neil poulton lacie harde schijf: verdwijnt nu en dan uit mijn zichtbare lijst (de mac mini geeft geen melding van ontkoppeling ofzo maar ik zie hem gewoon niet meer)

Overigens is finder al 2x vastgelopen ook..
    Zal ik er maar mee teruggaan of ligt de fout bij mij?

Bijdrager
    Vinhelper

Ik zou er direct mee teruggaan, en vragen of je een vervangend exemplaar kunt krijgen.

Dat zijn zoveel problemen dat er geen begin of einde aan oplossingen te verzinnen is.:confused:

Inactief
    Anoniem

Hoe heb je al je programma’s en bestanden erop gezet? timemachine of echt alles met de hand geinstalleerd?

Bijdrager
    powerbookpismo

alles met de hand.. Nou ja het moet een media server worden dus tot nu toe enkel handmatig mijn muziekbibiliotheek en mercury messenger.. De rest van mijn oude computer heb ik niet nodig (krijg ik er niet op trouwens ook want powermac staat 3,8 terrabyte op) Films staan op die externe schijf dus die ook niet..

Bijdrager
    powerbookpismo

en plex uiteraard;-)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dat praten dat je hoort is vast de voice-over mode voor slechtziende gebruikers. Kun je uitzetten met cmd-F5.

Verder moet je een computer niet (ver)oordelen op third-party software. Ik zou eerst een clean instal uitvoeren (e.v.t. een “custom instal”) en vervolgens alleen met de meegeleverde software gaan werken. Als ook dan de Finder steeds vastloopt is er iets niet goed.

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik zou die Mac Mini direct aan mij geven, daar kan je geen land meer mee bezeilen!!!

Ik log in, iemand zegt wat tegen me

Of je zet verdorie Voice Over uit. Not this **** again…:(

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Hoor ik daar nu een voice-over echo? :crazy:

Bijdrager
    Vinhelper

Maar in een nieuwe install gaan toch al die functies niet zomaar vanzelf aan?

@TS: heb je toevallig piano op het toetsenbord gespeeld, terwijl je dacht dat ie nog niet was aangesloten, maar dat eigenlijk wel zo was?

Ik kan mij anders niet indenken dat je dan al die combinaties per ongeluk hebt aangezet/ingetypt, als je het verder nooit gebruikt.

Geblokkeerd
    Anoniem

@ Hendrik:
    ECHO! Echo! echo… cho… o… …

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Vinhelper op 11 januari 2011

Maar in een nieuwe install gaan toch al die functies niet zomaar vanzelf aan?

@TS: heb je toevallig piano op het toetsenbord gespeeld, terwijl je dacht dat ie nog niet was aangesloten, maar dat eigenlijk wel zo was?

Ik kan mij anders niet indenken dat je dan al die combinaties per ongeluk hebt aangezet/ingetypt, als je het verder nooit gebruikt.
    Als je al die draadjes leest over mensen die “een stemmetje” horen komen uit hun Mac, en dan vervolgens niet weten wat dat is of hoe ze het uit moeten zetten zou je toch denken dat het toch heel vaak per ongeluk gebeurt doordat men bepaalde toetsen indrukt.
    Zo was er ook iemand die had een “negatief” scherm en wist niet hoe die dat terug moest zetten. Probeer het maar eens: ctrl-alt-cmd-8. Toch lukt het ze….

Bijdrager
    Vinhelper

Maar dat is pas na een paar maanden testen en klooien. (met alle respect)

En niet na een paar uur en een nieuwe Mac, met iemand die al jaren met een Mac werkt. (Als hij die PowerMac G5 zelf nieuw heeft gekocht)

Bijdrager
    powerbookpismo

Euhm met “zegt iets tegen me” bedoel ik dus chat,tekst, geen spraak. Ook als ik het geluid van de surround uitzet is het nog steeds dat zodra ik berichtmelding krijg dat itunes start en begint te shufflen. Het gaat over het feit dat zodra iemand iets stuurt naar me (tekst dus voor alle duidelijkheid) dat itunes verspringt van song.. En als ik itunes sluit start de mac mini itunes weer op zodra iemand iets stuurt.. Dus inkomende tekstboodschappen besturen de mac mini’s itunes!!!

@hendrik ijzerbroot:

Ik ga echt geen clean install uitvoeren op een mac mini die gisteren splinternieuw is aangekocht hoor, als dat nodig is lijkt er toch iets goed fout te zijn…
    Verder draai ik mercury al 2 jaar probleemloos op 5 andere macs dus lijkt me sterk dat het systeem van de mac mini daar niet mee overweg zou kunnen.Microsoft messenger is overigens ook een third party app en veel minder uitgebreid. En voor de rest zijn er qua messenger geen volwaardige alternatieven.

Ook zeg je ALLEEN meegeleverde software gebruiken. Voor zover ik weet is er geen enkel meegeleverd programma dat bluray films afspeelt of ook maar het minste op een media center lijkt,dus veel opties zijn er niet.

@Vinhelper
    Geen piano gespeeld, geen onnodige opties aangezet

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik ken maar één “feature” van de Mac waarbij je geregeld een stem hoort en die kun je aan zetten met cmd-F5. Dat zijn maar een paar simpele combinaties en die vindt je na maanden, maar het kan door toeval ook binnen een paar minuten zijn.

Bijdrager
    powerbookpismo

@cailin coilleach

iemand zegt wat tegen me bedoel ik geen stem uit het onbekende, dan bedoel ik iemand die online op de chat zit en met me begint te “spreken” chatten;)

Beetje totaal misverstand hier in dit topic precies, het gaat over itunes die gestuurd word door mercury en niet over “stemmen”:sarcastic:

Bijdrager
    powerbookpismo

@ Hendrik, het gaat niet over het feit dat de computer spreekt tegen me, dat doet hij niet..(geen voice over..)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Euhm met “zegt iets tegen me” bedoel ik dus chat,tekst, geen spraak

Kijk dat is duidelijker, dan houdt het hele voice-over verhaal op.

Ook zeg je ALLEEN meegeleverde software gebruiken. Voor zover ik weet is er geen enkel meegeleverd programma dat bluray films afspeelt of ook maar het minste op een media center lijkt,dus veel opties zijn er niet.

Ik bedoelde dus om de Mini uit te testen voordat je gaat denken aan terug sturen zoals aan het begin geadviseerd wordt. Je mag van mij gebruiken wat je wilt, maar als er iets mis gaat moet je alléén testen met de meegeleverde software. Want dat vraagt de winkel ook als je het probleem gaat beschrijven.

Sommige mensen voeren juist als eerste een clean instal uit om het systeem naar hun hand te zetten, maar de meeste doen dat juist niet. (berhalve natuurlijk in het kader van troubleshooting, of een behekste Mini…:wink: )

Moderator
    Mac Daddy

Misschien is er echt wat aan de hand met je Mac, maar het zouden ook allemaal losse problemen kunnen zijn als ik het zo lees.

Allereerst is Mercury niet de meest stabiele messenger app, dus wie weet ligt het daaraan. Heb je toevallig sneltoetsen ingesteld bij Mercury of zitten die er standaard in en gebruik je die? Zitten die sneltoetsen niet onder hetzelfde commando als afspelen en pauzeren van muziek in iTunes?

Is Plex een stabiel programma? Ik weet het niet. Ik gebruik doorgaans Quicktime en soms VLC voor films. Die subtitels. Is dat een los bestand dat meeloopt met de film of zit het in het filmbestand zelf?

Finder kan vastlopen, maar dat kan om meerdere redenen. Komt bij mij ook weleens voor. Zolang die maar na een (mogelijke) force quit weer opnieuw opkomt is het goed.

Doet de externe HDD het dan nog wel? Ik heb soms ook dat ik de USB of Firewire erin druk en de HDD gewoon niet koppelt met de machine.

Bijdrager
    powerbookpismo

Ok, blij dat we van het voice over gedoe vanaf zijn… Zonet even het idee gehad om de optische kabel uit te trekken en wat blijkt: geen behekste itunes meer!
    Het lijkt een probleem te zijn met de audio uitvoer en wordt een audiosignaal anders van itunes (optisch)verzonden reageert itunes hierop??? Het doet me denken aan de iphone feature:shake to shuffle maar dan dat de optische poort(die toch een uitgang is en geen ingang lijkt me?de kabel zit in het koptelefoon symbooltje) itunes een signaal geeft om te starten/shufflen
    Iemand die hier nog al van gehoord heeft of dit kan?
    Ga toch maar even een clean install doen denk ik, lijkt me toch niet pluis..

Bijdrager
    powerbookpismo

@ Mac daddy

Dat mercury niet het meeste stabiele is weet ik, maar dat een iedentieke versie als vanop een macbook pro C2D volledig standaard (zonder iets van aangepaste settings) itunes bestuurd lijkt me sterk, ook hetgene hierboven lijkt te duiden op een ander probleem.

Plex is tot nu toe bij mij altijd al redelijk stabiel gebleven, maar dat ineens het geluid van alles weg was had denk ik niet met plex te zien daar andere progs buiten plex ook geen geluid niet meer gaven

Wat overigens weer wijst in de richting van de optische poort die kuren heeft nu ik er over denk..

Finder kan inderdaad vastlopen, maar ik had nog nooit gehad dat dit gebeurde bij de installatie van het allereerste programma dat ik installeerde,zonder dat er toen al iets 3rd party opston. vandaar dat ik met wel wat zorgen maakte

Bijdrager
    Vinhelper
    Mac op 11 januari 2011

Finder kan vastlopen, maar dat kan om meerdere redenen. Komt bij mij ook weleens voor. Zolang die maar na een (mogelijke) force quit weer opnieuw opkomt is het goed.

De Finder kan je niet force quitten, alleen als je je Mac ‘hard’ reboot. Zonder rebooten kun je hem alleen herstarten.

Ik wil niet muggenziften verder, maar just my 2 cents.:smile:

Moderator
    Mac Daddy

Ooh ja. Klopt. Je heb gelijk.:wink:

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Je kunt de Finder wel degelijk geforceerd stoppen. Het enigste verschil met een normaal programma is dat hij echter automatisch weer start. Er staat wel “start opnieuw” in het force quit venster, maar hij wordt éérst geforceerd gestopt.

Bijdrager
    powerbookpismo

Net even clean install gedaan en mercury opnieuw geinstalleerd en hij doet het nog steeds:( Alleen als de optische jack inzit, anders niet. Voor de overige problemen is het nog wat te vroeg om nu al iets over te zeggen

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.