14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Maximus

Nieuwe mac, maar welke

Ik heb besloten dat na ongeveer 3 jaar trouwe dienst mijn PowerMac G5 op een lange vakantie mag. Ik ben mij nu aan het orienteren voor een nieuwe machine. Hier beginnen echter de problemen.

Ik ben zelf op dit moment student en het enige wat ik doe op mijn Mac is surfen, scripties maken, excelfiles beheren, iTunes luisteren en soms wat met foto’s rommelen. Niet heel erg zware applicaties als het aan mij ligt.

Mede hierdoor ben ik wat gaan twijfelen aan mijn eerste keuze, de Mac Pro, zou ik deze wel doen mede gezien de prijs van de machine en ook de kracht die het met zich meebrengt. Tuurlijk is deze heel snel en mooi maar heeft het voor mij wel zin. Een andere mogelijkheid is de aanschaf van de nieuwe iMac. Hier zijn alleen zo veel versies van dat ik niet weet welke ik moet nemen.

Ik wil eigenlijk wel de volgende dingen er minimaal in hebben zodat de Mac wel een beetje “lekker loopt”:

2GB Geheugen
    500GB Hardeschijf

In mijn signature staat dat ik een 23″ cinema hd display heb, deze grootte hoef ik opzich niet terug te hebben omdat ik veelal de omvang niet echt gebruik.

Bijdrager
    Doulos

Als student? Als je net zo veel te besteden hebt als ik in die tijd: een leuke Macmini (bij Machouse A’dam inclusief beeldscherm voor zo’n 700 euri) + een externe HD.

Goedkoper kom je niet uit.

Heb je meer te besteden: de iMac.

Bijdrager
    Maximus

Ik heb iets meer te besteden dan dat hehe. Ik wil wel gewoon een goede mac kopen waar ik langer mee kan vandaar.

Waarom vind / denk jij de iMac dan Doulos?

Bijdrager
    Dick de Roos

Voor jou lijkt mij de 20″ iMac het beste apparaat.
    De genoemde Mac mini is ook een prima keuze, omdat dit een goedkope computer is, zij het wat beperkt in de uitbreiding. Maar je kunt er heel eenvoudig een externe HD bij (onder!) plaatsen.
    En je hebt al het losse 23″ beeldscherm.
    En wat de mini betreft: vergis je niet in de kracht van dat kleine ding.
    Wil je mobiel zijn (is dat wel nodig?) is een Macbook voldoende.

Of je hier iets aan hebt weet ik niet, maar met de gegevens idie je geeft, s dit het voorlopig.

Bijdrager
    Maximus

Ik vind de Mac Mini gewoon een net-niet-computer. Ik vind hem relatief duur voor wat je er voor krijgt. Het externe scherm wat ik heb is de oude 23″ Cinema HD dus die met het ADC poort. Qua studie is de MacBook voldoende en hoeft het dus niet echt mobiel te zijn.

Bijdrager
    Mattheus

Ik werk zelf met een iMac G5 welke ruimschoots voldoet aan mijn wensen en nukken. Mijn vrouw werkt met een Macbook.
    In de toekomst zal ik ook voor een dergelijke keus komen te staan… en ik moet eerlijk bekennen dat een Macbook (Pro) dan echt een serieuze overweging gaat worden.
    In eerste instantie leek het mij helemaal niets; “het kan toch niet serieus genomen worden, zo’n mobiel ding waar je zogenaamd net zoveel mee kan als met een gewone Mac…”
    Ik moet je bekennen dat ik daar helemaal van terug gekomen ben. Ik was aangenaam verrast de de snelheid en souplesse van de Macbook. En wat ontzettend handig, heerlijk op de bank zitten surfen etc. Gelet op wat jij wilt doen met de Mac, voldoet een Macbook ruimschoots aan de technische wensen.

Oh jee, oh jee, wat een dilemma’s..

Bijdrager
    Esquare
    ”Maximus”

Ik ben zelf op dit moment student en het enige wat ik doe op mijn Mac is surfen, scripties maken, excelfiles beheren, iTunes luisteren en soms wat met foto’s rommelen.

Dan vraag ik me werkelijk af waarom die G5 weg moet… :?
    Maar als het geld dan echt in je zakken brandt, zou je zowel de G5 als de MacBook de deur uit kunnen doen en een MacBook Pro kopen.

Bijdrager
    mvdenberg

Dat vraag ik mij dus ook af!
    Ik zou eerder een iMac overwegen: dus verkoop je G5 met 23″ scherm. Ik neem aan dat je je macbook regelmatig gebruikt? Misschien zou je zelfs een setup kunnen overwegen met alleen een macbook + extern scherm.
    Maar naar mijn idee moet je die G5 nog heel lang kunnen gebruiken: en die kun je nog helemaal voldouwen met geheugen en hardeschijven!

Bijdrager
    computer space

Die 23 inch kan best aan een nieuwe mac trouwens. Met een ADC-DVI adapter.

Bijdrager
    oegemeister

ik snap ’t ook niet helemaal voor de eisen die je stelt is je huidige configuratie toch meer dan genoeg?

Heb zelf alleen een macbook met een extern scherm, TB en muis en een externe HD van 400GB. Dan heb je voor thuis een desktop opstelling en voor onderweg een laptop.

gr Sjoerd

Bijdrager
    Oppie
    ”Esquare”

Dan vraag ik me werkelijk af waarom die G5 weg moet… :?
    Maar als het geld dan echt in je zakken brandt, zou je zowel de G5 als de MacBook de deur uit kunnen doen en een MacBook Pro kopen.

Mijn idee; studenten van tegenwoordig! :sealed:
    Hoop niet dat je een beurs krijgt, want dan wordt het toch pathetisch; en ik maar weer meer belasting gaan betalen voor al die ‘arme’ mensen (miljoenennota van gisteren)…:?

Wat jij wilt, kun je ook nog op een G3…

Bijdrager
    DeMaccer

Je zegt zelf dat je je Mac gebruikt voor internetter, excel, scripties etc. En dan tch denken om meteen de zwaarste Mac aan te schaffen.

Bijdrager
    Maximus

Toch tegen een paar hoofden gestoot merk ik :sealed:

Ik ben vergeten te melden dat ik ook bezig ben met fotobewerking en dat daar ook eigenlijk de grootste bottleneck zit. De G5 vind Aperture geheel niet lief en is dan op dat soort momenten echt heel erg langzaam. Metname bij het verwerken van kleurwijzigingen en het importeren van fotos kan ik gewoon 4 minuten wachten.

Vandaar dus dat ik vooral richting een snelle mac kijk en dan dacht ik dus idd eerst aan een Mac Pro. Ben vandaag wezen kijken bij MacMe en de 24″ iMac ziet er wel erg leuk uit moet ik zeggen.

Bijdrager
    Dick de Roos
    ”Maximus”

Toch tegen een paar hoofden gestoot merk ik :sealed:
    Ik ben vergeten te melden dat ik ook bezig ben met fotobewerking en dat daar ook eigenlijk de grootste bottleneck zit. De G5 vind Aperture geheel niet lief en is dan op dat soort momenten echt heel erg langzaam. Metname bij het verwerken van kleurwijzigingen en het importeren van fotos kan ik gewoon 4 minuten wachten.

Tegen het hoofd stoten niet lijkt mij. Maar je was, om het zo maar even te zeggen, nogal vaag met de vraag:

Ik ben zelf op dit moment student en het enige wat ik doe op mijn Mac is surfen, scripties maken, excelfiles beheren, iTunes luisteren en soms wat met foto’s rommelen. Niet heel erg zware applicaties als het aan mij ligt.

Dat is wel degelijk wat anders dan je hierboven schrijft.
    Dan kunnen de goed bedoelde adviezen bij het voortdurend om een vage reden afwijzen daarvan, wel enige kribbigheid veroorzaken.

Enfin, een nieuwe start dan maar.
    Voor Aperture heb je een snelle machine nodig.
    Ik zou zeggen neem minimaal 2,4 GHz iMac met 24″scherm.
    Of (nog beter) een MacPro. Maar dat kost een paar centen.
    Idem de Pro draagbare versie.
    Misschien heeft hier al iemand ervaring met Aperture op de nieuwe iMac. :roll:

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.