9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    Bart119

Nieuwe Mac kopen

Hallo,

Ik weet niet of ik in de juiste rubriek zit met mijn vraag, maar ik zal hier mijn verhaal even kort vertellen: Ik ben Mac gebruiker geweest tot men 19, toen nog met de powerPC, en de allereerste Intel MBP op Tiger. Die eerste MBP is echter zo snel stuk gegaan dat ik me eind 2008 een windows laptop heb aangeschaft, en deze gebruik ik nog steeds, maar het ding loopt zowat op zen laatste adem.

Nu heb ik sinds ongeveer een jaar een iPhone waar ik zeer tevreden mee ben, en als ik bij vrienden hoor + de computers op men werk zie is het kwalitatief gezien met de laatste generatie windows toestellen huilen met de pet op, dus ik zit eraan te denken weer een Mac te kopen.

Aangezien mijn huidige laptop toch steeds op een vaste plaats op men bureau staat, en ik vaak schermruimte te kort kom dacht ik eraan van terug een desktop te kopen. Maar nu hoor ik dat er voor de iMac’s een nieuw model verwacht wordt. En ook zit je met de opkomst van usb-C

Dus advies graag;) Ik verwacht een toestel waar ik terug jaren mee kan doen en het moet het volgende kunnen:
    – lightroom achtige toestanden
    – filmpjes in HD-kwaliteit monteren
    – gebruikelijke internet&office toestanden
    – 32bit versie van windows (bij voorkeur versie 10) in een virtuele omgeving draaien

Mijn huidige laptop is te beperkt momenteel, dus wachten op een nieuwe reeks Mac’s kan ik niet. Dus nu een nieuwe iMac of Mini kopen, of een 2dehands kopen en wachten op nieuwe modellen?

Bijdrager
    Furbz

Ik denk dat voor jou hetzelfde geldt als anderen:
    Als je kunt wachten, dan zou ik wachten. En anders de huidige kopen.
    Die is voor wat jij beschrijft prima.

Alleen, en dit is persoonlijk, zou ik “zo dicht tegen de nieuwe aan” wel
    achteraf altijd het gevoel hebben: had ik maar geen anderhalf jaar oud model gekocht.
    Ik moet eerlijk zijn, de hassle van kopen en weer verkopen zou aan mij niet besteed zijn,
    dus dat zou mijn afweging beïnvloeden. Ik ben gewoon lui;)

Bijdrager
    fixar

Wat je ook doet, zorg dat je niet komt te zitten met een iMac met daarin nog een klassieke (/ antieke) harde schijf. Altijd kiezen voor de SSD optie. Kost meer maar brengt de hele Mac beleving naar een acceptabel/prettig niveau, iets wat met zo’n slome HD echt niet gaat lukken.

Bijdrager
    marg

Klopt wat fixar zegt.
    Vooral bij filmpjes monteren in HD-kwaliteit zou ik kiezen voor SSD.
    Als dat een vereiste is tenminste.

Groet

Bijdrager
    Bart119

En is een fusion drive dan voldoende? In het geval van de iMac dacht ik aan de 2TB versie, dan heb je 128GB SSD.

Filmpjes in HD monteren is nu geen dagelijkse bezigheid, ik doe dat vooral voor filmpjes van op reizen en dergelijke.

Bijdrager
    fixar

Klopt, Fusion Drive kán ook, alleen is de upgrade naar een 2TB fusion drive 360 euro….

Ikzelf zou dan liever kiezen voor een 256 GB SSD voor 240 euro en koop dan voor de 120 euro die overblijft een knappe 2,3,4 of bijna 5 TB HD met USB3…

Bijdrager
    computer space

Wil je nieuw: wachten tot je een ons weegt.
    Wil je direct iets hebben: zoek een oude MacPro medio 2010 (als het maar niet de eerste gen is).
    Mini 2012 quad is ook leuk, maar mogelijk een stuk duurder.

Bijdrager
    Bart119
    computer op 03 april 2017

Wil je nieuw: wachten tot je een ons weegt.
    Wil je direct iets hebben: zoek een oude MacPro medio 2010 (als het maar niet de eerste gen is).
    Mini 2012 quad is ook leuk, maar mogelijk een stuk duurder.

De Mac Pro vind ik wat groot voor op men bureau te zetten. Maar is de quad core mini dan zo veel sneller dan de nieuwe generatie?

Bijdrager
    computer space

In ruw compileerwerk voor Final Cut/iMovie ongeveer 2x zo snel. En je betaalt je helemaal krom aan RAM en SSD upgrades bij de nieuwe.

Een Macpro mag je niet eens op MEN bureau zetten. Daar krijg je men-ziekte van.
    Gebruik m met een kussentje als een soort paarden-zetel. Veel gezonder dan een bureaustoel.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.