30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 57)
  • Q:
    Bijdrager
    jordi99

Nieuwe mac gebruiker

Hallo,

Ik ben binnenkort een nieuwe mac gebruiker, het is de eerste keer dat ik overstap van jarenlang windows naar Mac.

Mijn vraag aan jullie, hebben jullie nog handige toepassingen of programmas die ik in het begin moet downloaden?

Is het ook mogelijk om net zoals bij windows bijv torrents te downloaden en dan bijvoorbeeld microsoft office pakket te downloaden en te activeren met een serial die je op internet vind?

Of moet je op de mac alle programmas kopen? Qua office en dergelijke programmas die je normaal vaak gebruikt

Ik bedank jullie alvast voor de moeite!

Bijdrager
    Targaryen

Ik begrijp dat je enthousiast bent over je toekomstige Mac, maar ik denk dat die vragen (nog) niet aan de orde zijn. Ik denk dat je het tijdens de eerste paar dagen met de Mac druk genoeg zal hebben om te wennen aan de compleet nieuwe gebruikersinterface. Alles werkt anders, op (bijna) alle sneltoetsen na. Er is trouwens een forumafdeling volledig gewijd aan een ‘switcher’ zoals jij heb ik gezien. Daar staan veel handige tips en links naar software, maar ook manieren om je Mac ervaring nóg beter te maken. Neem dat topic eens door zou ik zeggen.

Bron: http://www.onemorething.nl/community/forum/algemeen/switchers/

Bijdrager
    fred44nl

illegale download-praktijken zijn hier niet aan de orde !!!

probeer eerst maar eens wat OS X zelf allemaal in huis heeft.
    en installeer vooral geen opruim- en/of schoonmaakprogramma’s
    die doen meer kwaad dan goed.

Bijdrager
    mtersteege

Op elke pc moet je de programma’s kopen…

Wat je wilt is mogelijk….Google maar….

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Het belangrijkste advies is wat je nu juist níét moet downloaden, en dat zijn programma’s die beweren nodig te zijn om je Mac op orde te maken/snel te houden/e.d. Op een Windows-PC zijn zulke programma’s misschien wel nuttig, maar op een Mac is de kans veel groter dat je je systeem ermee om zeep helpt, dan dat je er baat bij hebt.

Torrentprogramma’s genoeg te vinden, en daarmee kun je (net als voor elk besturingssysteem) ook software downloaden die je eigenlijk hoort te kopen — maar daarover mag op dit forum geen advies gegeven worden.

Qua Office-programma’s heb je ook genoeg keuze. Wil je persé Microsoft Office dan is dat beschikbaar (nou ja, Word, Excel en PowerPoint dan), maar persoonlijk vind ik Apple Pages, Numbers en Keynote veel lekkerder werken.

Bijdrager
    Bianco

De huisregels van OMT verbieden het om hulp te bieden bij illegale zaken. Op die vraag kan ik je dus geen antwoord geven.

Wel zou ik je willen meegeven om ver weg te blijven van programma’s die beloven je Apple schoon te houden, of tweakprogramma’s. Die veroorzaken vaak meer leed dan dat ze goed doen.

Voor software: Op de meeste sites van softwarebouwers zijn proefversies te vinden, om te kijken of je het wat vindt. Een nieuwe Mac heeft over het algemeen al veel software staan waar je goed mee uit de voeten kunt. (iPhoto, iMovie, Garageband, Mail,)

Office is gewoon te koop. Misschien ben ik naïef hoor, maar meer dan 1000 euro uitgeven voor een computer, en dan de laatste 100 euro niet willen spenderen aan software lijkt me nogal vreemd.

Bijdrager
    Bianco

frappant dat veel reacties allemaal hetzelfde zeggen: Blijf weg bij tweak en opruimprogramma’s! Doe er je voordeel mee zou ik zeggen.

Bijdrager
    jordi99

Nee bianco ik snap je.. Maar op op mijn nieuwe opleiding werken ze waarschijnlijk met office, en kan ik niet werken met pages of keynote of numbers lijkt mij, omdat je meestal toch iets op een usb moet zetten en op school moet openen, of kan je wel keynote of pages openen op windows?

Bijdrager
    jordi99

Nee dat was ik zowiezo niet van plan, die opruimprogrammas, ik heb me laten vertellen dat zelfs mijn betaalde norton overbodig is

Bijdrager
    Targaryen

Als je school voorschrijft dat je Office nodig hebt (al dan niet op een Mac) dan spreekt het voor zich dat je voldoet aan hun voorschriften. iWork bestanden kun je ook exporteren naar bestanden die te openen zijn met Office maar mijn ervaring leert me dat niet alle sjablonen goed worden omgezet. Verder kan ik alleen maar beamen wat de mensen boven mij zeggen. Geen MacKeeper installeren o.i.d.

Als je een nieuwe Mac koopt kun je meteen ook een Office pakket bij de Mac aanschaffen. Als student komt dat op ongeveer 89,- neer voor Office 2011 en da’s nou niet de wereld als je net 1200,- uit je zakken hebt geklopt voor een Mac. Antivirus heb je inderdaad (in principe) niet nodig.

Bijdrager
    Bianco

Overbodig, overbodig, das nou niet geheel het verhaal, maar om kort te gaan zou het er op neer komen dat je een virusscanner aanschaft om je te ontdoen van Windowsvirussen. Virussen voor de Mac, het is een hele discussie, maar ik ben er in het wild, nog geen een tegengekomen.

Als je niet wilt dat je je Windows-vrienden besmet met door jou ontvangen, maar voor jezelf niet schadelijke virussen, dan schaf je een virusscanner aan. De gratis verkrijgbare versies voldoen dan over het algemeen prima!

Bijdrager
    Targaryen

Vandaar mijn noot tussen haakjes (in principe) Bianco. Als je frequent e-mails verstuurt naar medestudenten die werken met Windows kan het inderdaad een extra veiligheid zijn om geen beestjes mee te sturen met die e-mails. Ik ben echter nog nooit de oorzaak geweest van een besmetting op iemands PC door een besmette e-mail.

Bijdrager
    Bianco

Numbers kun je exporteren naar Excel, Pages naar Word, en Keynote naar Powerpoint. Natuurlijk met de nodige aanpassingen (De overgangsanimaties in keynote zijn bijvoorbeeld veel mooier dan in Powerpoint), maar het kan wel.

Bijdrager
    Bianco

@Targaryen: Point taken!

Bijdrager
    jordi99

Dus volgens jullie zou ik norton kunnen installeren voor extra veiligheid voor mijn vrienden en of andere personen die windows gebruiken.

Als ik norton installeer werkt dit niet averechts tegenover mijn mac?

Bijdrager
    Bianco

Norton staat bekend om zijn nogal rigide manier van installeren, het grijpt diep in je systeem in. Voor zover ik weet, zijn er betere, of beter gezegd minder belastende virusscanners voor de Mac te vinden. Bovendien, Norton is betaald, en op jaarbasis, dus die 45 euro kun je dan beter uitgeven aan die licentie van Office!

Bijdrager
    jordi99

Bianco, is het gehele office pakket ook verkrijgbaar in de mac store, of ook aparte programmas?
    Ik krijg toch de apple back to school actie die binnenkort begint een 100€ cadeaukaart, dus dan kan ik daar mooi office voor kopen, alleen kan je ook word,powerpoint,excel apart kopen de meeste andere gebruik ik toch nooit.

Bijdrager
    Bianco

Sophos staat goed aangeschreven voor zover ik weet, als antivirusprogramma.

Bijdrager
    Bianco

139,95 in de app store. Inclusief word, powerpoint en excel. En das dan de student editie. Misschien, (ik weet niet of je in aanmerking komt) kun je via surfspot (das een webwinkel gericht op onderwijs) goedkoper aanschaffen.

Bijdrager
    Marius1976

Wat betreft dat e-mail issue… zelfs dat is een beetje overtrokken. De meeste providers checken ook al e-mail op virussen. Daar zou je ook es naar kunnen kijken. Ik gebruik altijd g-mail, en dat is behoorlijk virus-proof. Ik werk sinds 2006 met Mac, daarvoor altijd windows. Ik heb op m’n mac nog nooit een virusscanner oid gehad, en ik heb nog nooit een virus naar anderen verzonden (althans voor zover ik weet).

Ik denk dat dat virus gedoe onderaan je lijstje kan van dingen waar je je de komende tijd in gaat verdiepen.

Bijdrager
    GoeieDag

Doe nou maar géén antivirus programma; de meeste Mac gebruikers hebben er geen en zijn er heel gelukkig mee.

Je ‘Win-vrienden’ kunnen alleen besmet worden als je zelf mailtjes gaat doorsturen waarvan je weet dat ze niet kloppen. Je gaat toch ook geen phishingmails doorsturen?!

Inderdaad kun je via Surfspot of zo heel goedkoop aan Mac Office komen; met je 17 jaar zou je mogen weten dat die andere manier ordinaire diefstal is (ook al is het van superrijke moloch MS).

Bijdrager
    jordi99

Is er nog geen office 2013 aangekondigd? Waarom moet ik betalen voor 2011, op windows heb je ook 2007-2010-2013

Bijdrager
    jordi99

Op marktplaats bieden ze office mac 2011 aan voor 20€ op usb stick, zou dit goed zijn? Of niet te vertrouwen?

Bijdrager
    GoeieDag

Als je iets koopt, moet je betalen. Als je niet wilt betalen, koop je niks. Hoe moeilijk kan het zijn?!

De telling op Mac loopt anders dan op Windows. Maar maak je nou maar niet druk, het komt allemaal goed.

Nee, op MP is het niet te vertrouwen. Het kan natuurlijk eerlijke handel zijn, maar 20 euro is wel heel snel verdient met een illegale versie, die je zelf ook wel naar binnen had kunnen halen (gratis). Het verschil is niet te zien.

Ik heb zelf trouwens MSO voor 13 euro gekocht via mijn werkgever; zo zijn er ook voor scholen goede deals.

Bijdrager
    jordi99

Goeiedag weet ik, maar mijn oom is ict’er en heeft veel contacten bij MS hij had die cd met code geregeld voor mij, en daar vertelde ze dat heel veel mensen van internet downloaden, omdat het niet te achterhalen is..

Tuurlijk weet ik dat je de ontwikkelaar moet belonen voor zijn werk, maar ik vind het veel geld 120 euro voor wat boekverslagen en presentaties te kunnen maken, als je begrijpt wat ik bedoel

Bijdrager
    GoeieDag

Ik heb mijn reactie hierboven nog ff aangevuld.

Natuurlijk is het belachelijk veel geld, maar het blijft diefstal.
    Als het alleen is wat jij beschrijft, ben je prima uit met iWork, of enkel Pages en Keynote.
    Of kijk eens naar de gratis open source zaken als OpenOffice en LibreOffice.

Bijdrager
    jordi99

Trouwens als ik een macbook koop is os x macericks nog niet uit, als deze komt moet ik die dan fysiek aanschaffen op usb? Of downloaden in mac store?

Als het het laatste is, moet ik dan een herstel usb maken? Zoja, kan ik dan een usb/externe hdd gebruiken met bestanden erop of moet deze helemaal leeg zijn?

Bijdrager
    jordi99

Zit er ook een simpel schrijf programma op mac? Zoals wordpad bij windows?

Bijdrager
    Targaryen

Je stelt wel ongelooflijk veel vragen terwijl je nog helemaal geen Mac hebt. Veel van die vragen zijn reeds beantwoord in je andere topic. Als er een nieuwe versie van OS X uitgebracht wordt kun je dat gewoon over je huidig OS installeren. Je OS koop je dan gewoon in de Mac App Store. Als je een simpel tekstprogramma wil heb je TextEditor dat te vergelijken valt met Kladblok op Windows.

Ik blijf er bij: als je echt een financiële richting gaat volgen op school ben je beter af met Office (Excel) dan Numbers. Veel minder kans op eventuele fouten tijdens het exporteren van je spreadsheets. Ik denk trouwens dat een dergelijke richting waarbij het Office pakket toch centraal staat zeker aanbiedingen heeft waardoor je het vele malen goedkoper kunt aanschaffen.

Bijdrager
    jordi99

Targaryen, mijn laatste vraag was over mavericks installatie, hoef je hiervan geen back up te maken dan? Of als je computer koopt back up van mountain lion?

Sorry voor alle vragen, maar ik ben dat bij windows gewent, dus hoop dat je me hier antwoord op kunt geven haha

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 57)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.