28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)
  • Q:
    Bijdrager
    Filipv

Nieuwe Mac en douane

Ik heb op de officiële store een
    Mac gekocht en
    Nu zie ik dat die uit de usa wordt verstuurd en de douane is gepasseerd met ups
    Ik moet hier toch geen invoer of douane kosten op betalen toch ?

Bijdrager
    Filipv

Mac gekocht en

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>Filipv op 14 juni 2020 om 21:00</p>

jawel:)

Bijdrager
    Filipv

Ik kan dat toch niet weten dat het uit de us zal worden verstuurd, de factuur staat op Ierland

Bijdrager
    mona-Mac

Met koeriers als ups en dhl heb je normaal gesproken grote kans dat de douane de zending onderschept. In de meeste gevallen komt de douane niet eens aan de pas. Je krijgt dan een rekening (btw, invoerrechten en inklaringskosten) van ups. Feitelijk doet ups het werk van de douane. Maar als je in de status ziet dat die is vrij gegeven is door de douane dan heb je misschien mazzel.
    Kan ook zijn omdat je ups het verder direct met je afhandelt. Dus ik zou niet te vroeg juigen

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Wanneer je in de US koopt is de prijs altijd zonder BTW en invoerrechten, met wat geluk betaal je dan hier dezelfde prijs als in Nederland, wel de inklaringskosten ben je “kwijt”.

Bijdrager
    Filipv

Ik hen die gekocht op de lokale officiële online store en in euro betaald

Bijdrager
    Kwadraatje

<p class=”cite”>Filipv op 14 juni 2020 om 21:00</p>
    Mac gekocht en

Gewoon besteld via Apple.com of .nl of .be of wat dan ook? Dan komt er verder niets bij. Op spul dat rechtstreeks uit China door Apple wordt geleverd komen ook geen kosten bij.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Je hebt hem dus in de US gekocht, dan ben je hier invoerrechten, BTW en inklaringskosten verschuldigd.

Bijdrager
    Kwadraatje

Ik vermoed dat het gewoon een bestelling bij de Apple Store betreft, en dat dit betreffende model toevallig van een Amerikaanse fabriek komt. Geen invoerrechten in dat geval (althans niet na te betalen door de klant), net zo min als bij Apple-spullen die rechtstreeks uit een Chinese fabriek komen.

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 6 dagen geleden door Kwadraatje.
    Bijdrager
    Filipv

<p class=”cite”>Kwadraatje op 14 juni 2020 om 21:46</p>
    Ik vermoed dat het gewoon een bestelling bij de Apple Store betreft, en dat dit betreffende model toevallig van een Amerikaanse fabriek komt. Geen invoerrechten in dat geval (althans niet na te betalen door de klant), net zo min als bij Apple-spullen die rechtstreeks uit een Chinese fabriek komen.

Klopt ja, bedankt voor de info

Bijdrager
    KarelWillem

Als je hebt besteld bij de Nederlandstalige (Franse, Duitse, whatever) Apple Store maakt het voor jou geen moer uit waar je Mac vandaan komt (/lijkt te komen).

Invoerrechten zult je nooit moeten betalen.

Bijdrager
    mona-Mac

Ik zou ook nog kijken naar de kleine letterjes van de AV op de Apple site waar je hebt besteld. Misschien staat daar iets over of juist niet.
    Mocht je het willen weten: je betaalt 3 soorten bedragen: btw 21% voor bedragen boven €22 + invoerrechten boven een bepaald bedrag (ik dacht boven €150 maar weet het exacte bedrag niet zeker), en inklaringskosten. Bij PostNL is dit €12,5.
    Andere koeriers hanteren andere tarieven aan inklaringskosten

Bijdrager
    KarelWillem

mona-Mac op 14 juni 2020 om 22:45
    Ik zou ook nog kijken naar de kleine letterjes van de AV op de Apple site waar je hebt besteld. Misschien staat daar iets over of juist niet.

Nee, daar staat niets over.

Op de US site kun je niet bestellen, en op ‘onze’ site is alles uiteraard inclusief.

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 6 dagen geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    KarelWillem

JoopJoopJoop op 14 juni 2020 om 21:27
    Wanneer je in de US koopt is de prijs altijd zonder BTW en invoerrechten, met wat geluk betaal je dan hier dezelfde prijs als in Nederland, wel de inklaringskosten ben je “kwijt”.

Nee. De tax daar varieert van (bijna) nul tot 12% of zo. Hier is dat al 21%.

Je betaalt (vrijwel) altijd meer als je dat in Amerika zou (kunnen) aanschaffen.

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 6 dagen geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    GoeieDag

Dit is nu het nadeel van de ‘informatiecultuur’ van tegenwoordig. Alles is maar te ‘tracken & tracen’ en dan zie je dus het hele traject wat het product aflegt. En dan heb je weer iets om paniekerig van te worden.

Bijdrager
    Kuifje_007

Als je via de Amerikaanse Apple.com heb besteld, dan moet je de Amerikaanse postcode invullen om de tax te laten berekenen.

Lijkt me van niet dat je via de Amerikaanse Apple.com hebt besteld maar gewoon via de Europese of Nederlandse Apple.com.

Dan hoef je geen invoerrechten betalen.
    <div id=”ConnectiveDocSignExtentionInstalled” data-extension-version=”1.0.4″></div>

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 6 dagen geleden door Kuifje_007.
    Bijdrager
    Filipv

Ok, bedankt voor de info allemaal

Bijdrager
    Hyrax

Als jij bij een Europese entiteit besteld dan heb jij geen moer te maken met waar het vandaan komt. Maak je geen zorgen, al die verhalen hier van mensen die zeggen dat jij moet betalen is onzin, aangezien zij je verhaal niet hebben gelezen.

Als jij op Apple.nl besteld dan is dat het eindbedrag, klaar.

Bijdrager
    Filipv

<p class=”cite”>Hyrax op 15 juni 2020 om 10:54</p>
    Als jij bij een Europese entiteit besteld dan heb jij geen moer te maken met waar het vandaan komt. Maak je geen zorgen, al die verhalen hier van mensen die zeggen dat jij moet betalen is onzin, aangezien zij je verhaal niet hebben gelezen.

Als jij op Apple.nl besteld dan is dat het eindbedrag, klaar.

Bedankt voor de correcte informatie

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@Filipv,

Sorry hoor, er stond duidelijk in je topic dat je bij een Europese “entiteit” had besteld.

Bijdrager
    Filipv

<p class=”cite”>JoopJoopJoop op 15 juni 2020 om 11:03</p>
    @Filipv,

Sorry hoor, er stond duidelijk in je topic dat je bij een Europese “entiteit” had besteld.

geen probleem 😀

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Toch is dit wel raar. Ik heb dit niet eerder gehoord of meegemaakt. Voor de koper maakt het niks uit, behalve dat het zeer verwarrend is, en paniek oproept. En dat het mogelijk enorm lang gaat duren qua verzending. Wat staat er op je factuur eigenlijk? Als je zakelijk koopt moet je toch ook de BTW-bon hebben.

Dit lijkt toch op belasting-ontduiking van Apple. Waar ze natuurlijk al bekend om staan. Maar dit is wel heel doorzichtig.

Bijdrager
    GoeieDag

Dus Much Ado About Nothing!

Bijdrager
    GoeieDag

@Aartjan: ik heb het wel vaker gezien op T&T: ‘verscheept uit Shanghai’ o.i.d. Niks bijzonders.

Maak er nou niet weer een heel onzin- of samenzweringsverhaal van.

Bijdrager
    computer space

Kans is groot dat jij 21% BTW betaalt, die via NL belastingdienst naar een bananeneiland verdwijnt, en dat de computer zelf via de loophole met de Ierse belastingdienst vrij van belasting naar de EU wordt gehaald. Zelfde trucje als Ebay uithaalt met de oplichterij die Global Shipping Program heet. 2x verdienen aan de verzending!

Bijdrager
    Kwadraatje

Echt ongelooflijk hoeveel geneuzel deze toch vrij eenvoudige vraag oplevert. Het lijkt wel een topic in MacFreak!
    ;)

Bijdrager
    Soulshaker

<p class=”cite”>Kwadraatje op 14 juni 2020 om 21:46</p>

Dan moet het al de Mac Pro zijn , want al de andere macs komen uit China

28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.