15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    beach

Nieuwe Mac Air

Ha,

Ik overweeg een nieuwe mac air te kopen. Ik werk nu op een i-mac met 2.7 Ghz Intel Core I5 (16 GB). Ik heb speciaal 16 GB genomen nu je die kans bij een nieuwe Imac maar een keer krijgt. Ik wil zo dicht mogelijk komen bij de prestaties van mijn imac komen. Dus ik overweeg een I7 processor te kiezen en 8 Gb geheugen. Is dat een goede keuze ? Of heeft een notebook toch altijd mindere prestaties ?

Bijdrager
    Xcode

Tsjah, ligt eraan wat je ermee doet. Als je die 16GB werkgeheugen echt nodig hebt, dan gaat een MacBook met 8GB werkgeheugen tegenvallen. Een i7 MacBook Air met 8GB geheugen levert uitstekende prestaties. Maar als je dagelijks met zware bestanden (video, AutoCAD, etc.) werkt, is het misschien handiger om voor een MacBook Pro (retina) te kiezen vanwege de significant betere grafische processor. Die krijgt overigens naar alle waarschijnlijkheid een update aanstaande dinsdag.

Bijdrager
    Douwie

Dat klopt, je iMac zal waarschijnlijk sneller zijn maar dankzij het flash geheugen in de MacBook air zal je dat minder merken.
    Ik denk echter wel dat de MacBook die je op het oog hebt voldoet, maar dat ligt aan wat je ermee gaat doen.

Bijdrager
    beach

Dank voor jullie snelle reacties.:-)

Ik gebruik mijn mac’s alleen maar voor normale werkzaamheden. Internet, e-mail, soms wat programma’s en regelmatig Office. Niet meer, dat kan ik ook altijd doen op mijn Imac.

De 16 GB heb ik er alleen in laten zetten omdat het anders nooit meer in de toekomst kan bij de laatste IMac. Video / Autocad gebruik ik nog niet.

Bijdrager
    Bamboe81

Wat doe je nu op je iMac? En wat wil je straks op je MacBook doen?

Bijdrager
    1984
    beach op 20 oktober 2013

Ik gebruik mijn mac’s alleen maar voor normale werkzaamheden. Internet, e-mail, soms wat programma’s en regelmatig Office. Niet meer, dat kan ik ook altijd doen op mijn Imac.

In dat geval voldoet de 11-inch: 128 GB 1,3-GHz dual-core Intel Core i5 (€ 1.029,00 ) prima .

Bijdrager
    makasa

Voor wat jij ermee doet is de eenvoudigste air al voldoende.

Bijdrager
    Baron Van Dedem

@1984, 11″ is wel heel klein hoor.

Bijdrager
    Xcode
    Baron op 21 oktober 2013

@1984, 11″ is wel heel klein hoor.

Ik snap ook niet waarom @1984 dat zegt. Schermgrootte is een persoonlijke keuze, configuratie is een beredeneerde keuze en daar kunnen we bij helpen. Persoonlijk zou ik de 13-inch aanraden.

Bijdrager
    1984
    Xcode op 21 oktober 2013

Ik snap ook niet waarom @1984 dat zegt.

Dat schrijft 1984 ook niet. gebruik zelf ook 11″ omdat het een ideaal formaat is voor onderweg en door het huis.

Moderator
    Maarten

Eens met de opmerking dat de simpelste uitvoering van de Macbook Air zal volstaan!
    Tenzij je in de toekomst toch ook onderweg aan de slag wilt met zware grafische programma’s.

Wat schermgrootte betreft adviseer ik op mijn werk klanten altijd na te denken waar ze het apparaat voornamelijk gaan gebruiken en hoe ze het meenemen. @1984, voor jou is 11” misschien ideaal, maar stel dat iemand er de hele dag achter moet zitten, die toch altijd met de auto reist en het apparaat alleen op flexwerkplek nodig heeft. Deze persoon heeft mogelijk veel meer baat bij 13″.

Vergeet daarbij niet dat de accuduur van de 13″ significant meer is! (tot 9 uur vs. tot 12 uur)

@beach
    misschien is dat nog wel een belangrijke voor je om even mee te nemen in je overweging:)

Bijdrager
    Janjans

Toch zou ik wel 8Gb nemen, dat is voor de verkoop makkelijker, wellicht ooit, en je zal er gewoon best plezier van hebben, zeker over een jaar of twee. Later uitbreiden gaat niet namelijk met een MBA

Bijdrager
    1984
    Mrtnvw op 21 oktober 2013

maar stel dat iemand er de hele dag achter moet zitten, die toch altijd met de auto reist en het apparaat alleen op flexwerkplek nodig heeft. Deze persoon heeft mogelijk veel meer baat bij 13″.

Indien je heel de dag er mee moet werken doe je er verstandiger aan om er een extern scherm aan te hangen. 11″13″/15″ scheelt niet zoveel ,23″of 27 “dat is een heel verschil indien je heel de dag op de zelfde plek er mee werkt.

Moderator
    Maarten

@1984 Zeker!
    Maar iemand die een Macbook Air voor werk koopt, doet dit om mobiel te kunnen werken. Bij de gemiddelde flexplek, Seats2Meet of vergaderruimte is er geen extern scherm te vinden om op je desk te zetten. Als je dan toch graag een Air wilt, kunnen die 2″ net het verschil maken.

Bijdrager
    iep

Naast die 2″ heb je ook nog een sd card reader en 2 uur langere accuduur. Sommigen hechten ook grote waarde aan het feit dat bij de 13″ het scherm een verhouding van 16:10 heeft ipv 16:9 bij de 11″. Bij de 11″ zijn de F-toetsen 1/3e van die van de 13″ wat misschien te klein kan zijn. Voor de rest maakt het niet uit welke je neemt, ze zijn beiden even krachtig en hebben verder dezelfde features. Het is dan ook slim om even in de winkel wat te spelen met beide machines en op basis daarvan een keuze te maken.

Wat i7 betreft moet je je realiseren dat een Air bedoelt is als een notebook die heel makkelijk mee te nemen is. Hij is dus niet gemaakt met een krachtige processor in het achterhoofd. Als je een krachtige processor zoekt moet je geen MBA met i7 nemen, dan moet je naar een MBP Retina of de gewone MBP waar een veel krachtigere cpu in zit. Heb je dat niet nodig dan is die i5 al ruim voldoende. In dit segment zit er namelijk erg weinig verschil tussen de i5 en i7. Een upgrade is dus eigenlijk helemaal niet zo voordelig. De upgrade van 4 naar 8GB aan geheugen maakt wel weer een groot verschil uit en is dan weer wel slim om te doen (vergeet niet dat de videokaart wat geheugen weg snoept; bij 8GB zal dat 512MB zijn; je performance op grafisch gebied wordt daardoor dus ook beter en dat is fijn bij gebruik van een extern scherm).

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.