30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 65)
  • Q:
    Bijdrager
    maximiliaan

Mac mini traag. Andere Mac kopen?

Hallo,
    mijn Mac Mini uit 2009 is echt tergend traag! Ik heb hem al gereset maar hij heeft maar 1 gb RAM, 2 Ghz duo core en maar 125 GB HD wat telkens vol is. Al meerdere keren gereset om sneller te maken maar dat werkt niet. Met heel traag bedoel ik dat wel in Mac begrippen hè. Het is niet zo erg als zo’n oud windows xp computertje maar toch. Multitasken gaat bijvoorbeeld heel traag. Maar ook gewoon Word en zo.
    Ook kan ik de Mac OSX Lion niet downloaden door de maar 1 GB aan RAM. En ook niet Mauntain lion…:(

Nu wil ik graag een nieuwe (van Marktplaats dan) kopen. Maar wat raden jullie aan? Mijn idee is om een 13 inch Macbook Pro te kopen en die dan aansluiten aan mijn grote beeldscherm zoals ik nu ook met mijn Mini doe.

Wat is jullie advies?

Bijdrager
    Wiki Post

Bijdrager
    maximiliaan

Ik wil dus echt een snelle computer met goede specs die een paar jaar meekunnen.

Overigens vind ik dat die Mac Mini 2009 belachelijk duur was. Ik heb daar meer dan 900 euro voor betaald. Een Windows computer met die specs zijn best wel goedkoop. Maarja

Bijdrager
    koenvisser

Wat bedoel je met gereset?
    Ik denk namelijk dat je gewoon een softeware probleem hebt, want je hardware is goed genoeg voor Word e.d.

Bijdrager
    maximiliaan

@koenvisser Met gereset bedoel ik leegmaken en dan er weer opzetten zonder back ups e.d. Het ligt echt aan de computer hoor. Een vriend van me heeft ook een mac mini en die is net zo traag.

Met word traag bedoel ik niet dat met typen traag is maar wel als ik op een ander lettertype klik en dan moet je vaak meer dan 5 seconden wachten. Ook als ik dan even naar bijvoorbeeld iTunes ga loopt hij helemaal vast en herstart ik de mac door hem zo uit te zetten via dit aan- en uitknopje ingedrukt te houden.

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Een Windows computer met die specs zijn best wel goedkoop. Maarja

Dat is bekend, maar daar kies je zelf voor.
    Ik had voor de prijs van mijn MBP ook een windows pc met veel betere specs kunnen kopen, maar liever niet. Kijk ook eens naar de buitenkant, het design en de software.

Als je van Apple houdt, dan moet je er geen spijt van hebben omdat windows pc’s betere specs hebben voor dezelfde prijs!

Bijdrager
    maximiliaan

@JeroenJK daar heb je wel gelijk in ja. Ik doe het voor de software. Maar de Mac Mini is niet echt heel mooi.

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Ik vind die Mac Mini eerlijk gezegd stukken mooier dan zo’n mega windows pc die ook nog eens lelijk is!

Bijdrager
    maximiliaan

@JeroenJK oja je hebt gelijk. En je Mac mini is geruisloos.

Bijdrager
    maximiliaan

De specs van de iMac zijn eigenlijk veel beter dan die van de Macbook Pro. Komt Apple misschien nog met een nieuwe soort Mac? Mac mini Pro of zoiets?

Bijdrager
    fred44nl

en heb je ook overwogen om er meer geheugen in te zetten en een grotere harde schijf te plaatsen ??

Bijdrager
    kogel

Beetje een vaag topic.
    Als jij een 2ghz mini hebt dan kan er makkelijk 4 gb in. Dat zal heel veel schelen. Lion heeft 2 gb nodig en ook leopard zal veel lekkerder daaien.
    Grotere harddisk zit er ook zo in. Ik heb hier 3 mini’s uit 2009 en die draaien allemaal lion. Allemaal met 3 gb want ik heb 1.83 ghz. En die zijn allemaal helemaal niet langzaam. Dus dit is prima op te lossen.

Bijdrager
    CedricH

Meer geheugen en een grotere harde schijf zullen inderdaad veel helpen, vooral dan dat geheugen. Zo traag kan hij niet zijn hoor, ik heb hier nog een 2007 MacBook die nog probleemloos Lion draait en dat gaat nog vrij goed.

Bijdrager
    robert1970

Kan het niet gewoon door de temperatuur komen?
    In de gemiddelde woon-/slaapkamer is het net zo warm als buiten :slant:
    Het kan zijn dat de computer niet goed kan koelen.

Moderator
    unSOUND

Ik acht de kans dat het gewoon door die ene GB aan Ram komt vele malen groter…

Bijdrager
    RobApple

Max. 4 GB 1066MHz Mac mini Intel Core 2 Duo 2.00 GHz (03.03.2009-20.10.2009)
    MB463/2.00 Macmini3,1 – A1283

http://www.everymac.com:
    *By default, 1 GB is installed as a single module (MB463LL/A) and 2 GB is installed as two 1 GB modules (MB464LL/A). Officially, this model is capable of supporting 4 GB of RAM, but as first reported by MacminiColo, this model unofficially can use 8 GB of RAM after applying EFI Firmware Update 1.2.

Geheugenupgrade zal de oplossing zijn, 4 GB = 2 x 2 of 8 GB = 2 x 4 GB.

Bijdrager
    Rickje

Hier een Macbook Air 11″ van 2010. 1.4 core2duo. Maar prima snel op Lion… 4 GB ram.:)

(Oke, ssd is ook wel vlotter dan 5400 hd natuurlijk)

Bijdrager
    Hansi2124

Voor een computerhelper-aan-huis moet het toch niet moeilijk zijn om te begrijpen dat het inderdaad aan die 1 GB RAM ligt……

Ik heb je topictitel veranderd, want “Nieuwe Mac” dekt de lading niet……

Bijdrager
    Melbuuln

Heb zelf een mini uit 2007 (1,83Ghz) met 2GB maar merk alleen bij het opstarten (1e keer safari , mail ,iTunes) dat hij minder snel is.
    Mijn broertje was vorige week behoorlijk onder de indruk dat de mini binnen 1 minuut start klaar is.
    Heb hem maar niet mijn mini (2011) + 8GB + SSD laten zien.

Bijdrager
    maximiliaan

Oké thanks iedereen.

Ik snap best dat ik er meer RAM in kan doen, maar ik vraag me af of ik dan ook echt behoorlijk met Photoshop en Final cut Pro kan werken.

Ik denk dat ik deze ga kopen. Deze past 100 % zeker hè. Ik twijfel er een beetje over. Nog iets goedkopers?

Moderator
    unSOUND

Stiekem wil je dus gewoon een nieuwe Mac kopen… :sarcastic:

Wat dat Ram betreft, ik zou dat type niet nemen. Maar dat is pas 100 maal verteld in het Ram topic, wat je uiteraard eerst gelezen hebt…:lol:

Bijdrager
    maximiliaan

@unSOUND haha ja eigenlijk wel, maar als hij echt snel kan zijn niet hoor.

Maar bedankt voor dat topic. Ik heb de Mac Mini early 3,1 maar welke RAM zou jij me aanraden? Ik wil graag 2GB

Bijdrager
    maximiliaan

Ik denk dat ik deze ga kopen. In de aanbieding dus lijkt me goed.

Moderator
    unSOUND

Je moet geen 2 GB willen. Je “moet” 4 of 8 GB willen.:wink:
    Zoals deze setjes bijvoorbeeld:

http://www.alternate.nl/html/product/Mushkin/4_GB_DDR3-1066_Kit/793152/?

http://www.alternate.nl/html/product/GeIL/8_GB_DDR3-1066_Kit/249545/?

Bijdrager
    maximiliaan

@unSOUND maar er zit 1 GB in dus dan is dat 3 GB. Is dat te weinig? Ik dat dat 4GB het maximum was.

Moderator
    unSOUND

Er zit nu 1 GB, maar in de vorm van 2 modules van 512 mb. Je moet dus beide modules vervangen. In het model wat jij hebt kan maximaal 8 GB, dus 2 modules van 4 GB.

Bijdrager
    maximiliaan

@unSOUND Das volgens mij niet helemaal waar. Kijk maar bij mij Print screen. Gleuf 2 is leeg.

Moderator
    unSOUND

Ik zie het. De eerdere mini’s kregen altijd een set gelijke modules, de 2009 versie blijkbaar niet. Maar gelijke modules zijn de beste optie voor de prestaties, die zijn namelijk lager met ongelijke of enkele modules.

Bijdrager
    maximiliaan

@unSOUND heel raar. Hij is gewoon in het Aplle centre in Alkmaar gekocht. Nooit qua hardware iets aan gedaan, dus dat lijkt me sterk.

Dus hierom is mijn Mac zo traag?

Moderator
    unSOUND

Hij is vooral traag door de combinatie van beide factor samen, dus EN te weinig geheugen, EN een enkele module.

Een losse module van 1 GB zal dus een beetje helpen, 2 x 2 of 2 x 4 GB zal meer boost geven.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 65)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.