18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    thomth

Nieuwe Mac

Op dit moment gebruik ik een iMac (2011, 12gb RAM, 500gb HDD) als desktop voor thuis, en gebruikte ik een Macbook Air (2011, 2gb RAM, 64GB SSD) voor school. Op dit moment ga ik even niet meer naar school maar naar verwachting ga ik in september weer een studie volgen, de macbook gebruik ik dus niet nu. Verder gebruik ik nog een iPad. Deze gebruik ik vooral voor internet en mail enz. De iMac gebruik ik voor internet, mail, netflix, iTunes en foto’s.app gebruik en keynote gebruik en soms gamen via parallels. De Macbook Air gebruikte ik voor school, aantekeningen en presentaties maken en afspelen. Niks bijzonders dus.

M’n Macbook air merk ik aan dat deze trager wordt, vaak strandballen. mac os is al opnieuw geïnstalleerd. Ook wordt de accu echt een stuk minder. De iMac wordt ook wat traag, ook zit er een blauwe lijn in het scherm.

Dus ben ik is aan het nadenken over een upgrade:

Optie 1: Nieuwe iMac, dit zal dan een BTO iMac 4K worden, 5K heeft een betere GPU maar 27” vind ik erg groot, heb ik ook nergens voor nodig. Daarbij dan m’n iPad (air 2) met toetsenbord voor school. Op den duur een iPad Pro (aantekeningen maken, verslagen en presentaties maken en afspelen). Iemand ervaring met hoe dit werkt?

Optie 2: Een BTO Macbook Pro 13 of 15”.Hierbij dan een monitor (liefste die LG met USB-C). De Macbook zou dan dus een desktop vervanger worden. Ik twijfel nog tussen de 13 en 15 inch, vooral vanwege de betere GPU van de 15”, vooral omdat ik soms nog wel is game via parallels. Ik zou de iPad dan houden voor gewoon internetten op de bank enz.

Ik twijfel nogal. Ik heb niet echt een krachtige macbook nodig voor m’n studie ofzo, dat is vooral pages en keynote werk. Het is vooral het gemak van maar 1 mac hebben.

wat vinden jullie??

Bijdrager
    Shmoo

Sowieso zou ik nooit van mijn leven op dit moment een iMac kopen. Dan kun je net zo goed 350,- aan mij geven die je meteen verliest wanneer je de winkel uitloopt. De iMacs zijn broodnodig toe aan upgrades.

De 21″ iMacs zijn de laatste jaren sowieso minder interessant geworden omdat je bij zo’n computer vooral moet kijken of je met een standaard machine kunt werken ? kun je dan niet en heb je een BTO model nodig van het 21″ model dan kun je beter 200,- meer neerleggen en een instap 27″ model kopen want dan heb je echt een serieuze machine.

Zie hier. (helemaal kijken – niet wegzappen wanneer hij zegt 2nd Apple crime)

27″ lijkt heel erg groot maar wanneer je gewend bent om met twee apps (vensters) standaard naast elkaar te werken wil je nooit meer kleiner.

Wat betreft de MacBook Pro 13 of 15″ optie, die kun je overwegen i.c.m. een extern display dan heb je aan één setup meer dan voldoende. Thuis koppel je de machine aan je scherm waardoor je toch een soort van desktop hebt en tegelijkertijd kun je hem net zo makkelijk mee naar school nemen. Echter, voor school (wat jij aan het doen bent) lijk mij een 13″ top of instap 15″ een beetje overkill. Sterker nog, onder de 2000,- kom je dan niet weg voor het 13″ model met Touch Bar, doe daar nog eens een 4K single cable USB-C monitor bij dan zit je al op de 2550,- en natuurlijk moet je voor thuis ook je toetsenbord en muis/trackpad waarschijnlijk upgraden want tikken op een oud toetsenbord wanneer je ook met zo’n nieuwe bezig bent op je MacBook is natuurlijk niet lekker. Je wilt wel twee vergelijkbare manieren van typen hebben. Externe speakers voor op je bureau misschien. Kortom, je kruip al heel snel richting die 3000,- en voor wat hier hier boven allemaal lees lijkt mij dat aardig overkill.

Mijn advies.

– De iPad Air 2 houden voor lekker op de bank te hangen en te internetten.

– De iMac voorlopig houden – totdat we zekerheid hebben over nieuwe iMacs.

– De MacBook Air verkopen, dit 2011 model 11″ 2GB is gewoon niet meer oké dan tweedehands kijken naar een laatste generatie Air, MacBook Pro 2014/15 of mogelijk een 12″ Retina MacBook. Dat moet je een beetje uitvogelen wat het meest interessant is en waar je richting de toekomst het minst verlies op maak en toch makkelijker 5 jaar uit kunt halen.
    De laptop heb je dan al vervangen, dan moet je alleen nog wachten op de iMac en kijken wat Apple daar mee van plan is.

Als je dit laatste gaat uitrekenen dan kom je waarschijnlijk ook richting die 2650,- uit met twee machines maar je weet alleen niet wat de iMacs gaan doen. Mogelijk kom je bij de volgende generatie wel weg met een 21″ model van 1800,-.

Al met al is het gewoon een kut-periode om überhaupt Mac computers te kopen. Je kunt kiezen voor een MacBook Pro die veel te duur is en waarvan je weet dat deze de komende 2 a 3 jaar in waarde/nieuwprijs zal gaan dalen (zie MacBook Air geschiedenis) of je koopt een verouderde 2015 machine met een standaard trage HDD schijf terwijl het strafbaar zou moeten zijn om in 2017 nog computer te verkopen met dat soort schijven. Je kunt dan wel 250,- extra neertellen voor een SSD optie maar waarom zou je als je deze over een aantal maanden standaard krijgt.

Bijdrager
    computer space

WOW OMG WTF 1min18 opstarttijd!!!
    Even ter vergelijk, de eMac op de kinderkamer boot in 10 seconde! 10! Dat lijkt wel een SSD. Hoezo is OS X geen bloatware geworden?

Bijdrager
    SvS

Ik zou wachten tot de zomervakantie.
    Idd om wat Shmoo schrijft in zijn laatste alinea.

En dan zou ik misschien gaan voor een laptop + evt. scherm, voor ’n student die veel onderweg is, is dat gewoon handiger.
    Maar een iMac is ergonomisch gezien wel fijner om mee te werken. Een iPad is wel veel lichter van gewicht voor onderweg en met Pages, Numbers en Keynote kun je ook middels icloud werken met de iMac thuis. Dus gemak van 1 Mac gaat niet echt op. Beide opties zijn eigenlijk prima bruikbaar, MITS de iMacs in 2017 eens worden ge-upgrade en MBP wat goedkoper worden, wellicht kun je, gezien je takenpakket, even de nieuwe 12″ MacBooks afwachten, die zou 16GB krijgen. En je opties heroverwegen. Aan mijn advies heb je nu niet echt veel, aangezien ik beide opties persoonlijk prima vind.

Bijdrager
    thomth

Ik denk dat ik nog even wacht tot de macs geüpgrade zijn. Ik heb nu nog niks nieuws nodig, ik ga toch pas in september weer naar school toe.

Verder lijkt een 27″ wel de betere optie tov de 21″. En een iMac werkt toch ook wel heel erg lekker.

Bijdrager
    SvS

Je kan iMac 2011 nog wel upgraden door nieuwe SSD erin te zetten ipv HDD en dan kun je weer langer vooruit met je huidige apparaten. Een goedkoopste optie die nog niet is genoemd. Alhoewel… blauwe lijn in scherm lijkt mij wel erg hinderlijk.

Bijdrager
    thomth

ja die blauwe lijn is soms wel erg vervelend. En ben vooral bang dat het zich uitbreidt.

Bijdrager
    SvS

Kan ik me voorstellen. En het is toch al 6 jaar, bedenk ik me nu. Het had iig gekund als dat er niet was. Maar ik zou zelf toch doorgespaard hebben tot de zomer.

Bijdrager
    thomth

Ik twijfel vooral omdat ik 15” eigenlijk weer aan de grote kant is voor school, maar die wel weer de betere gpu heeft. Overigens game ik niet veel, soms maanden niet en dan weer even wel. Dus die GPU zal ik weinig echt gebruiken, waarschijnlijk vooral de intel gpu.

De iMac 5K is in verhouding een stuk goedkoper dan een macbook, maar dan blijft over dat ik een nieuwe macbook/ipad nodig heb voor school

Bijdrager
    SvS

Even vraag ter overweging; je gebruikt pages/keynote op iPad.
    Kan de Air 2 er dan echt niet meer mee door na de zomer?

Bijdrager
    thomth

Ik denk van wel, ik weet alleen niet hoe goed dat werkt. Iemand ervaring daarmee?

Bijdrager
    KarelWillem

Dat werkt prima op een iPad Air 2.

Ik zie ook niet helemaal waarom je een nieuwe iPad zou moeten hebben voor je studie.

Moderator
    Night

Alles valt of staat wat je er mee wil gaan doen. Ik sluit me voor wat betreft de iMac aan bij Shmoo, een 27″ went enorm snel en is gewoon heerlijk als je hem hebt. Maar inderdaad: In het najaar komen hoogstwaarschijnlijk nieuwe iMacs uit met een flinke (als ik de voorspellingen mag geloven) update qua processor en wie weet wat nog meer. Ook hier geldt (net als bij een MBP): wél met SSD; dat is echt onontbeerlijk geworden.

Bijdrager
    KarelWillem

Alles valt of staat wat je er mee wil gaan doen.

Ik heb niet echt een krachtige macbook nodig voor m’n studie ofzo, dat is vooral pages en keynote werk.

Moderator
    Night
    thomth op 30 januari 2017

…en soms gamen via parallels.

Dat vergt aardig wat van je iMac…. nogmaals; het is maar net waar je prioriteiten liggen.

Bijdrager
    thomth

Ik heb besloten om een iMac te nemen en dan een iPad voor school. Ik wacht natuurlijk nog even op de nieuwe generafie iMac

Moderator
    Night

En welk scherm-formaat? (denk er ook aan dat je alléén bij de 27″ modellen zélf het geheugen kunt uitbreiden)

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Schandalig hoe lang Apple op de nieuwe iMacs en een deftige MacPro laat wachten.(n)
    Ik was Applefanaat en ben gebruiker sinds 1993 maar nu is mijn voorliefde voor dit bedrijf sterk bekoeld.:-x

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.