14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    psteintj

Nieuwe Laptop

Ik wil een nieuwe Macbook pro kopen en twijfel over de opslag capaciteit. De huidige heeft een SSD met een opslag capaciteit van 512 GB, maar ik heb het idee dat je de volledige capaciteit niet kunt benutten omdat de schijf bij gebruik van een 70% redelijk traag wordt (tenminste ik heb dat idee). Nu zit ik te denken over een pro met 256GB en daar aan een losse externe SSD schijf te koppelen om daar alles op op te slaan, zodat de interne schijf enkel en alleen is voor de besturing. Ook zou ik misschien alles in de cloud kunnen opslaan en vanuit de cloud kunnen gaan werken, dit ook om de interne schijf zo min mogelijk te belasten ( moet bekennen dat ik hier geen ervaring mee heb ). Wat zijn jullie ideeën hierover?

Dank en groet

Bijdrager
    Marcel

Ik heb de programma’s en systeem op 1 SSD draaien en mijn data op een externe SSD schijf. Timemachine backupt het systeem en programma’s en de NAS backupt de externe SSD schijf.  Dit systeem bevalt me prima.

Bijdrager
    Shmoo

Die tijden bestaan niet meer. Vroeger moest je x percentage vrijhouden, dat is allemaal niet meer.

Bijdrager
    psteintj

Dank voor jullie reactie, nu zie ik dat de nieuwe serie alleen nog een USB-C aansluiting heeft, wat dus inhoud dat we met een adapter moeten werken als ik nu met een externe schijf ga werken zal eea dan nog snel kunnen werken.

Bijdrager
    Dick de Roos

<p class=”cite”>Shmoo op 17 maart 2018 om 11:44</p>
    Die tijden bestaan niet meer. Vroeger moest je x percentage vrijhouden, dat is allemaal niet meer.

O? dat is dan nieuw en verheugend voor mij.

Maar wat is er dan veranderd m.t.t het verleden? (dit om mezelf slimmer te maken dus)

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Voor mij blijft de stelregel nog steeds: minimum 15% vrijhouden hoor.

Bijdrager
    Shmoo

<p class=”cite”>Dick de Roos op 17 maart 2018 om 12:10</p>

<p class=”cite”>Shmoo op 17 maart 2018 om 11:44</p>

O? dat is dan nieuw en verheugend voor mij.

Maar wat is er dan veranderd m.t.t het verleden? (dit om mezelf slimmer te maken dus)

Die praat kwam altijd van externe partijen. Apple zelf doet daar namelijk geen uitspraak over.

Google er maar eens op je zal alleen maar externe bronnen vinden met zogenaamd kennis of weetjes omtrent Macs. Op de supportpagina’s (documentatie) van Apple zelf wordt er nergens met geen woord over gesproken. Als er serieus een vaste waarde zou zijn die je moet vrijhouden of een percentage van het totale opslagmedium dan zou Apple zoiets toch niet achterwege houden?

En al helemaal niet op deze plekken. Wanneer je gaat kiezen hoeveel opslag je nodig denkt te hebben. Dan zou hier toch staan. Luisteren lieve mensen, X percentage vrijhouden omdat het systeem dat nodig heeft.

Sterker nog, als je wel naar de documentatie van Apple gaat dan staat er wel iets over dat het systeem zelf bepaalde taken uitvoert om te zorgen dat het niet te veel opslag gebruikt. Zoals Cache, Log-bestanden en achtergebleven app installers verwijderen wanneer je in ruimtegebrek komt. Ik bedoel,  het systeem zal je wel oprijd melding geven wanneer je met ruimtegebrek te maken gaat krijgen.

Dit alles staat natuurlijk los van het feit dat iedereen kan begrijpen dat je wanneer je Spotlight laat indexeren dat deze meer tijd nodig zal hebben om 400GB te indexeren dan 4GB aan content. Tijdens dat indexeren kan je computer tijdelijk traag aanvoelen maar dat heeft niets te maken je vrije geheugen.

Het zal vooral aankomen op zelf logisch nadenken tijdens de aankoop. Wanneer jij vooraf weet dat je zelf 400GB aan eigen content gaat meebrengen, macOS ongeveer 18GB zwaar/groot is na de installatie en er ook nog een 4GB herstel-partitie aangemaakt dient te worden dan kom je al snel uit op minder dan 100GB vrije ruimte om in te groeien.

Niemand hier kan jou dan gaan vertellen of je voor 512BG of 1TB moet gaan. Dat zal je zelf moeten doen en kijken wat de mogelijkheden zijn.

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 1 week geleden door  Night. Reden: Posts gecombineerd

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Weet niet wat je nu hebt en wat je ermee wilt gaan doen maar als ik (voor mijn situatie) vandaag een MBPr zou moeten kopen zou ik het vóórlaatste (medio 2015) model overwegen.

Kan je eventueel later voor paar honderd euro een 1TB SSD inzetten, de oude gebruik je als extra opslag of verkoop je gelijk door. Zitten alle poorten op die je nodig hebt, 16 GB geheugen, SD kaart lezer en magsafe adapter.  Wat mij betreft de ideale laptop.

Bijdrager
    Dick de Roos

@shmoo, dank voor de uitleg.

Bijdrager
    MrBelloNLD

@shmoo ‘k ben het met je eens dat de TS zelf het beste kan bepalen hoeveel interne opslag benodigd is, echter oneens over een percentage ruimte vrij houden. dit is al vanaf het begin der unix tijdperk een stelregel, en houdt ik zelf ook in ere, mede door eigen ervaringen. (trager wordende systemen indien nog maar 10-tallen Gb’s vrij)

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Ik zou een Air doen, of in ieder geval een model met een SD,
    en dan op SD-kaartjes alle dingen zetten die te groot zijn voor de SSD,
    zoals muziek, foto’s en films.

met de juiste adapter van een euro kan je zo’n SD ook niet laten uitsteken

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 1 week geleden door  aartjan.nl/blog.

Bijdrager
    psteintj

Ik dank jullie voor de reacties, ik denk dat ik tocht voor de 500GB ga en vandaar uit probeer om een netwerkje op te bouwen. dan weet ik zeker dat ik voorlopig vooruit kan.

Nogmaals dank.

Bijdrager
    Jurriaan

Tip vanuit ervaring: Zelf, met moeite, gekozen voor de 1tb versie MacBook pro en er totaal geen spijt van! Het is veel geld, maar veel opslag ruimte is gewoon zo fijn. Een filmpje voor de mogelijke lange treinreis, extra mockups voor werk, al mijn jaren oude werkbestanden bij de hand. Het leven is gewoon net even makkelijker als je altijd alles bij de hand hebt. Kost wat, maar heb je ook zeker wat.

Bijdrager
    psteintj

Dank voor de tip, maar ik heb inmiddels weer een 500gb en ga proberen om te werken vanaf een externe harde schijf, zodat ik ruimte overhoud op de interne harde schijf.

Nogmaals dank en groet

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.