11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Moderator
    Mac Daddy

Nieuwe iPhone: AppleCare, Vodafone verzekering of helemaal niks?

Ik ga binnenkort eindelijk eens upgraden van mijn iPhone 4S naar een 7. Nu zat ik het vandaag al even bij Vodafone te kijken naar welk abonnement ik wil. Bij de bestelpagina krijg je dan de optie om een verzekering af te sluiten. Dat kost je dan 10,50 euro per maand.
    Daarvoor is ie gedekt tegen:
    – Dekking tegen valschade
    – Dekking tegen vochtschade
    – Diefstal met braakschade
    – Wereldwijde dekking voor de 30 achtereenvolgende dagen

Dat klinkt lekker, maarrr… Dat kost mij 10,50 euro per maand en de contractduur is 2 jaar. Dat betekent dat je uiteindelijk 252 euro hebt betaald. Apple Care kost 149 euro eenmalig. Nu heb ik mij nog niet verdiept in wat Apple zelf allemaal dekt, dus wellicht is dat minder. Nu woon ik in Amsterdam en ga ik ervanuit dat ik met Apple Care en een afspraak bij de Genius Bar sneller geholpen ben dan de telefoon bij een Vodafone vestiging achter te laten. Daarbij had ik ooit eerder een verzekering bij Vodafone en had ik een klein mankement, maar de verzekering die ik had, gaf niet een leentoestel mee. Mocht ik voor Vodafone kiezen, dan wil ik daar wel eerst een duidelijk antwoord op van hen.

Maar misschien zeggen jullie wel. Extra zekerheid is niet nodig, want Apple doet sowieso niet zo moeilijk bij schade. Of raden jullie sterk Vodafone aan, omdat die valschade juist goed dekken. Dat is namelijk wel hetgeen waar ik het meest bang voor ben. Zeker omdat ik nu ook rondloop met een gebarsten beeldscherm. Deze 4S vind ik een reparatie niet waard, maar een splinternieuwe 7 uiteraard wel.

Wat zijn jullie ervaringen of adviezen hierin?

Bijdrager
    Q-collective

Apple dekt in de regel geen fysieke schade onder de normale garantie:

Deze garantie geldt niet:
    a) voor verbruiksartikelen, zoals batterijen of beschermlagen die door de tijd heen aan natuurlijke slijtage onderhevig zijn, tenzij de storing te wijten is aan een materiaal- of fabricagefout;
    b) bij cosmetische schade, met inbegrip van, maar niet beperkt tot, krassen, deuken en gebroken plastic op de poorten, tenzij de storing te wijten is aan een materiaal- of fabricagefout;
    c) bij schade die veroorzaakt is door gebruik met een component of product van een derde die niet voldoet aan de Productspecificaties van Apple (de Apple-productspecificaties zijn beschikbaar op http://www.apple.com/nl onder de technische specificaties voor elk product en deze zijn tevens beschikbaar in de Stores);
    d) bij schade die veroorzaakt is door een ongeval, misbruik, verkeerde toepassing, contact met vloeistoffen, brand, aardbeving of een andere externe oorzaak;
    e) bij schade die is ontstaan door het Apple-product niet te gebruiken conform de gebruikershandleiding, de technische specificaties of andere gepubliceerde richtlijnen betreffende het Apple-product;
    f) schade die is ontstaan door een reparatie (inclusief upgrades en uitbreidingen) die is uitgevoerd door iemand die geen medewerker van Apple of een door Apple erkende serviceprovider (“AASP”) is;
    g) voor een Apple-product dat zonder schriftelijke toestemming van Apple is aangepast om de functionaliteit of mogelijkheden te wijzigen;
    h) voor gebreken die het gevolg zijn van natuurlijke slijtage of anderszins te wijten zijn aan het normale verouderingsproces van het Apple-product;
    i) voor een Apple product waarvan het serienummer is verwijderd of onleesbaar is gemaakt; of
    j) voor een product waarvan Apple van de desbetreffende autoriteiten informatie heeft ontvangen dat het gestolen is of als u met wachtwoord beveiligde of andere veiligheidsmaatregelen die ontworpen zijn om onbevoegde toegang tot het Apple-product te voorkomen niet kunt uitschakelen en u niet kunt aantonen dat u de bevoegde gebruiker bent van het product (bijvoorbeeld door overlegging van het aankoopbewijs).

(Aangepast voor leesbaarheid).

Veel zaken hierboven zijn wél gedekt met een AppleCare+, buiten het volgende:

AppleCare+ biedt geen dekking tegen verlies of diefstal van uw apparaat, of voor storingen als gevolg van fouten in uw apparaat, hoewel dergelijke storingen afzonderlijk worden gedekt door uw rechten onder de consumentenwetgeving of de Eenjarige Beperkte Garantie van Apple of door Apple zelf tijdens dezelfde periode als de Dekkingsperiode van AppleCare+, zelfs als u uw Apple-product niet bij Apple hebt gekocht of geleaset (zoals genoemd in clausule 5.1.9).

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 9 maanden geleden door  Q-collective.

Bijdrager
    Hyrax

Neem niet de Vodafone verzekering! Als je een defect (kapot) scherm hebt, dan zetten ze er gewoon een 3rd party schermpje op.

Zelf heb ik sinds de iPhone 5S AppleCare+. Ideaal, als er ooit problemen zijn, wordt je meteen geholpen, ook in het buitenland.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 9 maanden geleden door  Hyrax.

Bijdrager
    Niels

Apple Care+: dan heb je twee jaar lang dekking en twee schade incidenten (wel met een eigen risico). Enige nadeel is dat je geen diefstalverzekering hebt, maar meestal valt dat toch onder de inboedel of reisverzekering.

Moderator
    Mac Daddy

Ja, ik neig daar ook naar. Nadeel is dat de aanschaf wel weer 150 euro in 1 keer duurder wordt, maar dat is het het wel waard. Diefstal is inderdaad hiervoor minder belangrijk. Hoe zuur ook, maar dan ben je hem gewoon kwijt. Dan kan je altijd via je verzekering kijken wat er mogelijk is, maar terugkrijgen is dan weinig kans op.

Dan zal ik hem binnenkort bestellen en daarna gelijk naar de Apple Store voor Apple Care+. Toch jammer dat je in de Apple Store niet een iPhone met abonnement kan kopen, dan was ik sowieso daarheen gegaan.

Bijdrager
    Niels

Je kunt Apple Care+ ook telefonisch aanschaffen, dan doen ze een diagnose op afstand.

Bijdrager
    GoeieDag

Je moet je in principe alleen verzekeren voor zaken waar je het verlies niet van kan dragen. Geldt natuurlijk niet voor een iPhone of zo. En zeker niet voor belachelijk veel geld!

Maar kijk eens bij je inboedel verzekering. Voor een paar tientjes extra per jaar bieden zij vaak een ‘Kostbaarheden Buitenshuis’ o.i.d. module aan, waarbij je bent verzekert voor verlies, diefstal en schade van iPhone’s e.d. Dus niet alleen voor één bepaald apparaat, maar al je speeltjes zijn dan gedekt. Dat is meer waar voor je geld.

Bijdrager
    Shmoo

OF je koopt er gewoon twee. Meisjes vinden dat ook altijd woest aantrekkelijk, een vriendje met twee iPhones.

Bijdrager
    Betinker

Vorig jaar m’n iPhone laten vallen, scherm kapot. Dit werd vergoed door m’n inboedel verzekering!

Moderator
    Mac Daddy
    GoeieDag op 10 november 2016

Je moet je in principe alleen verzekeren voor zaken waar je het verlies niet van kan dragen. Geldt natuurlijk niet voor een iPhone of zo. En zeker niet voor belachelijk veel geld!

Maar kijk eens bij je inboedel verzekering. Voor een paar tientjes extra per jaar bieden zij vaak een ‘Kostbaarheden Buitenshuis’ o.i.d. module aan, waarbij je bent verzekert voor verlies, diefstal en schade van iPhone’s e.d. Dus niet alleen voor één bepaald apparaat, maar al je speeltjes zijn dan gedekt. Dat is meer waar voor je geld.

Daar heb je wel een goed punt. Heb even gekeken. Bij Interpolis zit het niet in de inboedel, maar kost het je minder dan 10 euro per maand, zeggen ze. (Waarom niet gewoon een prijs Interpolis?) Voordeel is inderdaad dat niet alleen de iPhone, maar ook de iPad, camera of ander apparaat is verzekerd. Nadeel is dat je niet zo met je iPhone naar de Apple Store kan gaan en ze het zo repareren. Dat willen ze met Apple Care+ of zonder sowieso wel doen, maar met een eigen verzekering zal je moeten wachten op de vergoeding.

@shmoo: Ik maak wel op een andere manier indruk.:wink:

Moderator
    Mac Daddy

Bummer. Staat er bij die ‘buiten de deur’ verzekering weer net dat zakelijk aangeschafte dingen niet verzekerd zijn. Dat betekent dat mijn camera en dergelijke niet verzekerd zijn, als ik helemaal eerlijk ben.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.