13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Dweezil

Nieuwe interne harde schijf: en dan?

Hoi mensen,

Heb van de week een nieuwe harddisk in m’n imac G4 laten zetten. De superdrive was kapot gegaan en ik dacht: “kom, dan laat ik er ook maar gelijk een grotere schijf in zetten”. Dat is dus inmiddels gebeurd en er zit nu een Western Digital 500 gig in.

Van te voren heb ik een disk image met SuperDuper! van m’n oude schijf op een externe LaCie 750 gig gezet. Bovendien staat daar ook nog een kopie van m’n thuismap op. Omdat ik er geen zin in had om mijn externe schijf te wissen en op te offeren voor dit karweitje, heb ik er een zogenaamde ‘sparseimage’ op gezet. Nadeel hiervan is dat je niet gelijk een bootable schijfkopie hebt, voordeel is dus dat je die gewoon naast je bestanden kunt zetten.

Nu is de vraag hoe ik m’n gemaakt kloon op de nieuwe schijf krijg. Die is maagdelijk opgeleverd, alleen is ‘ie geformatteerd in HFS+.

Tot nu toe resulteren mijn pogingen in nietszeggende foutmeldingen of kan ik niet booten vanaf de teruggezette kloon.

Welke strategie kan ik het beste volgen?

Iemand ervaring kennis van of ervaring hiermee?

Bij voorbaat dank,

Chris

Moderator
    unSOUND

Wat je zou kunnen doen is OS X + Superduper op de externe schijf installeren, daar van opstarten, en dan vanaf de externe schijf de image mounten en terug plaatsen naar de interne schijf

Bijdrager
    Dweezil

Dank je unSound,

klinkt inderdaad logisch als ik je suggestie zo lees.

Heb je dit zelf al eens zo gedaan?

En if so, dat werkte dus?

Groeten,

Chris

Moderator
    unSOUND

Ja hoor, dat werkt prima. Ikzelf heb inderdaad ook een externe HD waar een nood-versie van OS X op staat, onder andere om te kunnen werken aan Macs die nog een blanco HD hebben.

Bijdrager
    macpro

Ik zou gewoon opstarten van de OS X installatie CD/DVD.
    Dan Schijfhulpprogramma starten en de schijf herstellen door de diskimage als bron te kiezen en de nieuwe schijf als doel.

Moderator
    unSOUND

In hoeverre kan het schijfhulpprogramma tegenwoordig overweg met sparseimages die zijn aangemaakt door SuperDuper ? In het verleden ging dat ( bij mij ) niet altijd even soepel namelijk…

Bijdrager
    Dweezil

Ja, of dat gaat werken met die sparseimage kan ik nog niet zeggen, want ik ben nog bezig.

@macpro
    :
    Ik dacht eerst dat het kon door inderdaad vanaf de installatie DVD op te starten etcetera, maar dan krijg ik foutmeldingen.

Dus denk ik dat het maar ga proberen zoals door unSOUND geopperd: OSX op de LaCie zetten, en dan vervolgens de sparseimage op de nieuwe schijf zetten.

Bijdrager
    luc306

Je kunt toch ook van de installatie cd/dvd opstarten en dan met schijfhulpprogramma je nieuwe harde schijf formateren en vervolgens een schoon OS erop installeren. Als je dan vanaf je nieuwe schijf opstart en je externe schijf koppelt dan kun je met de migratie assistent je huidige settings overhevelen naar je nieuwe OS.

Bijdrager
    Dweezil

Inmiddels kan ik melden dat het volgens de methode van unSOUND gelukt is.

Alleen moet je er wel om denken om in Disk Utility de gemaakte kloon te ‘activeren’ voordat je gaat terugzetten, dat had ik aanvankelijk over het hoofd gezien.

unSOUND, bedankt!

Bijdrager
    OMT-fan

Wat kan de betaalde versie van Superduper eigenlijk meer dan de Freeware versie?
    Of is het alleen een donatie?
    Ben tot nu toe zeer tevreden met de freeware, maar als het meer kan…….

Moderator
    unSOUND

De betaalversie kan backups ook bijwerken met alleen de veranderingen in plaats van enkel complete backups maken. En verder kun je backups ook automatisch volgens een bepaald schema laten uitvoeren.

Bijdrager
    OMT-fan

OK, dan ga ik dat maar eens aanschaffen…. of heb ik dan eigenlijk hetzelfde als Timemachine?

Bijdrager
    Meaculpa

yataaaaaaa!

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.