13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Grave

Nieuwe interen hdd of externe hdd bij powerbook?

Ik zit nu al een tijdje te denken over een externe hdd via firewire bij mn powerbook g4 want mn muziekcollectie al 80 gb is en er dan niks meer overblijft op mn hdd.

Maar ik zag dat bv macbook pro’s hdd’s van 160gb hebben. Zijn er ook 160gb of grotere hdd’s voor mn powerbook g4 en wat zou het ongeveer kosten als zoiets ingebouwd wordt? Voor een beetje firewire externe hdd ben je ook al 140 euro kwijt.. wat zouden jullie aanraden?

Bijdrager
    Prettyblue1

Zaterdag a.s. is de LaCie 320GB USB drive in de aanbieding bij Paradigit: 59 euro! Als ik in jouw schoenen stond wist ik het wel:-)

Bijdrager
    Grave
    ”Prettyblue1″

Zaterdag a.s. is de LaCie 320GB USB drive in de aanbieding bij Paradigit: 59 euro! Als ik in jouw schoenen stond wist ik het wel:-)

Heel mooi prijsje :), alleen het is usb2 aansluiting :(, wat teveel processor kracht neemt, wil echt een firewire schijf als het een externe hdd wordt. Alleen die firewire disks zijn nooit in de aanbieding.. je kan zo een lacie usb 500gb voor 99 euro kopen, alleen een firewire van 250GB ben je al 140 euro voor kwijt..

Moderator
    unSOUND

Externe schijven kosten ook meer accu, je accu moet immers 2 schijven gaan voeden in plaats van 1. Mijn voorkeur gaat dan ook altijd naar een interne oplossing… Voor de PowerBook zijn er momenteel schijven tot 160 GB te krijgen, deze kosten 100 a 120 euro.

En inderdaad, USB is voor mij nooit een optie. Te traag, te vaak storingen wegens te weinig stroom, en vaker problemen wat betreft rechten e.d. Tevens heeft een PowerBook de optie om van een FireWire schijf op te starten, wat een extra reden kan zijn om voor een FireWire schijf te gaan. USB is goedkoper, maar ook minder waard.

Bijdrager
    Grave
    ”unSOUND”

Externe schijven kosten ook meer accu, je accu moet immers 2 schijven gaan voeden in plaats van 1. Mijn voorkeur gaat dan ook altijd naar een interne oplossing… Voor de PowerBook zijn er momenteel schijven tot 160 GB te krijgen, deze kosten 100 a 120 euro.

En inderdaad, USB is voor mij nooit een optie. Te traag, te vaak storingen wegens te weinig stroom, en vaker problemen wat betreft rechten e.d. Tevens heeft een PowerBook de optie om van een FireWire schijf op te starten, wat een extra reden kan zijn om voor een FireWire schijf te gaan. USB is goedkoper, maar ook minder waard.

100-120 euro voor een 160Gb interne hdd vindt ik erg nice, ook omdat ik de laptop graag beetje mobiel hou en 160 GB wel voldoende is om daar mn werk op te doen. (de huidige 80GB is gewoon te weinig).

Maar wat kost zoiets om te laten inbouwen door een erkend bedrijf? En waar kan je zoiets het beste laten doen? Ik ben erg tevreden met mn probleemloze powerbook en ik wil dat ook graag zo houden.. maar dan met een grotere hdd :)

En is het dan handiger om zelf een hdd te kopen en die dan mee te geven aan zo’n bedrijf om te laten inbouwen? Zit een mac reseller hier in de buurt, dus ga zowieso daar nog es informeren, maar wil me niet laten afzetten als ze ineens 100 euro aan inbouwkosten zouden rekenen:?

Moderator
    unSOUND

In laten bouwen is inderdaad een duur grapje, daarom heb ik het altijd zelf gewoon gedaan, zowel bij mijn eigen PowerBook, als bij die van mijn broers… en binnenkort misschien ook bij mijn MacBook Pro… Maar dat doe ik waarschijnlijk pas als de garantie verlopen is. Dat is het voordeel ( en gelijk de reden van de hogere prijs ) als je het laat doen, dan vervalt je garantie niet.

Bijdrager
    Grave
    ”unSOUND”

In laten bouwen is inderdaad een duur grapje, daarom heb ik het altijd zelf gewoon gedaan, zowel bij mijn eigen PowerBook, als bij die van mijn broers… en binnenkort misschien ook bij mijn MacBook Pro… Maar dat doe ik waarschijnlijk pas als de garantie verlopen is. Dat is het voordeel ( en gelijk de reden van de hogere prijs ) als je het laat doen, dan vervalt je garantie niet.

Heb geen idee wat zoiets zou kosten, zal er es naar informeren.. durf mn powerbook zelf niet open te maken.. ben niet zo’n held in dat soort spul te vervangen. Er zit zowieso geen garantie meer op mn powerbook, dus vervallen zal het niet.

Weet jij wat goeie schijven zijn voor een powerbook?

Ik zag deze staan: http://www.complus.nl/redir.cgi?page=index2.html&what=xxx&by=ice.cgi?a_ssrp=1&d_vend=&d_catg=&d_word=6950492
    http://www.empc.nl/index.php?id=10&ProdId=19367
    http://www.empc.nl/index.php?id=10&ProdId=16431
    http://www.4launch.nl/4launch.php?links=shop/shoplinks.php&center=shop/producteninfo.php?productid=030953&ref=tweakers

Maar wat zou jij aanraden? Welke hdd’s gaan beetje lang mee en passen goed in een powerbook? Volgens mij heb ik er nu een hitachi schijf inzitten.

Bijdrager
    Licko
    ”Prettyblue1″

staat dit ergens in een folder of iets dergelijks?
    en geldt het voor elk filiaal?

Moderator
    unSOUND
    ”Grave”

Weet jij wat goeie schijven zijn voor een powerbook?

Je bent eigenlijk beperkt tot deze 4:

Seagate Momentus
    Hitachi Travelstar 5K160
    Samsung Spinpoint M60
    Western Digital Scorpio

Alle schijven zijn identiek qua globale specs… 160 GB, 8 MB cache, 5400 rpm, en ze zijn allen perpendicular. De Seagate is relatief klachtenvrij, evenals de Hitachi. Over de Samsung hoor je verhalen over problemen met herkend worden in Macs, en bij de Western Digital hoor ik verhalen over problemen met de slaapstand… Wat dat betreft zou ik dus kiezen tussen de Hitachi en de Seagate.

Bijdrager
    Grave

:) zijn precies de 4 die ik had opgezocht. Kwam ook toevallig een forum tegen waar je eigenlijk precies dezelfde vraag als mij had gesteld tijdje terug:) Denk dat het de seagate of hitachi gaat worden dan, zal alleen nog even informeren wat het inbouwen eventueel zou kosten.

Bedankt voor alle info!:)

Moderator
    unSOUND

Ik heb voor de PowerBook van mijn broer uiteindelijk de Hitachi gekocht. Was een tientje duurder, maar staat veel beter te boed qua geluidsproductie en betrouwbaarheid.

Wat betreft dat inbouwen: Als je het echt niet aan durft, en je vind het te duur om te laten doen, laat het dan even weten, dan doe ik het desnoods wel voor je.

Bijdrager
    Grave
    ”unSOUND”

Ik heb voor de PowerBook van mijn broer uiteindelijk de Hitachi gekocht. Was een tientje duurder, maar staat veel beter te boed qua geluidsproductie en betrouwbaarheid.

Wat betreft dat inbouwen: Als je het echt niet aan durft, en je vind het te duur om te laten doen, laat het dan even weten, dan doe ik het desnoods wel voor je.

Ok, hardstikke bedankt! Wordt het zowieso de Hitachi, zit momenteel ook een hitachi al in mn powerbook en heb er geen klachten over:)

Ik laat nog even weten wat het inbouwen zou moeten kosten.. ben bang dat me dat teveel wordt:|

Bijdrager
    FJV

Heb zelf gisteravond een 160gb seagate in mn 12″ alu PB gestopt (1.33 GHz). Weet niet of je al een HD besteld hebt, maar ik heb m op ebay gekocht: +/- 70 euro, incl. verzendkosten en helemaal nieuw (beetje mazzel, idd.)!
    kZou m zelf vervangen als ik jou was: 12″ model schijnt het moeilijkst te zijn, maar t valt echt super mee! Zorg wel dat je goede tools hebt, zodat je geen schroeven lam gaat draaien. Ik heb zelf een losse philips #0 gekocht bij een elektronica zaak in utrecht. Het merk was Xonic. Zegt me zelf verder niets, maar is me goed bevallen:wink: Verder ook nog een Torx T6 (geldt dus voor de 12″, weet niet zeker of de andere modellen dezelfde gebruiken).

Wat tips als je t besluit zelf te gaan doen:

– Print de screwguide uit van ifixit: kun je je schroefjes met een plakbandje in het goede vakje plakken, zodat je niet de weg kwijtraakt.

– Als je een 12″ hebt: als je de bovenplaat loshaalt, hoef je niet alle kabels er uit te pielen (wel die met dat “hengsel”) maar kun je m ook gewoon 180 graden draaien, waardoor je ook perfect bij de HD komt.

– Verder: koop een losse behuizing voor je oude hd (zelf eentje van 1$ op ebay, 4.95$ verzendkosten :P), dan kun je als je osx fris installeerd, tijdens het installatieproces of later met de migratie-assistent, je oude instellingen en data overzetten (tijdens installatie via de optie “andere partitie” oid).

Voor n ebay-schijf moet je trouwens wel wat geduld hebben, rustig afwachten tot er eentje langskomt. Ben zelf student, en had t er wel voor over. Probeer dan ook JBidWatcher eens!

Succes!

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.