21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    MacKeessie

Nieuwe iMac erg traag.

Wij hebben op het werk 3 nieuwe iMac’s 21 inch 2,7 GHz Intel Core i5, aangeschaft en onze iMac ’s 21 inch i3 3.06 Ghz ( uit 2010) doorgeschoven naar andere werkplekken, maar het lijkt of of wij erop achteruit zijn gegaan. Er zit 8 Gb geheugen in maar wij zien veel strandballen, net of de HDD trager is. Ik heb nu een SSD via USB3 er aan hangen en dan gaat alles super snel, dus het lijkt aan de HDD te liggen. Hebben meer mensen die ervaring? Is er iets aan te doen? SMART geeft geen fouten, en herstellen van de schijf of schijfbevoegdheden herstellen helpt niet.
    Met de SSD gaat het alleen mis als hij in slaap valt, dan loopt alles vast, dus ’s ochtends moet hij dan weer opnieuw opgestart worden.
    Weet iemand waar dat aan kan liggen? Ik las iets over Trim enabler, dat je dat dan moet installeren. Iemand ervaring daarmee?

Bijdrager
    SMTR

Stel de verkoper op de hoogte van de problemen en laat hem het onderzoeken… Als de iMacs nieuw zijn zou ik daar niet te lang mee wachten.

Geblokkeerd
    Humain

Zijn de iMacs uitgerust met een SSD als primaire schijf of een conventionele schijf?

Anders zou het zo maar kunnen zijn dat je gewoon tegen de traagheid van de interne HD aan loopt.
    Als je een SSD gewend bent lijkt elke PC met normale HD beretraag..

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

De harde schijven in die iMacs zijn als het goed is 7200rpm, net als de uitgaande iMacs. Draai anders eens de Blackmagic Disk Speed Test. Je zou met een draaiende 7200rpm schijf zo’n beetje tussen de 140 tot 200 MB/s uit moeten komen.

Bijdrager
    Shmoo

Nee in het 2.7GHz model iMac zit standaard een 5400 toeren HDD geen 7200 meer. Die 7200 HDD toeren zit waarschijnlijk wel nog steeds in het 2010 model en daarom merkt hij zoveel verschil. Hij is 7200 gewend en nu zal hij dus een SSD moeten gaan plaatsen om vooruitgang te gaan merken.

Dit alles heet innovatie bij Apple.

Bijdrager
    MacKeessie

Er zit inderdaad een 5400 rpm HDD in net als overigens de 2010 modellen.
    Ik heb net een Black Magic speedtest gedaan en de SSD ( Sandisk 128Gb via USB 3) read 240 MB/s en write 150 MB/s, de originele HDD, read 75, write 74 MB/s.
    De oude iMac uit 2010: read 54MB/s en write 45MB/s en toch minder strandballen dan de nieuwe iMac’s , vreemd dus!

Bijdrager
    SMTR
    SMTR op 20 januari 2015

Stel de verkoper op de hoogte van de problemen en laat hem het onderzoeken… Als de iMacs nieuw zijn zou ik daar niet te lang mee wachten.

Bijdrager
    Shmoo
    MacKeessie op 20 januari 2015

In de 2010 iMac zit standaard 7200-rpm zie screenshot.

Apple gebruikt al sinds 2004 standaard 7200-rpm schijven in zijn Macs, vanaf 2012 zijn ze bewust lagere snelheden standaard gaan gebruiken zodat je Fusion/SDD schijven als extra optie gaat kopen.

Bijdrager
    TheBigZ

De oude iMac uit 2010: read 54MB/s en write 45MB/s en toch minder strandballen dan de nieuwe iMac’s , vreemd dus!

(Hier op OMT roept men erg snel dat je er maar meteen een SSD in moet zetten, en dat dan alle problemen opgelost zijn.)

Gebruik je dezelfde OS X versies op alle iMacs? Zo niet, welke versies worden er gebruikt?

Bijdrager
    MacKeessie

Alle Mac’s draaien op Yosemite.

Bijdrager
    Maikelw

Vanaf Mavericks gaat volgens mij de “ondersteuning” van de HDD flink achteruit. Draai hier Yosemite op een mac mini (2012 model uit 2014) en kan wel janken na de update naar Yosemite… figuurlijk dan. De computer is maar zo snel als zijn langzaamste element, in mijn geval nu de HDD. Het uit slaapstand halen van de HDD duurt zelfs zo lang dat mijn systeem de slaapstand weer in gaat voordat ik wat kan doen. Pas de tweede keer, als de HDD dus niet meer “in diepe slaap” is kan ik inloggen.

Heb bij verschillende personen (ICT, winkel en users) gevraagd hoe dit kan komen. Het enige antwoord wat ik iedere keer krijg: Vervang je HDD voor een SSD en je probleem is weg.

Even vergeleken natuurlijk met een identieke Mac mini en ja hoor; opstarten bij mij +/- 3 minuten, met SSD 20 seconden.

Lang verhaal, I know.., maar volgens mij heb je hier wel wat aan.

Succes in ieder geval, het is natuurlijk nooit leuk als een dergelijk prijzig product niet aan de verwachtingen voldoet.

Bijdrager
    MacKeessie

Safari blijkt ook een boosdoener te zijn. Op de een of andere manier loopt de Mac soepeler als Safari uitstaat en ik met Chrome werk.
    Is dit op te lossen, want Safari vind ik wel makkelijk door de iCloud koppeling?

Bijdrager
    MacKeessie

Inmiddels, na de update Yosemite, 10.10.2, lijkt alles weer wat sneller te werken. Nog geen SSD speed, maar het werkt allemaal weer op normale snelheid. Ik denk dat er een bug in mijn Safari zat, want ik moest voor de update Safari uitzetten anders ging de iMac steeds langzamer werken. Nu kan alles, inclusief Safari, zoals ik gewend was, naast elkaar open blijven staan zonder snelheidsverlies.

Bijdrager
    Brombeer

Kun je ook die apostrof uit de topictitel verwijderen?
    Hij doet pijn aan mijn ogen.

Bijdrager
    MacKeessie

@Brombeer: zo beter?

Bijdrager
    belfortmac

Dat vraag je ook niet voor de eerste keer!, brilletje nodig misschien:-D

Bijdrager
    Brombeer
    MacKeessie op 09 februari 2015

@Brombeer: zo beter?

Dank je wel. Met meervoud hebben apostrofs immers weinig te doen.

Bijdrager
    Soulshaker
    Shmoo op 20 januari 2015

In de 2010 iMac zit standaard 7200-rpm zie screenshot.

Apple gebruikt al sinds 2004 standaard 7200-rpm schijven in zijn Macs, vanaf 2012 zijn ze bewust lagere snelheden standaard gaan gebruiken zodat je Fusion/SDD schijven als extra optie gaat kopen.

Nope , dat komt voornamelijk omdat die unibody imacs met dat smalle design gebruik maakt van 2.5″ schijven , die niet te veel mogen kosten

Bijdrager
    Afroman

Maar ik denk dat de meeste mensen tegenwoordig toch voor ssd’s gaan. In 2008 was het nieuw en luxe, tegenwoordig eerder standaard. De enige reden dat ik ssd heb ik is dat er geen MacBooks zijn met harddisks. Maar nu wil ik zeker weten nooit meer terug want dit bevalt me zo uitstekend.

Bijdrager
    SunKeeper
    Soulshaker op 10 februari 2015

…dat komt voornamelijk omdat die unibody imacs met dat smalle design gebruik maakt van 2.5″ schijven , die niet te veel mogen kosten

Daar zit inderdaad precies de reden, naar 7200rpm is steeds minder vraag omdat men dan sneller voor een SSD kiest. Toen SSD’s er immers nog niet waren kon je alleen maar voor 7200 kiezen omdat dat de snelste optie was. (10.000rpm even daar gelaten, maar die waren altijd al flink duurder en niet in 2,5” vanwege warmteontwikkeling en trillingen)

Is er ergens minder vraag naar, dan gaat de prijs omhoog, dan wordt er minder verkocht en krimpt het aanbod, dan wordt er nog minder verkocht, wordt weer duurder enz..enz…

Bijdrager
    Eloy

Heb recent een refurbished iMac 21″ gekocht (medio 2011/i5/2,5Ghz/8GB/500GB) en had alleen nog een hele oude keyboard van de iMac G3 Bondi blue liggen. Doordat de iMac herhaaldelijk niet uit zijn sluimerstand ontwaakt, dacht ik dat dat door de keyboard komt. Zou dit kunnen? In deze topic zie ik dat het “ontwaak” probleem vaker voorkomt
    Na een ouderwetse uit/aan handeling werkt alles wel naar behoren.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.