3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:
    Bijdrager
    basbr

Nieuwe iMac: Wifi Mac Mini (begin 2009, OSX Leopard) instabiel

Vrijdag heb ik mijn oude iMac (2007, OSX Lion) vervangen door het instapmodel iMac (2011, OSX Lion) met 12 GB RAM. Prachtmachine! Ik merk alleen nu opeens dat mijn Mac Mini (die dient als mediacenter en voor downloads) een zeer instabiel wifi-signaal heeft gekregen. De Mac Mini is de machine uit begin 2009, 2.0 GHz Intel Core 2 Duo, met 1 GB RAM.

Z’n signaal valt vaak helemaal weg. Ik moet dan zelfs het WPA opnieuw invoeren. Soms krijg ik maar twee streepjes signaal. Ook merk ik dat de downloadsnelheid (speedtest.net) vaak aanzienlijk lager ligt dan normaal (400kb tegen 1.300kb normaal en soms zelfs onder de 100kb). Het is niet constant slecht: Vaak volledig signaal en soms zelfs de normale snelheden.

Als ik slecht signaal heb of te lage snelheden meet en ik mijn iMac uitzet (of de airportkaart uitschakel) schieten de snelheden van de Mac Mini omhoog. Het is alsof de wifi van de iMac die van de Mac Mini overschaduwt.

Ik heb een Zyxel draadloze router/modem P-2602HW-D serie van Telfort staan in de kamer waar de ADSL binnenkomt; zo’n 8 meter van de iMac en Mac Mini vandaan. De iMac en Mac Mini staan zo’n 3 of 4 meter uit elkaar.

Kan het iets te maken hebben met OSX Lion (er zijn veel wifi issues met deze release, vooral na sluimermodus, en ook ik heb daar beperkt wat last van), ondanks dat de Mac Mini nog Leopard draait? Kan het te maken hebben met dat de nieuwste iMac een betere airportkaart heeft?

Iemand een idee voor een oplossing? Bedankt!

Bijdrager
    Moriarty
    Bijdrager
    justi

Heeft dit toevallig iets te maken met de verschillende wifi standaarden n en g? Dat de iMac gebruik maakt van n en de MM van g? Wanneer je router hier niet goed voor ingesteld staat om beide standaarden gelijktijdig te ondersteunen kan dit mogelijk jouw problemen veroorzaken?

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.