9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Erikjee

Nieuwe iMac, wel sneller?

Dag allen,

Ik heb momenteel een iMac uit medio 2011. Processor is een Intel Core i5: 2,5 GHz, uitgebreid met 8GB ram. Nu wil ik graag mijn iMac verkopen en een nieuwer model kopen, mits deze sneller is. Mijn vraag is nu: Als ik een nieuwer model koop, uit bijv. 2014/2015 of het model wat er nu in de winkel te koop is, is het model dan echt sneller, dan de iMac die ik nu gebruik?

Ik heb namelijk een paar keer achter een nieuwere iMac van een collega gezeten (geen idee welk bouwjaar), maar deze voelde veel trager aan. Echt veel trager, ondanks dat wij precies hetzelfde erop draaien/doen.

Ik kijk uit naar jullie reacties.

Inactief
    Anoniem

Hangt er helemaal vanaf wat je allemaal op je Mac hebt staan. Een SSD maakt een Mac al een stuk sneller als je die er nog niet in hebt zitten.

Verder kunnen verschillende processen op de achtergrond de Mac vertragen. Ook zal de Mac als de harde schijf bijna vol is ook trager werken.

Ik heb zelf een MacBook uit 2012. Deze was een tijdje ook langzamer geworden. Ssd erin gestopt, schone installatie van OS X en nu kan hij nog jaaaren mee.

Bijdrager
    lekiam97

Hallo Erik,

Of de iMac voor u ├ęcht sneller aanvoelt zal heel erg liggen aan wat u precies met de computer gaat doen. Wanneer je alleen wat sites bekijkt en mails verstuurt, zul je weinig tot geen verschil merken tussen een iMac van 2011 en een van 2015. Echter, wanneer je zwaardere taken doet als foto- of videobewerking, zul je wel degelijk verschil merken. Deze taken hebben baat bij een krachtigere processor, dus als je zulke dingen op je iMac draait of wil draaien zul je daar wel een snelheidsverschil bij merken.

Groet,
    Maikel

Bijdrager
    KarelWillem
    Erikjee op 27 januari 2016

…Als ik een nieuwer model koop, uit bijv. 2014/2015 of het model wat er nu in de winkel te koop is, is het model dan echt sneller, dan de iMac die ik nu gebruik?…

Nee. Misschien een beetje. Ja.
    :)

Ik persoonlijk zou mijn geld er niet aan uit geven. Breid je geheugen uit (als dat kan bij een 2011 iMac), en zet er een SSD in.
    Dan kan je weer jaren vooruit.

Bijdrager
    computer space

De i7/4K is meeste bang voor je buck op dit moment, 1.6 i5 inch minste in verhouding tot de poen.

Bijdrager
    KarelWillem

Most bang for the buck is gewoon zijn eigen computer.

Bijdrager
    makasa

Als het om gevoel gaat doe er een SSD in. Dat voelt zeer veel sneller. Ik mijn 2007 MBP met SSD is al het geval. Ik draai daar El Capitan op en Photoshop gaat ook prima. Slechts 4Gb geheugen. Mijn 2013 MBP met 16 Gb en SSD is natuurlijk wel sneller. SSD schrijft en leest 4 a 5 keer sneller.
    Maar in vergelijking met relatief nieuwe Mac’s met een normale harde schijf is het verschil van mijn 2007 MBP alleen met zware bewerking merkbaar.

Bijdrager
    iKweethetbeter

Vergeet de 1,6 GHz versie van de iMac, dat is een trage. Dat is feitelijk een MacBook Air maar dan zonder SSD, dus niet vooruit te branden.

Kies altijd SSD of Fusion.

Bijdrager
    JJmac

Ben het met KW eens, deze iMac kun je zelf het geheugen uitbreiden en met de juiste informatie een SSD in zetten, het gevoel is zeker te merken.
    Hou je toch mooi ca 700 euro in je zak.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.