12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Anoniem

Nieuwe Imac wel sneller dan oude?

Helaas is mijn Imac uit medio 2011 er mee opgehouden. Bij navraag bij een apple winkel is het waarschijnlijk de video kaart en gaat het mij €800 euro kosten om te laten maken.

Nu zit ik dus ernstig te denken om een nieuwe te kopen, heb alleen nog niet voldoende bij elkaar voor mijn wens. Maar aangezien het mijn werk is kan ik helaas simpelweg niet veroorloven om maanden te gaan sparen nog.

De specs van mijn huidige Imac uit 2011: (had toen bijna maximale)

3,4 ghz i7
    8gb ram
    AMD HD 6970M 2 GB
    256 SSD

Toen mijn verbazing is de goedkoopste 27 inch nu (wat ongeveer mijn budget is):

3,2 i5
    8gb ram
    AMD Radeon R9 M380 met 2 GB
    Fusion 1 TB

Nu gaf de verkoper bij de Apple winkel aan, dat wel degelijk deze nieuwe processoren sneller waren dan mijn huidige. Maar ik twijfel zeer of ik hier wel een goede aankoop hier mee ga doen.

Zal ik de oude maar laten maken? En kan iemand zeggen of dit wel daadwerkelijk wel een vooruitgang zal zijn als ik die nieuwe koop?

Bijdrager
    Furbz

Alleen getallen zeggen natuurlijk niks over de praktische ervaring,
    maar je zou op Geekbench eens kunnen vergelijken wat het theoretische verschil is!
    Ff googlen!

Bijdrager
    Melle

Veel belangrijkere en heel eenvoudige vraag: vond je je huidige iMac te traag? Of werkte die gewoon lekker snel voor je gebruik?
    Ik vermoed eigenlijk van wel. Dan is er geen enkele reden om nieuwe te kopen!

Bijdrager
    Shmoo

Maar 800,- investeren in een 2011 machine is ook niet meer de moeite waard.

Ik zou kijken naar een tussenoplossing. Verkoop de kapotte 2011 machine voor onderdelen en koop dan tijdelijk een tweedehands late 2013 model (laatste iMac zonder Retina) op deze machine kun je dan tot het einde van dit jaar werken want tegen die tijd zullen er vast wel nieuwe iMacs zijn. Heb je rustig de tijd om wat meer budget op te poetsen + je verlies over de komende 6 – 8 maanden maar ongeveer 200,- op de aankoop en verkoop van dat 2013 model.

Dat zou ik doen, die ±200,- verlies over bijna een jaar is veel minder erg dan 800,- betalen voor een reparatie aan sowieso al een oud paardje.

Kijk wel uit met aankopen op Marktplaats, dus enkel ophalen en testen op locatie.

Bijdrager
    Furbz

Wat de S zegt lijkt mij ook de beste oplossing.
    Tenzij je geen wrange gevoelens hebt bij het aanschaffen van een 2015 model en je bedenkt dat deze
    best 5 jaar meekan. Maar je iMac sterft wel op een rotmoment.

Was er geen programma voor jouw 2011 model wat betreft die gpu?

Bijdrager
    Shmoo

Klopt als het een probleem is met de grafische kaart dan wel.

Apple opens graphics card replacement program for some mid-2011 iMacs

Echter, Apple heeft zelf elke verwijzing naar dit programma van hun site gehaald, waarschijnlijk om te voorkom dat mensen het makkelijk kunnen vinden nadat het programma afgelosten is. Ik zou dit wel aankaarten want het probleem betreft echt alleen het 27″ model met een bepaald type processor en grafische kaart.

Anoniem

Bedankt, voor alle reacties. Ik ga nog even goed over nadenken. Maar iedereen is het er wel over eens dus dat die instap imac 27″ wel erg matig is voor dat geld om op dit moment te kopen voor professioneel gebruik?

En nog laatste vraag, ik heb daarvoor wellicht te weinige technische kennis. Maar de verkoper zegt dat de huidige i5 wellicht wel sneller is dan i7 uit 2011, kan dit kloppen?

Bijdrager
    JJmac

Bij de buren staat ook een draadje met problemen over een video kaart in de Mac, waarbij je via Terminal iets kan omzeilen.
    Ik weet niet of het iets is…

Bijdrager
    Shmoo

Het snelheidsverschil is moeilijk te zeggen.

Puur op cijfertjes en prestaties is die nieuwe (2015) instap 27″ iMac sneller en beter dan jouw oude max-out 27″ iMac.

.

Echter cijfertjes en testen zeggen niet altijd alles omdat niet iedereen z’n computer op dezelfde manier gebruikt. Jouw oude machine heeft een SSD waardoor deze waarschijnlijk sneller aanvoelt en vlotter op bepaalde acties reageert omdat de nieuwe computer die je op het oog hebt een Fusion Drive heeft. Ga je serieus met software werken en trap je de machine op z’n staart door hem flink aan het werk te zetten dan zal je waarschijnlijk op die nieuwe machine eerder klaar zijn omdat deze veel meer tegelijk kan doen en betere prestaties levert.

Snelheid is niet alles. Er zijn heel wat mensen hier die een 2010 Mac hebben en daar mee werken omdat er een SSD in ligt. Die SSD camoufleert eigenlijk als het ware de slechtere specs in de machine met bepaalde ‘vlotte’ snelheid waardoor een computer goed aanvoelt maar dat eigenlijk niet echt is.

Je koopt dit soort computers natuurlijk niet alleen vanwege de snelheid, de HD, grafische kaart, poorten, beeldscherm alles moet gewoon een beetje up to date zijn. In 2017 een computer kopen met en Fusion of standaard HD is gewoon not done. Zo’n SSD heb je toch echt wel nodig en is geen overbodige luxe meer.

Bijdrager
    computer space

En die 2011 kan op een ouder OS draaien, waardoor ie nog sneller voelt. De toegenomen bloat in OSX tikt harder aan dan die paar procenten snelheidswinst in Geekbench. Ligt er dus maar aan welke software je wilt draaien.
    Daarbij heb je ook nog eens pixelbloat: onderschat de belasting voor de GPU niet met Retina.
    Dus: 99% kans dat die nieuwe langzamer aanvoelt (OSX bloat + Fusion + Retinabloat) terwijl ie wel 10% sneller een film op HD comprimeert in FinalCutPro.

Bijdrager
    rushy68

Je koopt dit soort computers natuurlijk niet alleen vanwege de snelheid, de HD, grafische kaart, poorten, beeldscherm alles moet gewoon een beetje up to date zijn. In 2017 een computer kopen met en Fusion of standaard HD is gewoon not done. Zo’n SSD heb je toch echt wel nodig en is geen overbodige luxe meer.

Mijn imac is van mid 2010 en ik zou idd niet gaan voor een standaard HD, maar voor de Fusion Drive. Ik wacht op de keynote en hoop dat daarin de nieuwe imac wordt voorgesteld.

Bijdrager
    BeGood

Ik heb zopas een nieuwe 3,4 GHz Intel Core i5 iMac18,2 met fusion drive gekocht met het gedacht dat hij sneller zou zijn als mijn iMac 24,5 inch Late 2012 met Intel Core i7 3770S 3,1GHz met fusion drive 128GB SSD. Na de bestelling heb ik pas vernomen dat de fusion drive van de nieuwe iMac slechts een 24GB SSD bezit. Na drie weken heb ik echt spijt van deze aankoop, ondanks de hogere processorsnelheid is hij is echt veel minder snappy dan mijn oude iMac en volgens mij heeft dit alles te maken met de beperkte SSD capaciteit. Kan ik er eventueel een grotere SSD inzetten en is ie dan sneller?

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.