25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    maxjansen

Nieuwe iMac voor vader, wat voor specs?

Na 12 jaar word het hoog tijd om de iMac van mijn vader te upgraden. Graag vraag ik jullie advies voor de specs!

Een must is de 27 inch versie maar zijn gebruik is vrij laag..

De iMac word dagelijks gebruikt maar slechts voor wat simpel office werk en veel mail verkeer. Verder wat standaard dingen als simpel browsen etc..

Wel is het belangrijk dat hij snelle en ruime storage heeft, ook doet hij liever wat langer met zijn producten dan vaker upgraden dus een beetje future proef is wel zo fijn. Budget mag oplopen tot 3k maar alles hier onder is meegenomen en waarschijnlijk ook voldoende.

Bijdrager
    fixar

Klinkt alsof de middelste van de net nieuw aangekondigde 27″ hiervoor prima geschikt is…. De “basis” 27″ is ook prima, maar met een SSD van 256GB misschien net even te krap….(alhoewel je er via USB-C natuurlijk eenvoudig en voordelig een 1TB SSD aan kan hangen.)

Als je de middelste versie neemt kun je deze al af fabriek laten uitrusten met een 1TB SSD… je komt dan qua prijs uit rond de 2500€ ….Het geheugen koop je natuurlijk NIET via Apple maar bestel je er los elders bij wanneer die uitbreiding nodig is.

Sleutelbeheerder
    Night

Als hij met de nieuwe iMac ook 12 jaar vooruit wil kunnen, zou ik even wachten tot de eerste 27″ Apple Silicon iMac op de markt is (waarschijnlijk eind 2021 of begin 2022). Apple blijft Intel met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet eeuwig ondersteunen. En als hij er al 12 jaar mee doet, kan-ie ook nog wel even wachten ?

Bijdrager
    maxjansen

Ja dan zal hij eerder moeten upgraden, mocht dat een probleem vormen.

Zijn oude is al een tijd aan vervangen toe, dus was al even geduld hebben op deze update.

Bijdrager
    penseel

Dan is de vraag hoe oud is pa, misschien heeft hij niet veel tijd meer om te wachten.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 2 weken geleden door penseel.
    Bijdrager
    sedikit

<p class=”cite”>penseel op 8 augustus 2020 om 18:07</p>
    Dan is de vraag hoe oud is pa, misschien heeft niet veel tijd meer om te wachten.

Merkwaardige reactie… Heb jij dan nog veel tijd om te wachten? ?

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 2 weken geleden door sedikit.
    Bijdrager
    OMT-fan

Zou het geen optie zijn om, gezien het beperkte eisenpakket, om een refurbished 27 inch iMac te kopen?

Voor €1500 moet er een uitstekende 27 inch te koop zijn. Kun je de andere €1500 bij een evt latere vervanging leggen en dan een iMac met de nieuwste processor kopen. Nadat de “kinderziektes” er uit zijn.

Bijdrager
    pruus

In ieder geval een slaapstand die standaard aan staat….. hahaha, natuurlijk niet. Wat zou je zelf willen kopen. Dat is ook prima voor jouw vader, of anders een van de kringloop. Lekker goedkoop.

Bijdrager
    maxjansen

Moet gewoon een nieuwe worden, budget is geen probleem tot 3k. Vraag is meer wat is meest waar voor je geld. Gezien zijn gebruik en wat je standaard wel / niet krijgt bij de standaard configs.

Was zelf daardoor idd ook op iets als @Fixar het over had gekomen, maar was benieuwd naar jullie keuzen en waarom.

Bijdrager
    Kwadraatje

<p class=”cite”>maxjansen op 8 augustus 2020 om 16:34</p>
    De iMac word dagelijks gebruikt maar slechts voor wat simpel office werk en veel mail verkeer. Verder wat standaard dingen als simpel browsen etc..

Gezien de beperkte werkzaamheden, kun je je afvragen of je niet beter af bent met een Mac Mini met een goed scherm…

Denk alvast ook even na over de kosten van software-upgrades, want alles wat 32-bit is, draait niet meer op een nieuwe Mac.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 2 weken geleden door Kwadraatje.
    Bijdrager
    Brombeer

<p class=”cite”>maxjansen op 8 augustus 2020 om 16:34</p>

..ook doet hij liever wat langer met zijn producten dan vaker upgraden dus een beetje future proef is wel zo fijn. …

? Die vooroorlogse instelling heb ik ook, maar dan moet je niet in een kapitalistische samenleving waarin geplande veroudering hoogtij viert leven en al helemaal niet anno 2020. Vanuit het oogpunt van Apple heeft jouw vader in die twaalf jaar drie computers te weinig gekocht, zulk slecht consumentengedrag zouden ‘ze’ het liefst strafbaar stellen…;)

Wil je het maximale uit de levensduur van een iMac halen, dan koop je hem zodra die als nieuw model uit is. Je hebt dan immers ook de langst mogelijke support. En dan maar hopen dat het een machine zonder kinderziekten is.

<p class=”cite”>Kwadraatje op 8 augustus 2020 om 20:25</p>
    <p class=”cite”>Gezien de beperkte werkzaamheden, kun je je afvragen of je niet beter af bent met een Mac Mini met een goed scherm…</p>
    <p class=”cite”>Denk alvast ook even na over de kosten van software-upgrades, want alles wat 32-bit is, draait niet meer op een nieuwe Mac.</p>

Zeer zinnige opmerking. Daarom wat huiswerk: https://roaringapps.com/apps

Bijdrager
    TheBigZ

maxjansen op 8 augustus 2020 om 16:34

Wel is het belangrijk dat hij snelle en ruime storage heeft,…

De middelste iMac (3.3GHz) met upgrade van de SSD naar 1TB (€2429). (Later kun je zelf eventueel nog extra geheugen bijprikken.)

Bijdrager
    RW076

Of te wel, het maakt niet uit. Allen zullen voldoen.

Bijdrager
    TheBigZ

Als je de ruime storage ingebouwd wilt hebben, denk er op tijd aan:

Teardown toont aan dat de 2020 27-inch iMac niet kan worden uitgebreid met extra opslag

Inactief
    Anoniem

Gewoon de instapper nemen. Daar kan je vader prima weer 12 jaar mee uit de voeten. Let wel op: Qua OS support is het bij versie 13 (of 11.2, ik weet niet wat ze voortaan gaan doen qua nummering) wel afgelopen vermoed ik, dus ergens in 2022/23. Na de transitie van 2006 was het voor PowerPC ook na twee iteraties over en uit. Dus als je pa het niet erg vind om daarna nog een jaar of 8 met een oud OS te werken, nu kopen anders wachten op de eerste Apple SoC iMac.

Bijdrager
    Soulshaker

<p class=”cite”>macqintosh op 9 augustus 2020 om 12:02</p>
     Dus als je pa het niet erg vind om daarna nog een jaar of 8 met een oud OS te werken,

Of je zet er windows 10 op , dan kan je ook gewoon verder de mac gebruiken met een ondersteund OS.

Zelf denk ik niet dat Apple zo snel de stekker uit de intel macs gaat trekken.

Omdat storage nogal belangrijk lijkt , is de nieuwe imac met 512GB ssd en 3.3Ghz i5 de goede keuze.

Zoals hierboven al geschreven is kan je het Ram geheugen best zelf upgraden.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Ik zou me niet zo’n zorgen maken over het “in de toekomst niet meer ondersteunen” en al helemaal niet gaan wachten op iets nieuws. Als er nu de behoefte is aan een nieuwe iMac koop je het gewoon nu. En als hij nu een iMac heeft zou ik er weer een kopen, ipv een losse mac mini met scherm. Mooie van een iMac is juist dat het één ding is, en dat hij er bekend mee is. Ik zou kijken hoeveel disk ruimte hij in die tijd gebruikt heeft, dan heb je een idee van wat hij aan opslag nodig heeft.

Bijdrager
    KarelWillem

Niemand die vraagtekens zet bij een bedrag van 3000 euro voor een beetje simpel browse en Office werk?

Bijdrager
    TheBigZ

KarelWillem op 10 augustus 2020 om 14:26

Niemand die vraagtekens zet bij een bedrag van 3000 euro voor een beetje simpel browse en Office werk?

Nee hoor, ik probeer mijn vader ook zover te krijgen al zijn geld vooral zelf op te maken, in plaats van het aan zijn (klein)kinderen uit te geven!:-)

Bijdrager
    Kwadraatje

<p class=”cite”>KarelWillem op 10 augustus 2020 om 14:26</p>

Uhm… Jawel: ik, twee dagen geleden. ?

Bijdrager
    SvS

Gewoon instapper (256GB) of middelste (512) van nieuw model 27″ 5k i5 nemen, en is die extra storage echt noodzaak voor wat simpele taken? Anders een externe USB3 1-3 TB SSD nemen. Maar al met al, alle nieuwe modellen zijn OK.

En als men niet wilt wachten, gewoon doen. Want de nieuwe kunnen ook weer kinderziekten krijgen etc. Ben je zomaar 2 jaar verder.

Bijdrager
    bassbug

Wat moet je in hemelsnaam met een SSD van 1Tb?

256 Gb is meer dan genoeg om applicaties die worden gebruikt te kunnen herbergen. Tenzij hij een verwoede 4K video monteerder is. Maar als dat wel zo is dan is een externe SSD een betere optie dan een gigantische interne SSD. Je kan dan weer gebruiken voor de volgende iMac.

Een iMac met 256 Gb SSD zou meer dan genoeg zijn.

Bijdrager
    computer space

Als cleane looks en grote opslag belangrijk zijn, zoek i.d.d een refurb met 3TB Fusion interne schijf.  Vanaf de 22nm chipjes is alles snel zat, dus 2012 of nieuwer.  Futureproof? Alle 22nm Intels zijn Futureproof tot het moment dat Apple de stekker uit X86 support trekt. Apple neemt de gewaagde stap van iPaddificatie van de iMacs aan het eind van het jaar en Candy Crush iOSX als besturingssysteem, maar zelfs met de beste glazen bol kunnen we daar geen zinnig woord over zeggen. Ga er dus maar vanuit dat Moehoevie het eindstation wordt van MacOS, en dat iedere X86 Mac tot in lengte van dagen een goede Windows 10 bak is. 700€ is dus zat…. Heb je een quadcore i5 minimaal voor.

Bijdrager
    JJmac

<p class=”cite”>SvS op 12 augustus 2020 om 09:55</p>
    Gewoon instapper (256GB) of middelste (512) van nieuw model 27″ 5k i5 nemen, en is die extra storage echt noodzaak voor wat simpele taken? Anders een externe USB3 1-3 TB SSD nemen. Maar al met al, alle nieuwe modellen zijn OK.

En als men niet wilt wachten, gewoon doen. Want de nieuwe kunnen ook weer kinderziekten krijgen etc. Ben je zomaar 2 jaar verder.

Ben ook aan het nadenken of was al aan het kijken, de 21,5 inch van 2012 is de deur al uit en had gewacht op de nieuwe iMac’s.

De iMac 21,5 met 6 cores kost met 16Gb en 512Gb SSD ook al een 2000 euro, voor 100 euro koop je de middelste 27 inch met de nieuwe processor en dat is zeker interessant, doe ik daar nog 270 euro bij dan heb ik het top model.
    Zal het wel niet nodig hebben, aan de andere kant heb ik graag wat over en ook voor de komende jaren.

Bijdrager
    Soulshaker

Precies ! De 21″ iMac moet momenteel echt wel de slechtste keuze zijn op dit moment .

Dan koop je momenteel beter een i5 mac mini (de i5 met 256GB ssd is nu onder de 1000)  met een goed scherm erbij of een 27″ imac

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.