13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    WimVriend

Nieuwe iMac, Time Machine

Beste mensen,
    Mijn huidige iMac is zes jaar oud en vandaag komt de nieuwe iMac binnen. Ik heb er in het verleden veel verschillende software op ge├»nstalleerd en weer verwijderd. OSX was een heel nieuw besturingssysteem voor me en zo wilde ik het leren kennen. Kan ik de nieuwe iMac zonder meer vanaf de TimeMachine instellen of geeft dat problemen door de vele resten van voorgaande programma’s. Ik hoor graag van jullie wat de beste methode is voor een goede start.
    Alvast bedankt
    Wim

Bijdrager
    Furbz

Als je de tijd hebt, dan zou ik schoon beginnen.
    Documenten netjes van een HDD kopieren naar je nieuwe mac
    en apps opnieuw installeren.

Dat zou zijn wat ik zou doen ;). Ik bedoel: dat is wat ik 3 weken geleden gedaan heb!

Bijdrager
    KarelWillem

Als je Mac nu probleemloos draait, dan zal je nieuwe Mac dat straks ook heus wel doen.

Ik zou lekker gewoon de Configuratie-assistent gebruiken.

Bijdrager
    fred44nl

Migratie-assistent:)

Bijdrager
    KarelWillem

Yep. Goh, ik had vanochtend even last van de juiste namen bij de juiste dingen vinden.

50+, dan krijg je dat blijkbaar.

Migratie-assistent dus.

Bijdrager
    Shmoo

+1 voor Furbz

Ik vind dat persoonlijk ook altijd fijn wanneer ik een nieuw systeem in gebruik neem of een compleet nieuw OS installeer. Even rustig de tijd er voor nemen en dan ook stap voor stap alles installeren en alle instellingen nalopen. Kost je misschien heel wat meer uurtjes maar het voelt gewoon zoveel fijner (persoonlijk gevoel) en meestal zie je ook weer links of rechts een instelling waar je niet van wist dat deze bestond omdat je computer van 6+ jaar oud deze feature niet had vanwege oudere hardware en restricties in de software. Denk aan Night Shift en dat soort features.

Bijdrager
    SvS

Ik ook; met een schone lei beginnen.

Instellingen / sleutelhanger / Safari bookmarks zitten toch al in iCloud, mits je dat hebt ingeschakeld. Dus dat werk heb je al minder.

Bijdrager
    mowat

@Fred44nl en @Karel-Willem
    Volgens mij is het , als je vanaf het opstarten gegevens overzet de “configuratie-assistent” en als je het nadien doet als je mac helemaal geinstalleerd is en je zet dan gegevens over de “migratie-assistent”.
    Zo heb ik het toen ik vroeger met Mac begon geleerd in alle documentatie en volgens deze tekst bij Apple zegt Apple nog steeds hetzelfde .

“De eerste keer dat u de Mac opstart, wordt de configuratie-assistent geopend. De configuratie-assistent begeleidt u bij het invoeren van de gegevens voor de internetverbinding en bij het configureren van een gebruikersaccount op uw Mac. U kunt tijdens het configureren ook draadloos gegevens vanaf een andere Mac migreren.

Opmerking: als u met de configuratie-assistent niet meteen gegevens wilt overbrengen de eerste keer dat u de computer opstart, kunt u dit op een later tijdstip doen met de migratie-assistent. Hiertoe opent u de map Hulpprogramma’s in de map Programma’s en dubbelklikt u op Migratie-assistent. ”

PS Karel-Willem , troost je , bij mij 70+

Bijdrager
    Dick de Roos

Mij bekruipt bij het lezen van dit soort adviezen (alles opnieuw installeren) de vraag : kan je de nieuw te installeren programma’s ook vanuit de “oude” programma-map (apps-map) overzetten? En dan alleen de codes opnieuw invoeren?
    Het lijkt me anders zo’n gedoe met schijfjes en internetsites om alles nieuw te installeren.

Bijdrager
    fred44nl
    Dick op 21 september 2017

kan je de nieuw te installeren programma’s ook vanuit de “oude” programma-map (apps-map) overzetten?.

bij sommige programma’s kan dat zeker wel, maar bij andere, zoals Microsoft Office, zeker niet.
    dan moet je dit alleen niet met de een of andere assistent doen, maar met Finder en een usb-stick, o.i.d.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Shmoo op 21 september 2017

+1 voor Furbz

+1 voor Karel-Willem wat mij betreft.

Ik wil, als ik een nieuwe computer koop, dat alles er zo snel mogelijk precies zo op staat zoals op de oude, dan kan ik tenminste verder waar ik gebleven was.

De makkelijkste manier daarvoor is, wanneer je de nieuwe Mac in huis hebt, je oude Mac met de Time Machine-schijf eraan aan te zetten en te zeggen dat hij een back-up moet maken. Wanneer die gereed is zet je de computer uit, sluit je de nieuwe aan, en hang je de Time Machine-schijf eraan. De configuratie-assistent zal vragen of je een back-up terug wilt zetten, en dan kies je natuurlijk de schijf waarop je die net gemaakt hebt.

Sleutelbeheerder
    Night

En je hebt nog een grove keuze voor wat betreft de onderdelen die je wel of niet wil terugzetten:

Bijdrager
    WimVriend

Allemaal bedankt voor jullie adviezen. Ik heb voor de makkelijke manier gekozen. In mijn vorige Windows leven bleef ik zelfs gebiologeerd voor het scherm zitten als de boel weer eens gedefragmenteerd werd. Nu ik een Mac heb is dat suffe gedoe niet meer nodig. Ik weet het nu zeker, alles geautomatiseerd werkt vele malen sneller en makkelijker.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.