14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    syledy

Nieuwe Imac specs verschillen nauwelijks van oude Imac??

Omdat ik nog een jaar onderwijskorting heb wil ik graag m’n oude Imac (3.4GHz Quad-core Intel Core i5, 8GB, 1TB Fusion Drive) van eind 2013 inruilen voor een nieuwe. De specs van nieuwe Imacs verschillen eigenlijk nauwelijks van de oude, klopt dat of ben ik nu gek? Wat zou je aanraden?
    Deze heb ik voor ogen: 3,2-GHz quad-core Intel Core i5-processor. Turbo Boost tot 3,6 GHz, 8 GB (2x 4 GB) geheugen, uitbreidbaar tot 32 GB
    Fusion Drive van 1 TB1.

Ik weet dat je ‘m kunt boosten: 4,0-GHz quad-core Intel Core i7, Turbo Boost tot 4,2 GHz. Toch heb ik het gevoel dat ik gewoon geld weggooi met deze (eventuele) inruil, omdat alleen die turbo boost de snelheid lijkt te verhogen vergeleken met m’n oude Mac.

Iemand een idee wat ik voor die oude Imac zou kunnen vragen?

Alvast dank voor het meedenken.

Bijdrager
    Shmoo

Je moet niet alleen naar de snelheid kijken maar ook naar het type/generatie. Haswell vs Broadwell vs Skylake. Een 3.4 Haswell is dan ongeveer even snel als een 2.6 Broadwell en een 2.0 Skylake. ( ongeveer )

Bijdrager
    Brombeer

Je kunt de benchmarks eens naast elkaar leggen: http://www.primatelabs.ca/geekbench/mac-benchmarks/

Bijdrager
    syledy

Dank je Shmoo, zegt me helaas nog niet heel veel, een artikel waarin een vergelijking tussen deze twee chips leverde niet héél veel snelheidswinst. Ik vraag me af of het dan heel veel zin heeft een nieuwe Imac te kopen.

Bijdrager
    syledy

Dank je Brombeer, lijkt niet een heel erg groot verschil. Misschien had ik een poll moeten starten met de vraag hoe lang mensen over het algemeen met hun Imac doen;-)

Bijdrager
    Shmoo

Heel veel zin heeft het zeer zeker niet. Je computer is 2 a 3 jaar oud. Veel verschil ga je zien na 4 a 5 jaar.

En voor de onderwijskorting hoef je echt niet te wachten of nu te kopen. Iedereen kan gebruik maken van die korting wanneer je online bij Apple koopt. Ik heb nooit iets gestudeerd en altijd gebruik gemaakt van de onderwijskorting bij Apple. Of jij nu een paar euro korting krijgt van Apple of je koopt je Mac als consument bij een reseller. Ik denk dat Apple de reseller dan meer provisie moet betalen dan wanneer jij bij Apple zelf koopt. Het is gewoon een win-win voor Apple. Apple heeft er baat bij dat jij een computer direct bij Apple koopt, dan verdienen ze het meeste.

Lang verhaal kort. Moet je nu inruilen voor een nieuwe iMac? Nee. Ik zou nog 2 jaar wachten.

Bijdrager
    syledy

Dank je Shmoo! Da’s een goed advies! Kan me inderdaad niet herinneren dat ik een bewijs moest overleggen om onderwijskorting te verkrijgen. Hoewel ik dacht dat het eraan ligt dat ik dat al lang geleden heb gedaan.

Bijdrager
    Shmoo
    syledy op 01 augustus 2016

Dank je Brombeer, lijkt niet een heel erg groot verschil. Misschien had ik een poll moeten starten met de vraag hoe lang mensen over het algemeen met hun Imac doen;-)

Dat is ongeveer 10 jaar.:wink:

Hier op OMT zijn vooral liefhebbers actief. Deze gebruiken Macs echt helemaal op. Op OMT zijn nog heel veel mensen met een Mac van 2012 en ouder. Vooral omdat die computers met een trage HD geleverd werden en ze er zelf een SSD in hebben kunnen plaatsen. Dat geeft zo’n snelheidsboost dat ze nog 7 jaar met zo’n computer kunnen werken.

Als je normaal elke 5 jaar een nieuwe koop zit je wel goed. Afhankelijk van wat je er mee gaat doen natuurlijk. Er is niks mis met een 7 jaar oude Mac die alleen moet dienen om wat teksten te schrijven.

Bijdrager
    computer space

Klopt. En de extra snelheid wordt bijna compleet verslonden door het 5K scherm.

Ik zou nu geen iMac kopen.

Intel was 2 jaar van het padje af, maar heeft het nu eindelijk voor elkaar: een meer-dan-4-core consumentenprocessor. WHOOP WHOOP. Die zit nog niet in een Mac, maar die komt ongetwijfeld in de iMac.

Gaan we naar 5 jaar stilstand sinds de 2011 i7 quad EINDELIJK naar 6 of 8 core. Heel raar, de eerste quads waren 32nm, nu bakken ze op 14nm. Dat wil zeggen dat de processor nu dus 4x zo klein is. Leuk voor de zuinigheid, maar ook volstrekt onnodig in een desktop. Met een octacore zouden we zowaar op halve oppervlakte en TDP van de Sandy’s komen. AMAZING! 16 core/32 thread had dus ook gepast in de hitte-envelop uit je oude iMac.

Nog even geduld.

Bijdrager
    JoelCoster

@computer space Dan rest de vraag wat een doorsnee consument aan 8 core heeft, de meeste programma’s gebruiken die extra processorkernen toch niet, bij dingen als video renderen geeft het natuurlijk wel een flinks snelheidsboost.

Bijdrager
    bassbug

Mijn iMac (24 inch) is een early 2008.
    Dus 8 jaar oud.
    Hij heeft wat moeite met warm weer maar voor de rest nog steeds veel plezier ervan

Bijdrager
    computer space
    JoelCoster op 01 augustus 2016

@computer space Dan rest de vraag wat een doorsnee consument aan 8 core heeft

Dan rest de vraag wat een doorsnee consument aan een nieuwe iMac heeft…..
    Vooruit, de schermen hebben in verhouding tot andere beeldschermen beetje last van geplande veroudering.

Geblokkeerd
    Carp
    JoelCoster op 01 augustus 2016

@computer space Dan rest de vraag wat een doorsnee consument aan 8 core heeft, de meeste programma’s gebruiken die extra processorkernen toch niet, .

Eigenlijk van de zotte, dat zelfs de 27′ niet eens een SSD aan boord heeft, voor €2100 of zo.
    Zal wel een i7 4 core inzitten.
    Koop dan een Mac Pro 5.1 met 6-core en bv 3.33Ghz, 24Gb ram, dan zul je m.i weinig hebben aan die snellere single core iMac, als je meerdere taken tegelijk verricht en wie laat er niet van alles openstaan? Keuze mbt GPU’s, heel veel keuzemogelijkheden….

Nee iMac blijft een trendy laptop.

Bijdrager
    MacTS
    Shmoo op 01 augustus 2016

Iedereen kan gebruik maken van die korting wanneer je online bij Apple koopt. Ik heb nooit iets gestudeerd en altijd gebruik gemaakt van de onderwijskorting bij Apple.

Ik zou dit hier nooit zo direct opgeschreven hebben. Apple Nederland leest ook mee.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.