11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    Pietth

Nieuwe iMac, NAS, harde schijven, … Welke configuratie?

Ik heb een iMac van 2009 (8GB, 3,06 GHz Intel Core 2 Duo) die aan vervanging toe is. Dacht deze te vervangen door een nieuwe (snellere mac) iMac.

Er zit een 1TB drive in en daar staat momenteel ca 550 GB fotomateriaal op (bewerken via lightroom) en ca 100 GB film (iMovie). Ik verwacht dat dit in de toekomst alleen nog maar zal toenemen.  Wil bv ook mijn mini DV’s via iMove gaan opslaan en bewerken. En het bestandsformaat van mijn nieuwe fotocamera is ook groter geworden.

Nu vroeg ik mij af hoe ik mijn opslag best regel. Voorlopig volstond de iMac met een Time-machine schijf eraan maar dat lijkt me in de toekomst niet meer te lukken.

Heb al zitten kijken naar een NAS, maar ook losse harde schijven zijn misschien een mogelijkheid? Ik weet niet goed waar te beginnen.

Heb ook wat schrik dat de verwerkingssnelheid bij opslag op een NAS nogal traag zou kunnen zijn. Voordeel is dan weer wel dat die foto’s en filmpjes via een apple-TV wat meer ontsloten zouden kunnen worden?

De kinderen zijn ook aan een computer toe en dat maakt een gezamenlijke schijf misschien wel nuttig is? Het is natuurlijk wel maar voor huis-, tuin- en keukengebruik en niet voor professionele doeleinden.

Heeft iemand goede tips of ervaringen met een bepaalde configuratie? Ik zou het alleszins doodzonde vinden om al dat foto- en filmmateriaal kwijt te spelen.

Bijdrager
    TheBigZ

Ik kan je een Synology NAS aanbevelen. Die kun je gebruiken voor zowel directe toegang tot de opslag, als voor backups (Time Machine).

Synology DS218+ plus twee keer WD Red 4TB (iets minder dan €600 totaal).

https://www.synology.com/nl-nl/products/DS218+#specs

Bijdrager
    polansky

Synology of QNAP – Zelf ben ik heel tevreden over Synology.
    Het gebruik is supereenvoudig en koppelen met een of meerdere Macs en PC’s gaat zonder problemen.

Je kunt voor iedereen in huis een aparte ruimte aanmaken op de NAS. Ook op een manier dat ze van elkaar niet kunnen zien wat er precies opstaat (behalve de beheerder die kan natuurlijk alles bekijken).

Als je het snel wilt laten werken is alleen een bedrade oplossing  geschikt voor wat jij wilt.
    Draadloos is voor sommige zaken zoals het bewerken van video’s niet geschikt.

Bijdrager
    Rini

Zelf heb ik geen ervaring met Synologie.  Heb zelf een Qnap Nas. Dus ik heb geen idee of dit onderstaande ook mogelijk is met synologie.

QNAP TS-251A:

Een voordeel van de qnap ts-251a is dat je hem via een usb kabel direct aan je computer aansluit (usb 3). Het is niet de snelheid van usb3. De usb3 poort is eigenlijk stiekem een netwerk poort. Echter met de kabel van Nas direct naar je iMac heb je 1gb snelheid. Dus je kan vrij snel bestanden kopiëren naar en van Nas. Met de netwerk kabel achterin de Nas hang je hem gewoon in je netwerk en kan de rest van de familie erbij. Voor jezelf heb je de usb aansluiting voor snellere toegang. Dat is wel handig gezien je video bewerkt en grote files hebt.

https://www.qnap.com/en-us/product/ts-251a

Zelf heb ik er 2  4 tb schijven in zitten van Western digital (Red schijven) in mirror. Mocht er 1 dood gaan dan is de data gewoon nog beschikbaar op de andere schijf.

Nogmaals ik ben niet op de hoogte van Synologie. Ik heb Qnap.

Bijdrager
    penseel

Hier kan je kijken naar een Demo van Synology, https://demo.synology.com/nl-nl

Hier kan je kijken naar een Demo van QNAP, https://www.qnap.com/en-us/live-demo

Bijdrager
    MacSjon

<p class=”cite”>Pietth op 20 februari 2019 om 22:29</p>
    Heb ook wat schrik dat de verwerkingssnelheid bij opslag op een NAS nogal traag zou kunnen zijn.

Afhankelijk van welke RAID je kiest kan een NAS sneller opslaan/laden. Een combinatie van 10GbE/Thunderbolt 3 aansluiting en 4 SSD’s in RAID0 zal misschien nog wel sneller zijn dan je interne schijf. Niet iets waar je zorgen over hoeft te maken.

Of dat voor een thuis/privé omgeving een realistische opstelling is vraag ik me af, maar er zijn genoeg andere opstellingen te bedenken die vast goed aansluiten bij jouw behoefte. Ik zou sowieso adviseren om te gaan voor een NAS zeker als je opslag wilt delen met andere apparaten.

Bijdrager
    lord anubis

Had eerst paar andere merken. Maar uiteindelijk bij QNAP gekomen en gebleven. Heb nog wel een WD-myCloud draaien ( heeft niet eens een verbinding naar buiten, dus dat cloud is maar een naampje. ). Ik werk altijd met HGST schijven.

Via tweakers kan je een goede prijs vinden voor o.a QNAP, nieuw of 2e-hands. Heb er een 2-hands gekocht voor €30. Werkt perfect. Zijn erg betrouwbaar, geloof zelfs dat ze hun garantie naar 5 jaar hebben gebracht. Bij 2e-hands, check wel even welke model je koopt en kijk of deze nog geupdate wordt kwa firm en software.

Check even bij hen wat voor software erop zit. Ze hebben makkelijke op te zetten taken. Van backup, malware en virus check tot video streaming e.t.c.

en dan nog diverse andere  backup apps/systemen zoals iDrive.

Weet niet of het bij de anderen kan, maar je kan je bij de QNAP’s die ik heb de netwerk port zo configureren dat het een LUN wordt. Moet je wel een iSCSI driver hebben. Te lang geleden gedaan. Dus weet niet meer de details, maar had op mijn iMac een Thunderbolt2 naar Ethernet verloop en dan naar de QNAP ( deze heeft 4 ethernet poorten ) met een lange kabel. Had zo een super snelle verbinding alsof het een interne harde-schijf was.

Je zou bij QNAP kunnen kijken voor ideeen. Zo heb je het beste van twee werelden. Een NAS in je netwerk en een DAS/LUN aan je computer.

Let op! ga niet met twee computers dan in de zelfde map werken in je LUN folder/partitie, want dat vind je data niet leuk.

Bijdrager
    Pietth

Een NAS lijkt dan alvast toch de goede optie.

Zal me nog eens verdiepen in de verschillende merken.

Begrijp ik het goed dat ik de nas zou kunnen gebruiken als een centrale schijf met backup’s (bv op 2 HD’s) en ondertussen nog een Time Machine voor een bv de mac instellen (op een 3de HD, voor zover dat dan nog nodig en nuttig is)?

Het voordeel van de QNap usb poort of de thunderbold poort lijkt me wel handig, maar ik had zo’n bak toch liever in de technische ruimte geplaatst waar ook de kabel binnenkomt en het bureau clean te houden. Vanuit de technische ruimte vertrekt een bekabeld lan netwerk naar alle ruimten in huis. Maar dat geeft dan vermoedelijk toch een probleem naar snelheid?

Een LUN, en de voordelen daarvan ken ik niet. Maar klinkt ook wel een piste.

Bijdrager
    lord anubis

De QNAP’s die ik ken en heb gaan via een ethernet aansluiting, dus die kan je plaatsen waar je wilt. Is dus 1Gbs, er zijn qnaps met 10Gbs. maar dan moeten je routers dat aankunnen.

De meeste USB aansluitingen op een NAS ( Network Attached Storage ) hebben de functie om een extra HD of printer aan te sluiten. Ik weet niet van een QNAP die je via de USB poort aan je computer kan aansluiten. Maar ik kan het mis hebben.

De Thunderbolt aansluiting kan met een redelijk lange kabel wel verderop gezet worden.

Ik heb een tijdje gebruikt gemaakt van de timemachine functie van de QNAP. Maar heb in al die jaren dat timemachine bestaat nog nooit gebruik er van gemaakt.

Ik heb mijn QNAP als Raid 10 waar de dagelijkse data en een lading gezin afbeeldingen opgeslagen zijn, en drie externe TB- SSD schijven waar de backup data klaar gezet word om naar een externe service te sturen. Via qsync kan je het van buiten af ook benaderen. Maar dat moet je even voor gaan zitten.

Kijk ook bij OWC, voor een thunderbolt externe HDD.

https://www.owcdigital.com/products/thunderbay

Paar dagen geleden was dit https://www.onemorething.nl/community/topic/owc-thunderbay-4-met-raid-5-of-niet/

Dit was indertijd een tweede optie voor mij, maar paste niet in het gehele plaatje. Maar komen doe het er wel. Misschien dat je aan deze personen hun ervaringen kan vragen. Terzijde, ben erg tevreden over dat bedrijf, heb al wat producten over laten komen en je kan het in NL ook bestellen. Ik gebruik wat van de Envoy serie en een losse HDD, maar die is al oud en versleten, zit aan een PowerPC7500.

Bijdrager
    MrBelloNLD

nas als opslag heeft niet m’n persoonlijke voorkeur, dan liever lokale disk/ssd (USB3) die kun je dan ook (geheel of gedeeltelijk) delen in je netwerk.

nas als backup medium prima te gebruiken, minder snel dan nog een extra externe disk, maar wel data op meerdere locaties…

(tenzij je de nas meteen naast iMac parkeert…)

Bijdrager
    lord anubis

<p class=”cite”>MrBelloNLD op 1 maart 2019 om 16:51</p>
    nas als opslag heeft niet m’n persoonlijke voorkeur, dan liever lokale disk/ssd (USB3) die kun je dan ook (geheel of gedeeltelijk) delen in je netwerk.

nas als backup medium prima te gebruiken, minder snel dan nog een extra externe disk, maar wel data op meerdere locaties…

(tenzij je de nas meteen naast iMac parkeert…)

Hoe wil je een USB schijf delen? Via je Mac sharen? Is erg traag hoor en dan moet je Mac altijd aan staan en niet in slaap vallen.

Wil je uitleggen wat je met de laatste twee regels bedoelt. NAS naast je iMac zetten, is de NAS dan sneller?

@pietth Hier een link voor het LUN gebeuren.

https://www.qnap.com/nl-nl/how-to/tutorial/article/hoe-de-iscsi-doelservice-te-maken-en-te-gebruiken-op-een-qnap-turbo-nas

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.