16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    snoopnotthedog

nieuwe imac, mooie installatie

Alhoewel ik sinds een paar maanden een tweede hands (2 jaar oude) mbp heb en helemaal om ben en ik volgende maand mn pc het raam uitgooi voel ik me me af en toe nog steeds een switcher na zo’n 20 jaar dos/windows.
    Volgende maand ga ik er een imac bijkopen en ik wil die graag een “mooie, schone” installatie geven om niet elk half jaar zoals bij windows de boel opnieuw te moeten installeren omdat de boel erg traag werd.
    Na een paar dagen struinen op het forum, toch een paar vragen omdat ik soms verschillende voorstellen tegenkom,
    1. wel of niet meerdere partities aanmaken, bij windows had ik er standaard 3, 1 voor systeem, 2 voor programs en 3 voor data, gaf daar voordelen met backuppen
    2. ik wil toch windws xp installeren ivm met diverse programma’s van mn werk die niet op een mac zijn te draaien, wat raden jullie me aan, bootcamp? parallels? of iets anders? en.. dit op een aparte partitie?
    Ik wil me graag goed voorbereiden en hoop op jullie hulp,
    bij voorbaat dank,
    grt jacques

Bijdrager
    tjetta

Wat heb jij met partities?:) Wat is het voordeel van partities? Uiteindelijk krijg je toch een situatie waar 1 partitie volraakt, of dat je op een bepaalde partitie veel ruimte over hebt die je beter ergens anders kunt benutten. Daarnaast geloof ik niet echt in extra snelheid, omdat een leesactie langer duurt als hij steeds van partitie naar partitie moet hoppen. Zet gewoon alles lekker op 1 partitie, werkt prima.

Ik heb goede ervaring met Windows via VMWare (vergelijkbaar met Parallels). Het voordeel hiervan is dat je Mac OS X en Windows naast elkaar kunt draaien. Via Boot Camp draait windows welliswaar sneller, maar je moet het systeem wel steeds opnieuw opstarten. VMWare heeft geen aparte partitie nodig, dat is gewoon 1 bestand. Boot Camp heeft wel een partitie nodig. En als je Windows via Boot Camp installeert, kun je die installatie altijd via VMWare direct in Mac OS X opstarten. Eigenlijk het beste van twee werelden dus (snel beschikbaar én indien nodig full performance)

Bijdrager
    Oppie

1. Geen partities; voegt niks, maar dan ook helemaal niks toe aan het computergemak/betrouwbaarheid.
    Wel doen: een backup op een externe HD; en daarvoor kun je TM mooi gebruiken.
    2. Daar weten anderen meer van.

Succes!

Bijdrager
    snoopnotthedog
    ”tjetta”

Wat heb jij met partities?:) Wat is het voordeel van partities? )

tja 20 jaar dos/windows gaat je niet in de koude kleren zitten, maar bedankt voor je reactie

Bijdrager
    tjetta
    ”snoopnotthedog”

tja 20 jaar dos/windows gaat je niet in de koude kleren zitten, maar bedankt voor je reactie

Kan ik me voorstellen, maar mijn reactie was ook een subtiele hint om die partities dus te laten voor wat ze zijn;)

Bijdrager
    snoopnotthedog

begrijp ik, dank je, :D

Bijdrager
    J-P-H

VMware om Windows te draaien werkt prima.
    Ik draai Windows XP. Zelfs software om dvd’s te rippen en branden doet het goed.
    VMWare reserveert een deel van je harde schijf voor Windows.
    Maak dat deel niet te klein want later uitbreiden is geen eitje.
    Mij is het in ieder geval niet gelukt ondanks allerlei tips&trucs bij OMT en elders.

Voor backupen is Timemachine simple en goed.
    Ik gebruik een externe harde schijf van Lacie (mobile disk 2,5inch 320gb, geen stroomadapter nodig).

Bijdrager
    HappyGuy

even een nuancering: wel een partitie gebruiken kan een voordeel hebben als je wilt voorkomen dat je hele ext. HDD wordt gevuld door Time Machine. Die gaat namelijk vrolijk door met backups maken tot bijv. je hele 500 Gb vol is.

en een tweede opmerking mbt Windows in een virtuele peecee omgeving gebruiken: Ik gebruik parallels (vgl VM ware) en heb van de week een NOKIA vermoord doordat de connectie naar USB niet helemaal ‘rocksolid’ is als het over firmware upgrades gaat. Reconnecten gaat namelijk niet helemaal vanzelf zeg maar.. tijdens de firmware upgrade was dat dus een BSOD voor de arme nokia..

Indien je randapparatuur in die context wilt gebruiken kan een separate windows (bootcamp) omgeving dus waarschijnlijk te prevaleren zijn.

Succes en gefeliciteerd met je voornemen om zo’n prachtige imac te kopen, bofferd! :)

Bijdrager
    sypie
    ”vrolykje”

even een nuancering: wel een partitie gebruiken kan een voordeel hebben als je wilt voorkomen dat je hele ext. HDD wordt gevuld door Time Machine. Die gaat namelijk vrolijk door met backups maken tot bijv. je hele 500 Gb vol is.

Dat heeft dus niks te maken met partities op de interne schijf, waar TS het over heeft.

Ik zou de TS toch willen vragen wat voor software(pakketten) er gedraaid moeten worden onder Windows, hierdoor kun je het beste bepalen wat het beste is, emulatie of native Windows installeren.

Bijdrager
    snoopnotthedog

zijn met name web-based toepassingen met een hoop active-x gedoe

Geblokkeerd
    Breuf

Ik gebruik tot groot genoegen CrossOver. Windows software draait gewoon in een venster op OS X. Ik gebruik het zelf voor GrabIt. Wel even kijken in de support library. Niet alles draait onder CrossOver.

Bijdrager
    Hansi2124
    ”snoopnotthedog”

Volgende maand ga ik er een imac bijkopen en ik wil die graag een “mooie, schone” installatie geven om niet elk half jaar zoals bij windows de boel opnieuw te moeten installeren omdat de boel erg traag werd.

Als je het forum goed hebt doorgelezen, zal je er achter zijn gekomen dat dit ook iets is wat alleen bij Windows speelt, maar niet bij MacOS X.
    Na de aankoop zet je je iMac gewoon aan en ga je gewoon verder met de installatie zoals deze op je scherm komt. Dat is dus een “schone installatie”. (Ik heb mijn systeem 14 maanden geleden erop gezet en hoef dit echt niet opnieuw te installeren omdat er iets vertraagt.) Daarna zet je gewoon je programma’s, documenten en andere dingen op die jij wilt.
    Heb je een programma of document niet meer nodig, dan gooi je die in de prullenmand en daarna deze legen.

Bijdrager
    makasa

ik heb zelf de nieuwe Mac’ s die ik heb destijds gekocht heb eerst een tijdje gebruikt en vervolgens een nieuwe installatie gedaan. Geen partities daar ik TM gebruik.
    Tijdens de installatie kan je nog kiezen welke programma’ s je niet wil installeren. Bijv. een trial versie van MSOffice, talen die je nier gebruikt, printer drivers etc. Hier kan je ruimte mee winnen.

Daarnaast gebruik ik parallels en XP. Voor IE voor wat websites die ik bijhou met een CMS die alleen met IE werkt, en MS publisher voor een clubblad wat ik maak. Andere paketten zijn beter maar andere redactie leden beschikken daar niet over of het is wat overkill.
    Voor TM sluit ik de parallels windows map uit daar deze tekens wordt gebackupt na gebruik dat is telkens zo’ n 16 Gb. Ik heb eenmalig een copie van de map weggeschreven als backup en doe dat periodiek zelf even om een beetje bij te blijven met de updates.

Bijdrager
    Chester2
    ”snoopnotthedog”

zijn met name web-based toepassingen met een hoop active-x gedoe

Als je flink active-x gebruikt raad ik je aan zowel Parallels en VM-Ware links te laten liggen en een bootcamp partitie (lol, in dit topic) met Windows XP te installeren. Dan draait active-x zoals het hoort.

Heb je toch nog een partitie :wink:

Bijdrager
    Nietzman

Door met Wine te kutten zal activeX zich misschien anders gedragen, maar onder VMware/Parallels werkt het gewoon zoals het zou moeten heur.

Bijdrager
    Bianco
    ”Nietzman”

Winekutten

Is dat een vrouwelijk equivalent voor Swaffelen?:lol:

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.