9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    Irich

Nieuwe Imac met nieuw osx, kloon van oude imac terugzetten?

Hallo allen,

Ik zit met het volgende waar ik op OMT geen oplossing voor kan vinden. Ik ben op zoek naar de juiste indeling voor een SSD in mijn nieuwe Imac.

Ik heb besloten mijn oude Imac(late 2009 3,06 intel core 2 duo, osx 10.9.5 met interne SSD 250 en interne HD 1TB)
    te vervangen door een iets nieuwere Imac medio 2011 2,7 intel core i5, osx 10.11.6 met een SSD 500.

Het liefst zou ik alles van de oude SSD op de nieuwe Imac zetten, dat scheelt een hoop geinstalleer maar er zit dus verschil in de OSX. Als ik een kloon terugzet dan wordt ook het oude OSX teruggezet en dat is uiteraard niet de bedoeling.
    De tweede vraag is dat ik op de oude interne HD al mijn prog’s heb staan, is het aan te raden om al die prog’s over te zetten naar de SSD in de nieuwe Imac of beter om die op een ext HD te zetten? Of wordt de USB/sata dan een bottleneck voor de snelheid? Ik gebruik veel photoshop en lightroom.
    Ik hoor graag wat de beste opties zouden zijn, lavast dank voor het meedenken.

Bijdrager
    jebman

gewoon een backup in Time Machine op de oude machine maken en die dan overzetten naar je nieuwe overwogen?
    Er eenvoudig. Je SSD is 2x zo groot dus genoeg ruimte. Hooguit willen een paar je programma’s een update hebben om van 10.9 naar 10.11 te gaan. Check eerst even online of alles wordt ondersteund of een upgrade moet kopen.
    Je hebt betere specs dus langzamer zal de nieuwere mac niet zijn.

Bijdrager
    TheBigZ

Met dank aan Jakko:

Jakko op 25 december 2016

Ik denk dat TheBigZ deze pagina bedoelt: Materiaal verplaatsen naar een nieuwe Mac.

Bijdrager
    Irich

tnx jebman, zeker overwogen….maar ik vroeg me af of het verschil in OS roet in het eten zal gooien daar ik dus niet de oude OS via TM erop wil hebben, de oude zal dan toch worden overgezet neem ik aan. En de progs die ik nu op de interne HD in de oude heb staan, zou ik die qua ruimte nu op de nieuwe SSD kunnen zetten?

Bijdrager
    Irich

tnx BigZ, ik denk dat de link idd de juiste manier is….ik ga eerst een backup van het nieuwe systeem maken en dan proberen de oude Imac ssd via de migratieassistent over te zetten naar de nieuw Imac.
    Mbt de ruimte van de 500 GB SSD, is het raadzaam om hier alle progs bij te zetten?

Bijdrager
    TheBigZ

Ja. 500GB is best veul!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    TheBigZ op 29 december 2016

Met dank aan Jakko

(y)

Irich op 29 december 2016

Mbt de ruimte van de 500 GB SSD, is het raadzaam om hier alle progs bij te zetten?

Kijk gewoon op je oude Mac hoe groot de harde schijf is, en hoeveel ruimte er nog beschikbaar is — dit doe je door op het icoon ervan met rechts (of twee vingers) te klikken in de zijkolom van de Finder, en dan „Toon info” te kiezen; even rekenen laat je dan al snel zien of 500 GB genoeg is. Houd natuurlijk wel rekening met de toekomst: als je nu al 450 GB in gebruik hebt, is 500 GB waarschijnlijk over een tijdje te weinig, maar gebruik je nu 100 GB dan zou 500 rúím voldoende moeten zijn.

Bijdrager
    Irich

tnx guys,….was meer omdat overla aangeraden wordt om je progs niet op de SSD te zetten. Ik ga aan de slag ermee.

Bijdrager
    Irich

update: migratie uitgevoerd en zo te zien werkt alles naar behoren. dank voor de adviezen.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.