19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

Bijdrager
    Jesper

Nieuwe iMac kopen, garantie…

Na 9 jaar, ja, 9 jaar! Sta ik dan toch op het punt om eindelijk weer een nieuwe iMac aan te schaffen. Ik heb het een en ander gelezen over dat Apple de regels regelmatig aan z’n laars lapt wat garantie betreft.

Mijn vraag aan jullie is dus, waar kan ik het beste een nieuwe iMac kopen? Bij de online Apple Store, bij een fysieke Apple Store of bij de Mediamarkt? Er vanuit gaande dat ik niet ga bijbetalen voor iets als Apple Care.

Thanks!

Bijdrager
    bartb112

9 jaar valt nog mee, ik draai nog steeds met mijn macpro 3,1 begin 2008 ! Inmiddels 1 videokaart en 1 HD verder, maar doet het nog steeds.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Uitsluitend bij Apple zelf kopen, liefst online.

Dus niet bij de zogenaamde dealers, dat is doorgaans een teleurstelling wanneer je garantie nodig hebt.

Apple heeft bij de MM een store in store, is echter geen direkte verkoop door Apple!, zie regel 1.

Bijdrager
    KarelWillem

Via een dealer, bij garantie:

‘Ja maar, Apple zegt…’.

Via Apple, bij garantie:

‘Sorry, maar nee’.

Scheelt in ieder geval een tussenpersoon. .;)

Bijdrager
    DD_RL

<p class=”cite”>Jesper op 20 maart 2019 om 14:11</p>
    Na 9 jaar, ja, 9 jaar! Sta ik dan toch op het punt om eindelijk weer een nieuwe iMac aan te schaffen. Ik heb het een en ander gelezen over dat Apple de regels regelmatig aan z’n laars lapt wat garantie betreft.

Mijn vraag aan jullie is dus, waar kan ik het beste een nieuwe iMac kopen? Bij de online Apple Store, bij een fysieke Apple Store of bij de Mediamarkt? Er vanuit gaande dat ik niet ga bijbetalen voor iets als Apple Care.

Zelfde hier… een iMac Pro is bij MediaMarkt € 600 goedkoper…

Thanks!
    <ul id=”bbp-topic-revision-log-3256113″ class=”bbp-topic-revision-log”>
    <li id=”bbp-topic-revision-log-3256113-item-3256124″ class=”bbp-topic-revision-log-item”>Dit onderwerp is gewijzigd 34 minuten geleden door Jesper.
    <li id=”bbp-topic-revision-log-3256113-item-3256125″ class=”bbp-topic-revision-log-item”>Dit onderwerp is gewijzigd 34 minuten geleden door Jesper.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@karelwillem,

Bij Apple online kopen betekent 24 maanden garantie volgens het wettelijke Consumentenrecht!!!! werkt perfect..

Bij “Apple sorry, maar nee” is onzin natuurlijk, behalve toen jij over je iMac heen bent gereden na 23 maanden….

Dan heb je nog conform het consumentenrecht recht op garantie gedurende de te verwachtte levensduur, is in de praktijk soms wat lastiger, maar het recht heb je wettelijk!!!

Moderator
    Night

En dat geldt uiteraard voor iedere leverancier.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@night,

Dat geldt theoretisch voor iedere leverancier, ik heb het over de praktijk!!!!!

Jij hebt het over de theorie, ik over de praktijk….

Neem alleen maar de smoesjes, uitvluchten en onzin verhalen, de lange wachtijden, waarmee je te maken kan krijgen..

Bijdrager
    Q-collective

In de Nederlandse wet staat niets over een duur. Vaak wordt gedacht dat dit twee jaar is (en in de meeste EU lidstaten is dat ook zo), maar een in Nederland gekocht product heeft garantie voor de “levensduur” van het apparaat. Natuurlijk is een redelijke verwachting van de levensduur voor iedereen anders… Maar is er duidelijk sprake van een fabricagefout, dan kun je ook in het derde, vierde of vijfde jaar je consumentenrecht claimen bij je punt van aankoop.

In de “echte wereld” betekent dat waar Amac 3 jaar consumentenrechtgarantie geeft en MediaMarkt geloof ik slechts 2 jaar, geeft Apple consumentenrechtgarantie tot het niet meer gemaakt kan worden (producten “verouderen” in de regel zo’n zes jaar na introductie en dan zijn reparaties geen optie meer). Het verhaal dat Apple slecht omgaat met de garantie is anno 2019 toch echt wel achterhaald.

Mijn advies: direct vanaf apple.nl kopen.

Bijdrager
    FABMAC

Nou ook een positief puntje dan.  Toen ik zes jaar geleden een Imac 27 kocht, met Apple Care,  ging helaas na een aantal maanden het scherm kapot. Eén telefoontje was voldoende.  De andere dag werd hij opgehaald en na een dag of zes weer keurig teruggebracht. Later  nog een probleem gehad, software of hardware, was niet duidelijk. Keurig opgehaald en weer teruggebracht.  Hoefde zelf niet te sjouwen. (Alleen is Apple Care verandert dacht ik en wordt er niet meer opgehaald.  )

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Er is al veel gezegd over (Nederlandse) EU garantie, maar je staat gewoon in je recht (en wint dat als er een zaak van wordt gemaakt) als iets wel erg snel stuk gaat bij normaal gebruik.

De Nederlandse garantie overstijgt het EU minimum van twee jaar door te stellen dat het apparaat niet stuk mag gaan binnen een redelijk te verwachtte levensduur. Uiteraard verschilt dit per product. Zo mag je niet verwachten dat je schoenen na 10 jaar nog geen gaten in de zolen hebben maar je mag wel verwachten dat een wasmachine, TV of computer het na 6 of 7 jaar nog doen. (Al helemaal als je als consument door reclame e.d. overgehaald wordt om een duur product te kopen, duurder dus dan een concurrent.)

Gaat iets dus buiten jou schuld om stuk amper een jaar na het verstrijken van de minimum garantie dan sta je gewoon heel sterk maar dat moet je dan wel weten en een beetje lef en indruk tonen want zodra je dat doet (en er zijn te weinig mensen die dat doen) draait de verkoper ineens 180 graden om.

Wel is het zo dat naarmate het apparaat ouder wordt komt de bewijslast (en kosten) meer en meer bij de klant te liggen maar als je kunt aantonen dat je het apparaat keurig gebruikt heb, ook dan heeft de verkoper nog steeds bepaalde verplichtingen richting de klant. Daar probeert men onderuit te komen met allerlei smoesjes, en de meeste mensen zullen dan denken “het zal wel” en willen geen ‘strijd’ aangaan.

Dat is jammer want op die manier blijft het beeld bestaan dat de verkoper altijd gelijk heeft en het laatste woord heeft.

Bijdrager
    Gitte65

<p class=”cite”>Q-collective op 21 maart 2019 om 04:52</p>
    <p class=”cite”>In de “echte wereld” betekent dat waar Amac 3 jaar consumentenrechtgarantie geeft en MediaMarkt geloof ik slechts 2 jaar, geeft Apple consumentenrechtgarantie tot het niet meer gemaakt kan worden (producten “verouderen” in de regel zo’n zes jaar na introductie en dan zijn reparaties geen optie meer). Het verhaal dat Apple slecht omgaat met de garantie is anno 2019 toch echt wel achterhaald.</p>
    Mijn advies: direct vanaf apple.nl kopen.

Kleine correctie: Amac geeft sinds een tijdje (half jaar? dacht ik) ook nog maar 2 jaar garantie.

Bijdrager
    fixar

<p class=”cite”>Gitte65 op 24 maart 2019 om 17:00</p>
    Kleine correctie: Amac geeft sinds een tijdje (half jaar? dacht ik) ook nog maar 2 jaar garantie.

Meestal zijn ze voor die tijd alweer een keer failliet..

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

“AMac doet dit en de mediamarkt doet dat”

Ze hebben zich gewoon aan de lokale garantieregels te houden en gaan in de fout als dit in het nadeel is van de consument en de EU regels schendt.

Direct kopen bij de fabrikant moet je juist niet doen. Dat is niet bedoeld voor de consument maar voor een bedrijf.

Bijdrager
    KarelWillem

Dat laatste is natuurlijk onzin.

Legio fabrikanten, die eveneens direct doorgeefluik voor de consument zijn.

Apple, Dell, Medion, HP; noem ze maar op.

Bijdrager
    Hyrax

Direct bij Apple kopen. Zoals is gezegd heb je consumentenrecht en Apple houdt zich daar het beste aan. Daarnaast is de reparatietijd ook nog het kortste. Na een jaar met je iMac naar de Apple Store als hij bij de MM gekocht is? Nope, zit er niet bij. Mag je naar de MM en die doen graag moeilijk over CLC. Dat je garantie hebt is een ding, dat ze het ook geven is het tweede – laat je het voorkomen dan ga je natuurlijk gelijk krijgen, maar ze wimpelen je graag af.

Moderator
    Night

Waarom zou een Apple Store geen Mac in reparatie nemen als die ergens anders is gekocht???

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Omdat je altijd terug moet naar de originele verkoper omdat je daar (automatisch) een overeenkomst mee had. Misschien dat ze in de Apple Store bij wijze van reclame wel helpen maar dat is niet de bedoeling.

Stel dat daar dan iets mis gaat, dan mag de originele verkoper de overeenkomst ontbinden en sta je heel zwak mocht het voor de rechter komen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>KarelWillem op 25 maart 2019 om 09:10</p>
    Dat laatste is natuurlijk onzin.

Legio fabrikanten, die eveneens direct doorgeefluik voor de consument zijn.

Apple, Dell, Medion, HP; noem ze maar op.

Ik zeg niet dat het niet kan maar dat het niet altijd een goed idee is. Koop je als consument direct bij de fabrikant dan kun je geen aanspraak maken op de EU garantie of de Nederlandse conformiteitregels maar ben je gebonden aan die van de fabrikant. Dat kan dan beter of slechter uitpakken. En bij problemen later kun je er dus ook geen aanspraak op maken omdat de voorwaarden van de fabrikant dan gelden.

Men heeft het hier over “direct bij Apple kopen”. Daar wordt waarschijnlijk mee bedoeld bij de Apple Store of on-line. Maar ook die verkooppunten hebben zich aan de EU regels te houden.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.