15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Johnyw

Nieuwe Imac- kan geen mail versturen

Goeie morgen,

Mijn neef kocht en instaleerde zijn nieuwe Imac, maar slaagt er maar niet in een mail te versturen !!
    Ik weet het ook niet aan wat het zou liggen en zou hem graag helpen vandaar dit bericht.
    Hierbij een aantal screenshots die hij me doorstuurde. Vooral dat “offline” lijkt me vreemd. Alle andere Internet toepassingen werken !

Alvast bedankt voor de gewaardeerde hulp.

Johny

Bijdrager
    Nihilist

En als je identiteitscontrole ’s uitzet bij je uitgaande server?

Bijdrager
    PimPamPet

Tja mijn vraag zou zijn of het zonder identiteitscontrole wel werkt?
    Ik heb meestal geen identiteitscontrole aanstaan bij het verzenden van mijn mail. Wat zou daar een reden voor zijn om dat wél te doen?

Succes!

[edit: Nihilist was me net 30 seconden voor]

Bijdrager
    Falcon

Staat de juiste uitgaande post server ingesteld?

Bijdrager
    Johnyw

Hij kan wel mails ontvangen!
    Op jullie aanwijzijgen heeft hij de identiteits controle uitgezet, en is blijkbaar het “offline” verdwenen!
    Maar wanneer hij nu een mail wil versturen krijgt hij volgende waarschuwing: ” bericht kan niet worden vertuurd (NUL).

Misschien is dat een hint ??

Bijdrager
    sedikit

Ik probeer ook maar wat: bij mij staat in Accounts/Accountsinformatie/”Server uigaande post (SMTP)” mijn e-mail adres(doedel@zonnet.nl).Het kan zijn dat dat per provider verschilt.Voor de hand liggend is: even de helpdesk van die provider bellen.

Bijdrager
    MDF

Ik heb ook Telenet en bij staat als naam van de server voor uitgaande mail:
    mail-out.telenet.be

en niet
    uit.telenet.be

:?

Bijdrager
    Jello

in en uit zijn geldige servers bij Telenet,
    echter vereist de SMTP geen authenicatie.

Bijdrager
    palahala

En heeft die neef dan wel een internetverbinding via telenet.be? Om spam te voorkomen, mag je bij de meeste providers voor uitgaande berichten alleen de server van je huidige internetprovider gebruiken. Want dan weten ze wie er aan de andere kant van het kabeltje zit.

Als je bijvoorbeeld kabelinternet hebt, maar ook nog een apart e-mailaccount bij een andere provider, dan moet je de uitgaande server van je kabelprovider gebruiken, niet die van je e-mailprovider. (Of, als je toch die van je e-mailprovider wilt gebruiken, bijvoorbeeld omdat je regelmatig op stap bent met een notebook, dan moet je inderdaad autoriseren bij de server. Maar dat moet die e-mailprovider dan wel als service aanbieden.)

Bijdrager
    palahala
    ”Jello”

Een SMTP server vereist nooit voor alle berichten authenticatie, want anders zou ik@mijn-provider nooit e-mail naar jou@andere-provider kunnen sturen. Maar: voor e-mail die niet voor een abonnee van je eigen provider bedoeld is, en die dus doorgestuurd moet worden (“relaying“), vereisen de meeste SMTP servers gelukkig wel authenticatie. Dat maakt het anoniem versturen van spam wat moeilijker.

Die authenticatie gaat automatisch als je de server van je eigen internetprovider gebruikt: als je internet via de kabel hebt, en dan de uitgaande server van die kabelboer wilt gebruiken, dan mag dat omdat ze weten dat jij het bent. Je hoeft op je computer dan dus niks in te stellen. Maar als je via een andere internetprovider bij die server komt, dan moet je extra authenticatiegegevens meesturen.

Bijdrager
    Jello
    ”palahala”
    ”Jello”

Een SMTP server vereist nooit voor alle berichten authenticatie, want anders zou ik@mijn-provider nooit e-mail naar jou@andere-provider kunnen sturen. Maar: voor e-mail die niet voor een abonnee van je eigen provider bedoeld is, en die dus doorgestuurd moet worden (“relaying“), vereisen de meeste SMTP servers gelukkig wel authenticatie. Dat maakt het anoniem versturen van spam wat moeilijker.

Die authenticatie gaat automatisch als je de server van je eigen internetprovider gebruikt: als je internet via de kabel hebt, en dan de uitgaande server van die kabelboer wilt gebruiken, dan mag dat omdat ze weten dat jij het bent. Je hoeft op je computer dan dus niks in te stellen. Maar als je via een andere internetprovider bij die server komt, dan moet je extra authenticatiegegevens meesturen.

Weet je wel waarover je praat?

Ten eerste spreek ik erover dat de SMTP van Telenet geen authenticatie vereist, en ten tweede begin ik hier geen zeikend verhaal over hoe SMTP af te steken.

Welke toegevoegde waarde heeft jouw antwoord op dit topic?

We hebben het hier over iemand met zeer vermoedelijk Telenet die geen mails kan versturen.

@Nederlanders: Telenet is een Belgische ISP dus ik denk jullie dit topic alleszins al kunnen wegklikken

Bijdrager
    Johnyw
    ”palahala”

En heeft die neef dan wel een internetverbinding via telenet.be? Om spam te voorkomen, mag je bij de meeste providers voor uitgaande berichten alleen de server van je huidige internetprovider gebruiken. Want dan weten ze wie er aan de andere kant van het kabeltje zit.

Als je bijvoorbeeld kabelinternet hebt, maar ook nog een apart e-mailaccount bij een andere provider, dan moet je de uitgaande server van je kabelprovider gebruiken, niet die van je e-mailprovider. (Of, als je toch die van je e-mailprovider wilt gebruiken, bijvoorbeeld omdat je regelmatig op stap bent met een notebook, dan moet je inderdaad autoriseren bij de server. Maar dat moet die e-mailprovider dan wel als service aanbieden.)

Neen hoor, één enkele account, bij Telenet.

Bijdrager
    palahala
    ”Jello”

Ten eerste spreek ik erover dat de SMTP van Telenet geen authenticatie vereist

En ik zeg dat die stelling voor e-mail aan niet-telenet adressen alléén klopt als je via Telenet verbinding met het internet hebt (en zelfs dan alleen maar omdat je feitelijk al op een andere manier bij Telenet geauthenticeerd bent).

”Jello”

en ten tweede begin ik hier geen zeikend verhaal over hoe SMTP af te steken.

Het was niet als afzeiken bedoeld, als je dat denkt. En sorry voor je ego, maar het was ook niet bepaald alléén voor jouw ogen bedoeld. Met andere woorden: gewoon als algemene informatie voor dit forum, daar lijkt me dit forum toch voor gemaakt.

”Jello”

@Nederlanders: Telenet is een Belgische ISP dus ik denk jullie dit topic alleszins al kunnen wegklikken

Haha, nee dát is een lekkere constructieve bijdrage die wat toevoegt aan dit topic…

Bijdrager
    palahala
    ”Johnyw”

Op jullie aanwijzijgen heeft hij de identiteits controle uitgezet, en is blijkbaar het “offline” verdwenen!
    Maar wanneer hij nu een mail wil versturen krijgt hij volgende waarschuwing: ” bericht kan niet worden vertuurd (NUL).

Om betere logging te krijgen:
    – Stop Mail
    – Start Finder
    – Ga naar /Library/Scripts/Mail Scripts/ (gebruik eventueel Shift-[command]-G voor “Go to folder”)
    – Dubbelklik “Turn on Logging.scpt”, klik de Play knop, kies “Sending”

Mail wordt weer gestart en nu kun je met het programma Console de logs zien.

Start Mail opnieuw om deze enorme hoeveelheid logging weer te stoppen…

Bijdrager
    palahala

Trouwens, mocht je neef toevallig draadloos internet gebruiken: weet hij zeker dat hij via zijn eigen verbinding contact maakt met het internet, en niet via een buur die een andere provider heeft?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.