12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    rbrch

Nieuwe iMac, geen dvd: osx downloaden

Hallo,

Omdat bij de Mac geen installatie dvd meer wordt geleverd, wou ik een exemplaar downloaden zodat ik die achter de hand heb voor het geval dat.

Ik vroeg bij iCentre hoe ik hier aan kom, en men zei dat ik die gewoon kan downloaden, kosteloos omdat je Mac gekoppeld is aan je ID.
    Maar in de App store moet ik hem alsnog betalen om te downloaden.
    Weet iemand hoe dit zit? Hoe download ik hem via officiële kanalen zonder opnieuw te betalen?
    Onder purchases staat hij niet omdat ik hem niet via de appstore gekocht heb maar hij natuurlijk voorgeïnstalleerd was op de nieuwe machine.

En wat ik mij ook afvraag, als je installeert moet ik dan een code of iets dergelijks invoeren? Hoe verifieert Apple dat je os legaal is?

Alvast bedankt,
    Gr, Roy

Bijdrager
    jjmac1975

Kijk eens onder verborgen aankopen in de app store…

In de App Store klik je boven in de balk op Store en kies je Toon mijn account.
    Na het ingeven van het wachtwoord zie je een overzicht.
    In het overzicht zie je onder Itunes in de Cloud de link “bekijk verborgen aankopen”.

Staat hij hier misschien tussen?

Bijdrager
    rbrch

Hoi,

Verborgen aankopen, ik zie de optie er niet bij staan…?

Gr, Roy

Bijdrager
    jjmac1975

Ai… Dat is Jammer…

Zelf heb ik mijn macbook gekocht met Lion net voordat Mountain Lion uitkwam met de mogelijkheid deze later middels een redeem code te downloaden. Hij staat dus bij mij wel netjes in de App Store.

In jouw geval zal internet recovery altijd werken… Apple checkt dan via het serienummer van je mac en apple id of je gemachtigd bent mountain lion te downloaden.

In theorie bestaat misschien in deze situatie de mogelijkheid internet recovery na het downloaden van Mountain Lion af te breken voor dat je daadwerkelijk gaat installeren. Als je nu zou kunnen booten via de interne hdd kun je eventueel de Mountain Lion Installer opzoeken en middels Lion Diskmaker op een USB stick kopiëren.

Bijdrager
    rbrch

Ik vind het toch vreemd dat het zo lastig is om aan een stukje software te komen waar je gewoon recht op hebt… maar goed dat ter zijde;-)

Je noemt internet recovery, wat bedoel je daar precies mee? Is dat een opstart functie voor herinstallatie/reparatie misschien?

Gr, Roy

Bijdrager
    jjmac1975

Precies…

Hier een link naar de Nederlandse Apple Support pagina.

Gr, JJ

Bijdrager
    GoeieDag

Ik vermoed dat je niet hetzelfde Apple ID gebruikt voor de App Store als degene waarmee je je Mac heb geïnstalleerd toen je ‘m de eerste keer opstartte.

Bijdrager
    Hansi2124

Je moet uiteraard zijn ingelogd met je Apple-id. Klik dan rechts op Welkom (accountnaam) en na dat scherm klik je op Aankopen bovenaan. Vervolgens zie je een nieuw venster wat er bij mij gedeeltelijk zo uitziet:

Klik dan op OS X Mountain Lion. Vervolgens zie je de mogelijkheid om te downloaden.

Zie je dit allemaal niet, dan heb je waarschijnlijk niet het juiste Apple-id ingevuld wat je hebt gebruikt toen je deze Mac registreerde.

Bijdrager
    rbrch

Bedankt voor de reacties:-)
    De ID die ik gebruik is altijd dezelfde geweest, daar kan dus geen verschil in zitten…
    Toch zie ik niet wat jullie noemen/tonen…

Vreemd…

Bijdrager
    jjmac1975

Vreemd is dit niet echt…

Bij de voorgaande systemen kreeg je ook geen volwaardige OS X versie.
    De OS X installatie dvd was alleen te gebruiken voor het model mac wat je gekocht had.

De situatie zal nog steeds hetzelfde zijn al krijg je geen dvd meer maar kun je dus een nieuwe installatie middels internet recovery via het internet uitvoeren.

Bijdrager
    rbrch

Ok, dan ga ik daar nog wat verder induiken.
    In elk geval bedankt voor de reacties.

Gr. Roy

Bijdrager
    JJmac

Moet je dan je Mac ook registreren wil je het zien in de AppStore?

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.