30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)
  • Q:

Bijdrager
    Sylvester

nieuwe iMac erg traag

Ik heb hier al een paar topics gevonden , maar die zijn al wat ouder, vandaar toch maar even een nieuwe gestart.

We hebben een nieuwe iMac gekocht : 21,5″ Retina 4K, intel Core i5, 3.1 Ghz, 8GB RAM, dus eigenlijk de krachtigste iMac 21.5″, geen SSD.

Ik werk al geruime tijd met Mac en het viel me al onmiddellijk op dat hij soms heel sloom en traag is. Soms merk je dat als je switcht tussen accounts, het duurt wel eens heel lang vooraleer je iets kan doen. Dan vraag je je af wat hij in hemelsnaam allemaal bezig is. Strandbal verschijnt vaak.
    Zelf werk ik op een 3 jaar oude MBP 2,3 Ghz intel core i7, wel met SSD. Deze doet het supersnel t.o.v. de iMac.

Ik heb het gevoel dat het niet altijd is. Veel software staat er niet op : standaard van Apple (Pages, Numbers, Keynote) , maar ook MS Office 2016 (laatste versie denk ik), Tunnelblick voor VPN
    Dat is het ongeveer. Schijf is zo goed als leeg. Alle software is bijgewerkt, Mac OS Sierra laatste versie.

Ik heb al wat dingen bekeken, maar een hardware test kan ik niet op afstand doen. De SMART status geeft geen probleem in schijfhulpprogramma. Activiteitenweergave laat geen abnormale werking of abnormale processorbelasting of schijfbelasting zien.

Adware zal er (nog) niet op zitten denk ik? Virussen zeker niet…

Ter plaatse kan ik de hardware test eens gaan uitvoeren.

Wat zou ik nog kunnen testen en controleren, in de veronderstelling dat de hardware OK is?

Alvast grote dank !

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 jaar, 7 maanden geleden door  Sylvester.

Moderator
    Night

Je zegt het zelf al: Geen SSD. Vanaf versie OSX 10.8 is een SSD eigenlijk een “verplichting”, want het OS voert onderhuids zóveel lees/schrijfhandelingen uit, dat het OS zonder SSD gewoon niet meer ‘snappy’ aanvoelt. Verder is Sierra nog niet uitontwikkeld en zal dus een extra duit in het zakje doen.

Bijdrager
    Sylvester

Ja, dat zou kunnen, dat hij minder ‘snappy’ is…
    Maar ze hebben ook een oudere Macbook , met veel tragere processor die nog steeds een stuk sneller is. Ook Mac OS Sierra erop.
    Allé, naar mijn gevoel klopt er dan toch iets niet.

Is er ergens een bench test programma waarin je kan vergelijken met een theoretische waarde die je ongeveer zou moeten halen?

Bijdrager
    fred44nl

kijk maar es bij Geekbench en Geekbench browser.

Bijdrager
    Sylvester

Heb net een test gedaan met Geekbench, benchmark is heel normaal als ik vergelijk met zelfde modellen.

Bijdrager
    MacKeessie

Bekend probleem van de iMac ’s met een normale HDD. Wij hadden dit ook met de 2014 serie 21 inch. Veel trager dan de 2010 modellen met 3,5 inch HDD NB. Na het vervangen van de HDD door een SSD is het weer een zeer snelle machine geworden. Dus ik zou hem laten vervangen door een SSD, kost wat, maar dan heb je ook wat. Het blijft overigens schandalig om zo’n duur apparaat uit te rusten met een veel te trage HDD!

Bijdrager
    Sylvester

Ja, inderdaad, als het echt aan de HD ligt, dan stel ik mij ook die vraag. Men kiest de snelste om toch goed en voor lange tijd vooruit te kunnen, en dan merk je dat het eigenlijk niet zo geweldig is.
    Hoe moet ik dat daar gaan uitleggen. Nog eens een investering?

Dan had men inderdaad die modellen met SSD moeten leveren.

Maar waar zit dan het verschil? In die tragere Macbook zit dan ook nog eens een tragere HD , en toch draait die een stuk sneller. Zo voelt het toch aan.
    Dat krijg je toch niet uitgelegd?

Bijdrager
    Brombeer

Een nieuwe iMac heeft toch garantie? Laat Apple of de wederverkoper het maar oplossen.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 7 maanden geleden door  Brombeer.

Bijdrager
    fred44nl

draai es EtreCheck en kijk es goed naar de Smart-info van de HDD

http://etrecheck.com/#download

Bijdrager
    Sylvester
    Brombeer op 02 november 2016

Een nieuwe iMac heeft toch garantie? Laat Apple of de wederverkoper het maar oplossen.

Ja , klopt , maar dan moet er wel iets kapot zijn hé. Als het gewoon een functioneel gebrek is, ben je niks met garantie.

Bijdrager
    Sylvester

Etrecheck uitgevoerd. Die vindt geen probleem.

Bijdrager
    fred44nl

en de info over de HDD, die EtreCheck tegenwoordig kan laten zien ??

Bijdrager
    computer space

OSX op externe USB3 SSD zetten. Gaat veel plezier opleveren voor relatief weinig geld.
    Zorg wel dat je een USB3 behuizing koopt met intern een SATA 600 bus, heel vaak is het maar een SATA 300 bus.

De iMac 21 inch heeft een trage 2,5 inch 5400 toeren HD, daar waar de 27 inch met een 7200 toeren 3,5 inch model is uitgerust.

Bijdrager
    Sylvester

Etrecheck geeft geen fouten op de HD. Smart status is OK.

Dat is maar een erg zwakke schijf voor zo’n toestel.

Bijdrager
    koen

Maak eens een andere gebruiker aan en kijk of het dan ook nog zo langzaam is.

Bijdrager
    MacKeessie

Inderdaad, een externe SSD is al een enorme verbetering, is mijn ervaring.

Bijdrager
    tomc

Je hoort veel geklaag over Apples prijzen maar wat echt een schande is, is dat ze een toestel van +1000 euro verkopen met een 5400RPM harde schijf. Dat is niet alleen compleet belachelijk maar staat ook volledig haaks op de rest van de specificaties.
    Dan zouden ze de ‘goedkope’ modellen nog beter uitrusten met een 128GB SSD als het dan toch niks mag kosten.

Het kan bovendien ook niet de bedoeling zijn dat je het OS van je nieuwe toestel op een extern apparaat moet zetten.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 7 maanden geleden door  tomc.

Bijdrager
    GoeieDag
    Night op 02 november 2016

Vanaf versie OSX 10.8 is een SSD eigenlijk een “verplichting”, want het OS voert onderhuids zóveel lees/schrijfhandelingen uit, dat het OS zonder SSD gewoon niet meer ‘snappy’ aanvoelt.

Durf jij deze onzin echt op te schrijven?

@Sylvester: de bedoeling van een EtreCheck rapport is dat wij ook kunnen meekijken. Het heeft natuurlijk geen zin een topic te openen met een vraag als je stelde, en vervolgens ga je zelf antwoorden geven. Hoeven we helemaal niet meer mee te doen?
    Dus zet dat EC rapport, op z’n minst voor de volledigheid, hier nou maar neer.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 7 maanden geleden door  GoeieDag.

Bijdrager
    Sylvester

Oei, sorry, ik wist niet dat ik iets fout deed in dit topic. Ik vind het alleszins geweldig dat iedereen even meedenkt.
    Fred stelt voor om een aantal dingen te doen en dat heb ik dan ook gedaan. Ik moet toch zelf antwoorden, als iemand iets vraagt? Ja toch?
    Ik wist niet dat men hier bedoelde om het volledige rapport te plaatsen.

Bij deze plaats ik het even hier :

EtreCheck version: 3.1 (331)
    Report generated 2016-11-03 06:28:04
    Download EtreCheck from https://etrecheck.com
    Runtime 1:31
    Performance: Excellent

Click the [Support] links for help with non-Apple products.
    Click the [Details] links for more information about that line.

Problem: Computer is too slow

Hardware Information: ⓘ
    iMac (Retina 4K, 21.5-inch, Late 2015)
    [Technical Specifications] – [User Guide] – [Warranty & Service]
    iMac – model: iMac16,2
    1 3,1 GHz Intel Core i5 (i5-5675R) CPU: 4-core
    8 GB RAM Not upgradeable
    BANK 0/DIMM0
    4 GB DDR3 1867 MHz ok
    BANK 1/DIMM0
    4 GB DDR3 1867 MHz ok
    Bluetooth: Good – Handoff/Airdrop2 supported
    Wireless: en1: 802.11 a/b/g/n/ac

Video Information: ⓘ
    Intel Iris Pro Graphics 6200
    iMac 4096 x 2304

System Software: ⓘ
    macOS Sierra 10.12.1 (16B2555) – Time since boot: about one day

Disk Information: ⓘ
    APPLE HDD HTS541010A9E662 disk0 : (1 TB) (Rotational)
    [Show SMART report]
    EFI (disk0s1) <not mounted> : 210 MB
    Recovery HD (disk0s3) <not mounted> [Recovery]: 650 MB
    Macintosh HD (disk1) / [Startup]: 998.99 GB (942.51 GB free)
    Core Storage: disk0s2 999.35 GB Online

USB Information: ⓘ
    Broadcom Corp. Bluetooth USB Host Controller
    Apple Inc. FaceTime HD Camera (Built-in)
    Apple, Inc. Keyboard Hub
    Apple Inc. Apple Keyboard

Thunderbolt Information: ⓘ
    Apple Inc. thunderbolt_bus

Gatekeeper: ⓘ
    Mac App Store and identified developers

Kernel Extensions: ⓘ
    /Applications/Tunnelblick.app
    [not loaded] net.tunnelblick.tap (20141104 (Tunnelblick build 4625) – 2016-10-09) [Support]
    [not loaded] net.tunnelblick.tun (20141104 (Tunnelblick build 4625) – 2016-10-09) [Support]

System Launch Agents: ⓘ
    [not loaded] 7 Apple tasks
    [loaded] 171 Apple tasks
    [running] 93 Apple tasks

System Launch Daemons: ⓘ
    [not loaded] 38 Apple tasks
    [loaded] 151 Apple tasks
    [running] 113 Apple tasks

Launch Agents: ⓘ
    [running] com.epson.Epson_Low_Ink_Reminder.launcher.plist (2016-10-24) [Support]
    [running] com.epson.ecrp.launcher.plist (2016-10-24) [Support]
    [loaded] com.epson.esua.launcher.plist (2016-10-24) [Support]
    [running] com.epson.eventmanager.agent.plist (2016-10-24) [Support]
    [running] com.epson.scannermonitor.plist (2016-10-24) [Support]
    [not loaded] com.teamviewer.teamviewer.plist (2016-10-23) [Support]
    [not loaded] com.teamviewer.teamviewer_desktop.plist (2016-10-23) [Support]

Launch Daemons: ⓘ
    [loaded] com.adobe.fpsaud.plist (2016-10-23) [Support]
    [loaded] com.microsoft.office.licensingV2.helper.plist (2015-08-15) [Support]
    [loaded] com.teamviewer.Helper.plist (2016-09-19) [Support]
    [not loaded] com.teamviewer.teamviewer_service.plist (2016-10-23) [Support]
    [loaded] net.tunnelblick.tunnelblick.tunnelblickd.plist (2016-10-18) [Support]

User Launch Agents: ⓘ
    [loaded] com.synology.CloudStationDrive.plist (2016-11-03)
    [loaded] net.tunnelblick.tunnelblick.LaunchAtLogin.plist (2016-10-09) [Support]

User Login Items: ⓘ
    iTunesHelper Programma (/Applications/iTunes.app/Contents/MacOS/iTunesHelper.app)

Internet Plug-ins: ⓘ
    FlashPlayer-10.6: 23.0.0.205 – SDK 10.9 (2016-10-26) [Support]
    QuickTime Plugin: 7.7.3 (2016-10-26)
    Flash Player: 23.0.0.205 – SDK 10.9 (2016-10-26) [Support]

3rd Party Preference Panes: ⓘ
    Flash Player (2016-10-23) [Support]

Time Machine: ⓘ
    Mobile backups: OFF
    Auto backup: YES
    Volumes being backed up:
    Macintosh HD: Disk size: 998.99 GB Disk used: 56.48 GB
    Destinations:
    TIME_MACHINE_BACKUP [Network]
    Total size: 1.92 TB
    Total number of backups: 31
    Oldest backup: 21/10/16 12:07
    Last backup: 3/11/16 05:55
    Size of backup disk: Adequate
    Backup size 1.92 TB > (Disk used 56.48 GB X 3)

Top Processes by CPU: ⓘ
    8% ScreensharingAgent
    3% WindowServer
    2% kernel_task
    2% fontd
    1% loginwindow

Top Processes by Memory: ⓘ
    945 MB kernel_task
    434 MB mdworker(21)
    221 MB sandboxd
    180 MB WindowServer
    180 MB mds_stores

Virtual Memory Information: ⓘ
    3.93 GB Available RAM
    438 MB Free RAM
    4.07 GB Used RAM
    3.50 GB Cached files
    44 MB Swap Used

Diagnostics Information: ⓘ
    Nov 2, 2016, 10:08:25 PM /Library/Logs/DiagnosticReports/IMDPersistenceAgent_2016-11-02-220825_[redacted].crash
    /System/Library/PrivateFrameworks/IMDPersistence.framework/XPCServices/IMDPersistenceAgent.xpc/Contents/MacOS/IMDPersistenceAgent
    Nov 2, 2016, 09:14:46 PM /Library/Logs/DiagnosticReports/IMDPersistenceAgent_2016-11-02-211446_[redacted].crash
    Nov 2, 2016, 07:40:23 PM /Library/Logs/DiagnosticReports/IMDPersistenceAgent_2016-11-02-194023_[redacted].crash
    Nov 2, 2016, 07:27:11 PM /Library/Logs/DiagnosticReports/blued_2016-11-02-192711_[redacted].crash
    /usr/sbin/blued
    Nov 1, 2016, 01:33:42 PM Self test – passed
    Nov 1, 2016, 01:22:04 PM /Library/Logs/DiagnosticReports/blued_2016-11-01-132204_[redacted].crash

Bijdrager
    Sylvester

Even een bijkomende vraag : stel dat er verder niets anders aan de hand is en dat het puur de traagheid van de schijf is.
    Is er iets dat ik kan installeren waarmee je ziet dat hij op het moment van de traagheid bezig is op de harde schijf?

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 7 maanden geleden door  Sylvester.

Bijdrager
    pruus

Je kunt kijken in activitymonitor naar de lees- en schrijfacties een hoeveelheden data. Als er veel data op en neer geschoven moet worden, dan weet je ook dat daar een bottleneck zit.

Bijdrager
    Joid

Ik heb alles even doorgescand, maar is er al een SMC reset uitgevoerd?

Een 2015 Mac met HDD moet gewoon normaal aanvoelen. Verhalen over Sierra is niet af of ‘snappy’, of een externe SSD gebruiken op een 2015 iMac is bullshit.

Bijdrager
    GoeieDag
    Sylvester op 03 november 2016

Oei, sorry,…Ik wist niet dat men hier bedoelde om het volledige rapport te plaatsen.

Geef niet hoor. Maar omdat jij hier ook vaker rondhangt, ging ik ervan uit dat je dat wel wist.
    Want nu kunnen er vele, hopelijk slimme, ogen naar kijken; met de kans dat iemand er een probleem uit pikt.
    Bovendien staat daar echt alle info over het apparaat en software in, zodat men daar niet meer naar hoeft te vragen. Dus ja: zo’n EC rapport is juist bedoeld om te publiceren.

Het valt mij op dat TeamViewer vaak aan staat op een Mac die langzaam is. Bovendien zou ik ook die VNC client eens de-installeren.
    Start ook eens een keer op in de Safe Mode. En ben je al eens uitgelogd in deze gebruiker, en ingelogd in een nieuwe gebruiker op de iMac, en gekeken hoe ie dan werkt?

(Overigens wordt er bijna dagelijks, anders zeker wekelijks, wel een draadje geopend met ‘Mac is traag’ met elke keer dezelfde tips, dus ff zoeken had je ook verder gebracht.)

Bijdrager
    fred44nl

Het valt mij op dat Temviewer vaak aan staat op een Mac die langzaam is.

helemaal mee eens, je haalt de woorden uit m’n mond:)

Bijdrager
    flierefluiter

in mijn ervaring zijn Teamviewer, Citrix plugins en SharePoint plugins verdacht vaak aanwezig bij trage Macs..

Bijdrager
    Sylvester

Ja, ik hang hier wel vaker rond, en ik kom uit dat ‘wereldje’ om het zo maar te noemen.
    Maar de tijd heeft me bij de neus, dus ik ben niet meer zo mee. Vandaar mijn oproep hier, en mijn waarschijnlijke onkunde.

Wat Teamviewer betreft : ik heb hier op mijn eigen Mac ook Teamviewer staan, met een véél tragere processor, en die werkt nog steeds als een speer t.o.v. die iMac.

Teamviewer is in feite niet nodig. Die kan eraf. Ik log gewoon in met de VNC connectie uit de finder.
    Is er iets specifiek dat ik van Teamviewer op die iMac moet verwijderen?

Wat bedoel je met VNC client? Ik heb daar geen andere VNC client geïnstalleerd, dacht ik.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 7 maanden geleden door  Sylvester.

Bijdrager
    TheBigZ

Wat bedoel je met VNC client? Ik heb daar geen andere VNC client geïnstalleerd, dacht ik.

Deze: Tunnelblick.app

Die zou ik verwijderen, en kijken of het probleem is opgelost. (Zie je overzicht waar dit allemaal ingrijpt.)

Bijdrager
    GoeieDag

Is er iets specifiek dat ik van Teamviewer op die iMac moet verwijderen?

TeamViewer support: How do I uninstall TeamViewer under Mac OS X?

En: Uninstalling Tunnelblick

Bijdrager
    SallyBelgium

Hoi Sylvester,

Hebt u ondertussen iets gevonden?
    Want ik heb exact hetzelfde probleem!
    Na een jaartje heel goede resultaten te hebben met mij macbook, had ik voor ons gezin een imac gekocht. Maar wat een tegenvaller!
    Nieuw uit de doos, laatste nieuwe OS erop, en zo traag als een slak!
    Mijn vrouw gebruikt liever haar gsm om mee te surfen omdat de imac zo traag is!!

Bijdrager
    SvS

Retour binnen 14 dagen! (geloof ik)
    Is het HDD of SSD?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.