22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    peejeejee

Nieuwe iMac enorm traag na installatie MS Office 360

Mijn vrouw heeft als vervanger voor haar oude iMac uit 2010 nu het nieuwste model (2019). Het is het standaard i3 model met 4 K scherm. Op zich een mooie iMac. En op papier zou deze ook ruim 2x zo snel moeten zijn als haar oude iMac uit 2010.

De machine draait ook prima zolang er geen MS Office 365 op staat. Nu wil ik niet gelijk dat mensen hierop reageren met reacties dat dit geen software voor de mac is. Ze heeft dit gewoon nodig voor haar studie en de mac versie zou gewoon soepel moeten kunnen draaien op een nieuwe i Mac. Punt. Ik heb  de Mac al een keer geformatteerd en alles er opnieuw opgezet. Het loopt dan allemaal soepel en vlot. Tot het moment dat MS Office 365 (nieuwste versie) wordt gedownload en geïnstalleerd. Ik weet dat MS Office prima kan draaien op een mac en snap er niks van.

Inmiddels heeft mijn vrouw de neiging deze nieuwe i-Mac uit het raam te gooien… Voor ik deze iMac terug stuur toch hier nog even de vraag. Heeft iemand tips Of zijn er bepaalde instelling in Office om dit pakket sneller te krijgen?

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 weken, 4 dagen geleden door peejeejee.
    Bijdrager
    EagerB0bNerd

Zou gewoon moeten werken maar als je zoekt op “Office 365 mac slow” vind je veel hits wat aangeeft dat je niet de enige bent. Je zou daar eens doorheen kunnen spitten en kijken of je oplossingen kan vinden. Of Microsoft bellen, software is abonnement dus neem aan dat je recht hebt op support. Als het allemaal niet helpt zou je oude versie van MS office kunnen proberen. Als je daar mee wegkomt is het sowieso de goedkopere optie.

Bijdrager
    peejeejee

Thx! ‘k Had al gezien dat ik niet de enige was:-( En dat zou toch niet meer moeten kunnen in 2020…  Goede tip om eerst maar eens met MS support te bellen. Is inderdaad een abonnement. Het moet daar ergens zitten is mijn idee. Ook omdat het systeem zonder deze software wel goed draait.

Bijdrager
    macmaus

Is het alleen bij opstarten traag? Heb in het begin ook veel last gehad van enorm traag opstarten van Outlook en Teams. Als het eenmaal is opgestart en alles is gecheckt, geen probleem meer. Niet om flauw te zijn, maar heb je er echt ook al een aantal dagen mee gewerkt?

Bijdrager
    peejeejee

Uiteraard Macmaus, ze werkt er al een klein half jaar mee. Alleen is er nu een punt bereikt van retourneren. ‘k Heb zelf alles al gedaan wat in mijn bereik ligt (formatteren, schone installatie e.d) dus vindt het wel logisch ook. Vandaar deze laatste vraag om tips.
    Opstarten duurt inderdaad erg lang. Maar ook daarna zakt de snelheid al langzaam als kaartenhuis in elkaar. Het voelt dan stroperig. Zodra je iets aanklikt zit er vertraging in. Ook als je dan buiten het MS Office bent. Het lijkt haast wel dat de processor niet opgewassen is tegen dit pakket. Ik ga eerst wel even een ticket aanmaken bij MS.

Bijdrager
    wouter57

Sorry hoor maar de i3 model met zo’n zwaar programma is natuurlijk vragen om problemen. Had dan gekozen voor tenminste de i5 of i7.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@wouter57,

MS Office zwaar programma?????

Wat cijfertjes en wat tekst, lichter kan niet!

Bijdrager
    fred44nl

Office 356 is toch een on-line gebeuren ??

ligt daar misschien het probleem ??

Bijdrager
    websania

Misschien ook: hoeveel intern geheugen, wat voor hd, SSD? Misschien een EtreCheck rapportje, zodat we kunnen zien wat er precies allemaal draait e.d. Op zich zou MS Office het prima moeten kunnen doen op een i3; zo “zwaar” is dat pakket nou ook weer niet.

Bijdrager
    KarelWillem

peejeejee op 14 mei 2020 om 11:58
    …Zodra je iets aanklikt zit er vertraging in. Ook als je dan buiten het MS Office bent…

Als de snelheid van de Mac naar beneden klettert als MS Office is geopend zou je gaan denken aan een geheugenprobleempje (te weinig daarvan dus).

Het zou niet persé een probleem moeten zijn, maar het lijkt wel of Office gewoon het geheugen blijft claimen, waardoor ook de rest traag wordt.

Wat geeft Activiteitenweergave aan als je Office actief hebt?

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 4 dagen geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    wouter57

<p class=”cite”>JoopJoopJoop op 14 mei 2020 om 12:11</p>
    @wouter57,

Een zwaar programma is misschien een te groot woord maar voor een i3 wel.

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 4 dagen geleden door wouter57.
    Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>websania op 14 mei 2020 om 12:13</p>
    hoeveel intern geheugen, wat voor hd, SSD?

volgens Mactracker moet er minimaal 8 GB geheugen in zitten.

harde schijf kan 1 TB –  5400 rpm zijn.

maar ook 1 TB Fusion of SSD

Bijdrager
    Jako

ik denk dat je het inderdaad in de schijf moet zoeken. bij mij op het werk worden soms nog iMacs besteld met HDD ipv SSD, die zijn niet vooruit te branden.

Op mijn MacBook uit 2016, met een zeer trage processor, draait Office 365 als een zonnetje; maar daar zit natuurlijk wel een SSD in.

Bijdrager
    websania

@fred44nl Dat is zeker een grote vertrager; ik dacht ook een snellere iMac te hebben gekocht, maar de SSD van de fusion drive, alsmede de 1TB hd is een lachertje. Een week later een SSD laten plaatsen en toen was het leed geleden. Ik zou nu alleen nog maar een iMac met een SSD kopen of er zonder meer een (laten) plaatsen als het een tweedehands is.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Natuurlijk is een enkele SSD sneller dan een Fusion opslag.

TS klaagt alleen over de Microsof* sotware, dan is dat dus de oorzaak…

*no typo.

Bijdrager
    websania

@JoopJoopJoop Daar heb je wel gelijk in, maar op een iMac met een SSD draait alle Microsoft software als een zonnetje. Mijn eigen ervaring met de fusion drive was dat na een kale installatie de machine het prima deed, maar owee als je daarna een programma ging draaien dat iets meer vroeg. Het gaat hier om het intern geheugen en daardoor het virtuele geheugen dat op de HD of SSD wordt aangemaakt. Een 5400 rpm hd is dan een serieuze vertrager.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>wouter57 op 14 mei 2020 om 12:30</p>

<p class=”cite”>JoopJoopJoop op 14 mei 2020 om 12:11</p>
    @wouter57,

Een zwaar programma is misschien een te groot woord maar voor een i3 wel.

Onzin. Geen enkele computer van vandaag de dag heeft een probleem met een tekstverwerker, spreadsheet of andere kantoor programma’s.

Als een Mac overdreven traag wordt ligt dat of aan de geheugendruk of een op hol geslagen proces dat constant veel van de CPU vergt.

En in het geval van Office zal het eerder een bug zijn die hier voor zorgt dan dat het programma structureel te veel vergt. Zelfs een hele grote spreadsheet moet mogelijk zijn.

Dus we zullen eerst moeten weten via activiteitenweergave wie of wat hier de oorzaak van is.

Het is overigens wel zo dat de Mac versie van Microsoft office niet zo goed draait als de originele op een Windows machine.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik werk zelf met een 21″ iMac uit 2017 (i7 met 16 GB). Maar ook ik heb de fusion drive ‘vervangen’ voor een Samsung X5 SSD. M.a.w: ik start op via de Thunderbolt poort. En zelfs dat gaat sneller ongeacht welk programma je draait. Via de Fusion drive duurde het b.v. ±25 sec. voordat Logic Pro gestart was (inclusief het laatst gebruikte bestand). Via de SSD is dit nog maar 10 sec.

Bijdrager
    RW076

Ik heb het ook van tijd tot tijd, vaak is onedrive dan bezig. Ook werkt het pas weer lekker een half uurtje na het inloggen bij het werk.

Bijdrager
    Jos Opel

Om deze reden heb ik het “gewone” Office 2019 gekocht. Wellicht kan je vrouw als student dit pakket voor een paar 10-tjes bestellen bij Surfspot.nl of eventueel basisschool gaande kinderen op Schoolspot.nl

Bijdrager
    peejeejee

Bedankt voor de reacties. Gister heb ik de iMac maar compleet gewist en alles erop nieuw opgezet. (Dus geen oude Time Machine terug.) Alle pakketten zijn weer fris geïnstalleerd.

Op dit moment draait de iMac redelijk goed. En in elk geval een heel stuk beter tov van gisteren. Maar qua snelheid zeker niet de beloofde 2 x sneller dan de oude iMac uit 2010. (Dit was ook de instapper van destijds met een i3 processor trouwens). Volgens Apple ligt dit aan het feit dat hier nu een zwaarder en moderner MacOS tegen over staat waar je meer kunt. (Catalina vs MacOS High Sierra)

Sneller als het nu is gaat het voor nu niet helaas niet worden in elk geval. Achteraf hadden we echt even voor een SSD moeten kiezen denk ik. Mijn andere nieuwe iMac, (27 inch) heeft een fusiondrive. Deze reageert wel echt supersnel. Dus dat zal de oorzaak dan wel zijn zoals door jullie ook gezegd werd. Eerst maar even aanzien zo.  En hopen dat snelheid nu niet weer in elkaar zakt komende weken.

Het Office pakket is trouwens gewoon de Microsoft Office for Mac en de laatste versie. Dus niet de 365 versie zoals ik eerder noemde, sorry.

Word, Exel en Powerpoint voor de Mac blijven wel erg omvangrijke pakketten als jet het vergelijkt met Apple Pages, Numbers, en Keynote
    (ca. 5,3 GB vs ca. 1,7 GB) 

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 4 dagen geleden door peejeejee.
    Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Beloftes zoals “2 maal sneller” moet je altijd met een korreltje zout nemen. De actuele snelheid hangt af van wat je doet en waarmee.

Pages etc. zijn vrij ‘licht’ in vergelijking met Microsoft office maar ze doen wat ze moeten doen voor de doorsnee gebruiker.

En als OS kun je met Catalina helemaal niks meer als wat je al met b.v. High Sierra kon. Want het is niet het OS waarmee je ‘alles kan’ maar de software die je er op draait.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.