6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Jakko Westerbeke

[Opgelost] Nieuwe iMac: DVD-speler kapot?

Vandaag ben ik met iemand een splinternieuwe iMac (het instapmodel) gaan kopen, en nu ik haar wat wegwijs op de Mac aan het maken ben, kom ik erachter dat de DVD-speler niet lijkt te werken: als ik een CD erin stop, pakt hij hem helemaal niet, waardoor ik met een mesje hem er weer uit moest halen. In het systeemprofiel wordt de schijfeenheid wel weergegeven en staat bij de seriële ATA voor de schijf “Stroomtoevoer uit: Nee” dus ik neem aan dat hij wel stroom krijgt.

Wat ik me nu dus afvraag: is dit een bekend euvel met dit model iMac, of heeft ze een maandagochtenduitvoering gekocht? En zou dit zelf op te lossen zijn, of moet hij terug naar de winkel?

Bijdrager
    Dr. Maddox

Pas op met het invoeren van een CD/DVD! Je moet hem nooit tot de rand aandrukken maar de laatste centimeter door de mac zelf naar binnen laten trekken. Zodra je hem zelf tot de rand aanduwt raakt de drive de grip kwijt en kan je zelf gaan pielen om de CD er weer uit te krijgen. Kijk zelf maar!

Bijdrager
    Pieterr

Check even dat je de CD er niet verkeerd om ingestopt hebt. (Zal wel niet…)
    .
    Andere optie: is het een zelfgebrande CD met een kleeflabel erop? Die willen nog wel eens net te dik zijn.
    .
    Als het probleem blijft: niet zelf gaan rommelen, maar gewoon terug naar de winkel, lijkt mij.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Hmm … vreemd. Nu werkt het wel, het voornaamste verschil is dat ik deze keer (na het lezen van bovenstaande reacties — bedankt) voorzichtig de CD erin stopte, in plaats van gewoon aanduwen zoals ik thuis doe (op m’n 20 inch iMac van twee jaar oud). Mooi, want dan hoeft de computer dus niet teruggezeuld te worden naar de winkel.

En voor de goede orde: de eerste CD die ik probeerde was een zelfgebrande, maar zonder etiket erop, en de tweede een Windows XP installatie-CD van Dell — beide omdat ze hier toevallig voor het grijpen lagen:) En ik dénk dat ik ondertussen genoeg Mac-ervaring heb om te weten dat het etiket naar je toe moet op een iMac;)

Bijdrager
    Dr. Maddox

Ik spreek uit ervaring.;)

Fijn dat het zo is opgelost!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Inderdaad. Ik heb dus ook gelijk maar aangeraden om CD’s voorzichtig in de computer te stoppen, vooral de laatste paar centimeter. Gelukkig deed ze dat toch al een beetje huiverig (zoals de meeste nieuwe Macgebruikers, is mij al opgevallen :)) dus dat zal wel goed komen, denk ik.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.