14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    pas312

Nieuwe iMac 27inch

Ik ben van plan om mijn oude iMac 27 inch late 2009 te vervangen voor een nieuwe iMac 2019 27 inch

Ik ben aan het twijfelen tussen de 3,0 GHz en de 3,1 GHz. Ga je dit verschil überhaupt merken? Bij eerst genoemde is het geheugen uit te breiden tot 32 GB en de andere tot 64 GB. Het is altijd goed om vooruit te kijken maar of ik ooit 64 GB nodig ga hebben?

Wellicht handig om te vermelden, voornamelijk ga ik werken met Lightroom en Photoshop.

Bijdrager
    TheBigZ

pas312 op 19 april 2019 om 14:56
    Ik ben aan het twijfelen tussen de 3,0 GHz en de 3,1 GHz. Ga je dit verschil überhaupt merken?

Het is niet alleen de processor die iets sneller is. Er zit ook een iets betere grafische kaart in de duurdere versie (Radeon Pro 570X resp Radeon Pro 575X).

Als je een benchmark draait zul je verschil zien. Of je er ook praktisch veel van gaat merken is zeer de vraag.

Wat het maximale geheugen betreft, dat is hetzelfde voor alle 27″ iMacs. Als je zélf 4x16GB reepjes plaatst, heb je 64GB totaal. (Er kunnen zelfs 4x32GB reepjes in maar daar betaal je vooralsnog de hoofdprijs voor.)

Zie ook

[Opgelost] Geheugen iMac 2019

en:

Welke geheugenuitbreiding voor mijn nieuwe Imac2019 (27 inch)

Moderator
    Night

Ik betwijfel ook ten zeerste of je dot in dagelijks gebruik zal merken. Zowel niet dat de processor een fractie sneller is, als een iets capabelere grafische kaart.

Zowel Photoshop als Lightroom profiteren beiden van een processor die veel simultaanbewerkingen kan uitvoeren. Hoe meer cores die heeft, des te sneller kunnen deze apps uit de voeten. Maar of je het een ± 500 euro prijsverschil waard vindt om van de standaard 6 naar 8 cores te gaan, laat ik geheel aan jou over.

Wil je echt maximale snelheid, kijk dan eens naar de Aurora R6 van Alienware (kuch).

Bijdrager
    RW076

Je moet het niet voor de cpu doen, maar voor de Gpu. Weet je niet wat dat is, of of je dat nodig hebt. Dan is het antwoord waarschijnlijk nee.

De 27″ is al behoorlijk pittig voor een huis tuin en keuken gebruiker, laat staan voor de computer van bv “het gezin”. Geheugen is niet anders bij de een of de ander, enige minpuntje kan de HDD zijn voor sommige.

Bijdrager
    Shmoo

Je moet het niet voor de cpu doen, maar voor de Gpu.

Iemand die Photoshop en Lightroom gebruikt –> op een 2009 iMac ^^^

Kom op mensen. Elke standaard 27 inch iMac is de beste keuze in dit geval. Het enige dat je moet doen, voor jezelf qua gebruikersgemak, is de SSD upgrade kopen.

Zet er thuis 16GB (totaal) aan RAM in en en kunt waarschijnlijk drie keer zoveel werk verzetten als dat je nu op je 2009 machine doet. Mocht je ooit in de toekomst de geldpest krijgen dan vervang je die 16GB voor 32GB – niet dat je er in de praktijk mega veel verschil van zal merken maar gewoon omdat het kan.

Bijdrager
    bassbug

Welnee, je gaat helemaal niets van merken.

Je ligt al waarschijnlijk een week op de grond omdat alles veel sneller gaat dan je oude iMac.:)

Bijdrager
    bassbug

<p class=”cite”>Shmoo op 21 april 2019 om 12:42</p>
    Het enige dat je moet doen, voor jezelf qua gebruikersgemak, is de SSD upgrade kopen.

Nee!

Ja voor een redelijke SSD, 256 Gb is genoeg, voor je programma’s.

Voor data gebruik een (grote) externe SSD.

Daarmee ben je flexibeler (als je je Mac weer verkoopt ben je de grote interne SSD weer kwijt), veiliger (de externe SSD neem je zo in je broekzak mocht er wat gebeuren) en je betaalt je niet scheel aan Apple voor een grote interne SSD.

Bijdrager
    Dick de Roos

Toch is de keuze moeilijk.

Als je de volgende configuratie bekijk:

3,1‑GHz 6‑core Intel Core i5-processor van de 8e generatie, Turbo Boost tot 4,3 GHz
    8 GB 2666‑MHz DDR4‑geheugen
    Radeon Pro 575X met 4 GB GDDR5-geheugen
    512 GB SSD‑opslag
    Magic Mouse 2
    Magic Keyboard met numeriek toetsenblok – Nederlands

Kost dat € 2709.-

Nu zou ik aan een SSD van 256 GB genoeg denken te hebben, maar ik wil een vergelijk maken met de volgende configuratie en die begint met een SSD van 512 GB:

3,7‑GHz 6‑core Intel Core i5-processor van de 9e generatie, Turbo Boost tot 4,6 GHz
    8 GB 2666‑MHz DDR4‑geheugen
    Radeon Pro 580X met 8 GB GDDR5-geheugen
    512 GB SSD‑opslag
    Magic Mouse 2
    Magic Keyboard met numeriek toetsenblok – Nederlands

Deze kost: € 2769,-

Een verschil van € 60,- maar dan heb je een betere (??) CPU en een betere grafische kaart.

Een lastige keuze want wat zou ik nu het beste kunnen kiezen?

Ik gebruik de Mac voornamelijk voor Photoshop, Lightroom e.d. en ik doe daarnaast veel met Final Cut Pro X; (overigens niet als professional)

Heb ik dan baat bij een betere CPU en GPU? Of is een goedkopere versie al goed genoeg?

En ik ga er dan nog iets van 32 GB geheugen bijprikken en dan afscheid nemen van mijn mid 2010 iMac.

Als ik de uitgave ook geestelijk heb verwerkt natuurlijk. 🤓

Bijdrager
    Dick de Roos

Ik bedoel dus eigenlijk:

Is de iMac met

3,1‑GHz 6‑core Intel Core i5-processor van de 8e generatie, Turbo Boost tot 4,3 GHz
    In combinatie  Radeon Pro 575X met 4 GB GDDR5-geheugen

(veel) beter dan de iMac met

3,7‑GHz 6‑core Intel Core i5-processor van de 9e generatie, Turbo Boost tot 4,6 GHz
    Radeon Pro 580X met 8 GB GDDR5-geheugen

Voor werkzaamheden in/met Photoshop c.s. en Final Cut Pro X?

Kan iemand mij daar een antwoord op geven?

Bijdrager
    TheBigZ

Dick de Roos op 22 april 2019 om 10:38
    Een verschil van € 60,- maar dan heb je een betere (??) CPU en een betere grafische kaart.

Waarom vind je dat een lastige keuze?

Voor €60 meer heb je zowel een snellere CPU als een betere GPU.

Ik zou het wel weten als ik een iMac 2010 na 9 jaar trouwe dienst zou gaan upgraden.

Bijdrager
    pas312

Thx voor de input.

Als ik alles nog een keer na ga;

• Het verschil tussen 3,0 GHz i5 en de 3,0 GHz i5 lijkt mij minimaal.
    • De GPU Radeon Pro 570X lijkt mij krachtig genoeg voor Lightroom en Photoshop en doorsnee video edits.
    • Standaard kies ik voor de 256 SSD. Omdat ik een grote foto collectie bezit kies ik voor een externe HDD en niet voor een externe SSD.
    • Geheugen prik ik later nog een keer extra bij. Volgens de specs van het instapmodel 27 inch kan ik maar bij prikken tot 32 GB, klopt dat? TheBigZ schrijft dat het kan tot 128GB.

Dan kom ik toch gewoon uit bij het instapmodel + 256 SSD.

Grtz Pascal

Bijdrager
    TheBigZ

pas312 op 22 april 2019 om 20:33

Volgens de specs van het instapmodel 27 inch kan ik maar bij prikken tot 32 GB, klopt dat? TheBigZ schrijft dat het kan tot 128GB.

TheBigZ heeft gelijk.:-) (Maar ik ben natuurlijk niet objectief.;-) )

Apple biedt meerwerk-opties aan tot 32GB voor het ‘instapmodel’.  Dat is echter niet de maximale hoeveelheid geheugen die er in kan. Zie het artikel hieronder.

It’s Official: OWC’s 128GB Memory Upgrade For The 2019 iMac Retina 5K

Bijdrager
    Dick de Roos

<p class=”cite”>TheBigZ op 22 april 2019 om 19:54</p>

Dick de Roos op 22 april 2019 om 10:38

Waarom vind je dat een lastige keuze?

Voor €60 meer heb je zowel een snellere CPU als een betere GPU.

Ik zou het wel weten als ik een iMac 2010 na 9 jaar trouwe dienst zou gaan upgraden.

Je hebt natuurlijk gelijk, maar ik denk dat ik aan een SSD van 256 GB genoeg zou hebben en dan is het prijsverschil dus € 300,- t.o.v. het model dat begint bij 512 GB en ik daarbij dus geen keuze heb voor een 256 GB SSD.

Om die reden heb ik beide, hierboven genoemde modellen gelijk gesteld qua SSD-grootte om te kunnen vergelijken.

En dan valt op, dat het prijsverschil tussen beide modellen nihil is (€ 60,-).

Vandaar mijn vraag: wat dan het verschil is in performance tussen beide modellen; resp. kan de één echt beter presteren dan de ander?

Bijdrager
    TheBigZ

Dick de Roos op 23 april 2019 om 00:15

Je hebt natuurlijk gelijk, maar ik denk dat ik aan een SSD van 256 GB genoeg zou hebben en dan is het prijsverschil dus € 300,- t.o.v. het model dat begint bij 512 GB en ik daarbij dus geen keuze heb voor een 256 GB SSD.

Vandaar mijn vraag: wat dan het verschil is in performance tussen beide modellen; resp. kan de één echt beter presteren dan de ander?

Voor werkzaamheden in/met Photoshop c.s. en Final Cut Pro X?

De iMac met iets snellere CPU en GPU zal iets beter presteren in benchmarks. Hoeveel je daar daadwerkelijk in het dagelijks gebruik van zult merken, is afhankelijk van je gebruik. De GPU kan wel goed worden ingezet door o.a. FCPX.

Als jij met je nieuw aan te schaffen iMac weer van plan bent zo’n negen jaar te doen, heb je van een upgrade naar 512GB SSD (en de genoemde snellere CPU en GPU) nog vele jaren plezier voor minder dan €3 per maand extra (€300 uitgesmeerd over 9 jaar).

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.