30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 57)
  • Q:
    Bijdrager
    avanti

Nieuwe iMac 27inch 2019: keuze RAM geheugen, 16 of 32Gb?

Ik sta op het punt om een nieuwe iMac 27inch (2019 model) te bestellen. Ik ben grafisch vormgever en werk dagelijks met Adobe Photoshop, InDesign, Illustrator etc. Op mijn huidige iMac 21 inch uit 2012 heb ik 8 Gb RAM, merk dat dat gewoon te weinig is. Is 16Gb RAM ruim voldoende om mijn dagelijks werk met Adobe te kunnen doen? Om naar 32Gb te gaan schiet de prijs gelijk omhoog, ik weet dat ik het naderhand ook kan uitbreiden maar toch…

Bijdrager
    McPim

Hoezo ‘maar toch…’? Het prijsverschil voor 8GB meer is al €240 terwijl 16GB bijvoorbeeld hier €159 kost! Dan heb je 24GB totaal en dat moet ruim voldoende zijn. Met 8GB bestellen dus en zelf uitbreiden, dat is echt supersimpel.

Bijdrager
    Shmoo

Normaal moet 16GB meer dan voldoende zijn voor een vormgever, of je moet al op heel groot formaat werken.

Bijdrager
    Corrado
    Bijdrager
    Balsjer

Ik heb in 2011 een workstation geïnstalleerd voor een professioneel fotograaf, daarin 12 GB intern ram geheugen geplaatst. Hij heeft er tot op heden prima op kunnen werken, zelfs met raw formaten, grote formaten nooit een tekort aan intern geheugen gehad. Ik zou zeggen 16GB is voldoende, maar met 32GB ben je ruim bedeeld. Wat betreft de ram prijzen, die liggen op een acceptabele niveau. Zie daarvoor het bericht van Corrado of McPim.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik heb een mid 2017 iMac met 16GB en gebruik ook Photoshop. En tenzij je met echt grote bestanden werkt (b.v. 48 of meer Mpix per stuk of grote 360° panorama foto’s of bestanden met veel lagen) dan is 16 GB voldoende. Maar als je als grafisch vormgever ook nog de andere genoemde programma’s tegelijk open hebt staan lijkt mij 32 GB geen overbodige luxe.

Is dit je beroep? M.a.w: verdien je je dagelijks brood ermee? Wat is het probleem dan als je even iets meer uitgeeft? Dat verdien je dan toch snel terug?

Bijdrager
    avanti

Ik heb inmiddels ook even met Apple zelf overlegd en die zei dat op dit moment voor mij 16Gb ruim voldoende is. En je kan idd later uitbreiden naar 32Gb, wat het instapmodel van 2019 momenteel aan kan. Hij verwacht zelfs dat de komende jaren het instapmodel tot 64Gb aan RAM aan kan. Buiten het feit of je natuurlijk dit nodig bent. Maar je wil een computer aanschaffen waar je jarenlang mee kan. Ik zie idd op de site die bijvoorbeeld McPim aangeeft, RAM geheugen vele malen goedkoper is dan bij Apple zelf. Gaat het hier om het zelfde RAM wat ook Apple hanteert?

Een andere vraag aan Apple was ook, hoeveel opslag heb ik nodig en moet het een SSD 512GB worden of een 2 Tb Fusion-drive. Gezien de snelheid zei Apple dat dat niet zoveel uitmaakt. Vooral als je de 2Tb Fusion neemt. Uiteindelijk adviseren ze me toch de SSD te nemen ipv een Fusion drive. Wat zijn jullie ervaringen? En dan niet kijken naar de opslag ruimte.

Bijdrager
    Dick de Roos

SSD is sterk te prevaleren boven de Fusion-drive.

Behalve dat de laatste ( relatief snel) de geest kan gaan geven, is ook het flash-deel zeer minimaal.

Ik wil geen Fusion-drive, maar wel een SSD in mijn nieuw aan te schaffen iMac.

Verder bestel ik dan de versie met 8GB RAM en ga dat zelf uitbreiden.

Bijdrager
    McPim

avanti op 2 december 2019 om 14:48
    Ik zie idd op de site die bijvoorbeeld McPim aangeeft, RAM geheugen vele malen goedkoper is dan bij Apple zelf. Gaat het hier om het zelfde RAM wat ook Apple hanteert?

Of het hetzelfde is maakt niet zoveel uit, als je geschikt geheugen koopt van een goed merk (genoemde opties van mij en Corrado zijn prima) dan ga je geen verschil merken. Bovendien geven de bekende RAM fabrikanten ook garantie, vaak levenslang. Van die €240 extra voor 16GB kun je dus een groot deel besparen maar je moet het zelf weten natuurlijk 😉. Ik begrijp ook wel het gevoel dat je het gegarandeerd goed van Apple wil hebben.

Uiteindelijk adviseren ze me toch de SSD te nemen ipv een Fusion drive. Wat zijn jullie ervaringen? En dan niet kijken naar de opslag ruimte.

Zéker SSD! Geen twijfel over mogelijk. Een Fusion Drive blijft een grote HDD met een hele kleine SSD. Raakt ie voller dan is de HDD de bottleneck.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Nooit Fusion, altijd SSD.

Extra RAM en opslag via de winkels die hier genoemd worden, nooit via Apple.

Een externe SSD erbij, kan supergoedkoop zonder behuizing, met een kabeltje van SATA naar USB-C.

Een gewone externe HD kan ook en is handig, snel genoeg voor AV en backup, en goedkoop.

zie hier een hele blog erover.

Bijdrager
    avanti

Ja, ik heb ook sterker de voorkeur voor de SSD ongeacht het opslag verschil van 2Tb tegen 512Gb. Apple zei wel dat je als je een Fusion zou nemen, beter de 2Tb variant kan nemen omdat daar het SSD deel groter is (128Tb). Maar dan nog. Wat betreft opslag ruimte, Apple gaf aan, mocht je (tijdelijk) aan 512Gb te weinig hebben, dan beter een externe SSD aanschaffen met USB-C of Thunderbolt connectie te gebruiken. Je zal geen verschil merken tussen een interne SSD of externe SSD. Klopt?

Bijdrager
    McPim

Klopt ongeveer.. De interne SSD van de 2019 iMac leest/schrijft rond de 2 tot 2.5 GB/sec. De Thunderbolt poort is veel sneller dus een externe drive zou dat ook kunnen halen. Of dat ook zo is zal per merk/type en behuizing verschillen, vaak is intern toch (iets) sneller. Ga je er in de praktijk veel van merken? Ik denk het niet. Het is allemaal razendsnel vergeleken met ouderwetse schijven.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik heb een mid 2017 21,5″ iMac met een 1 TB Fusion drive die slechts een 32 GB SSD heeft. Momenteel start ik op via de Samsung X5 SSD (ook 1 TB en een Thunderbolt 3 aansluiting) die op de TB3 poort staat aangesloten en dat draait als een trein. Metingen laten zien dat deze SSD een actuele snelheid haalt van ruim 1900 MB/s tegenover slechts 175 voor de Fusion drive. Zelfs de Samsung T5 SSD (USB 3.1 gen 2) is met 425 MB/s sneller.

Bijdrager
    FABMAC

Zestien is gewoon krap als je veel open hebt. (zie plaatje.)

Hier……32 GB…..Intern. En SSD.

Lekker snel zelfs na 6 jaar.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>avanti op 2 december 2019 om 15:10</p>
    Ja, ik heb ook sterker de voorkeur voor de SSD ongeacht het opslag verschil van 2Tb tegen 512Gb.

Dat verschil in opslag is eigenlijk het probleem niet, wél de snelheid. Je start b.v. op vanaf een 512 GB SSD maar je bestanden kun je als die 512 GB te vol raakt op een externe SSD opslaan. Daar kun je dan net als ik de Samsung X5 voor gebruiken op een Thunderbolt 3 poort. Dat is mogelijk iets trager dan de interne maar absoluut snel genoeg.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Zestien is gewoon krap als je veel open hebt. (zie plaatje.)

Hier……32 GB…..Intern. En SSD..

flauwekul. Mac OS gaat prima met het geheugen om. Dat bij jou 17 GB in gebruik is (als dat al zou is, wat geeft activiteitenweergave aan?) komt omdat je 32GB heb geïnstalleerd. Maar dat wil niet zeggen dat je met 16 GB niet weg zou komen.

Hieronder mijn activiteiten weergave. De MBP staat al dagenlang aan, heb nu 16 programma’s open staan, waaronder een webserver, backup programma, timetracking software, task runner en version control software.

Om de situatie van de topicstarter en beetje te benaderen heb ik ook nog wat files geopend in Photoshop en Illustrator en een Indesign boek met 448 pagina’s en meerdere lagen voor de twee talen.

Met 16 GB aan geheugen kom ik prima weg.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 2 dagen geleden door EagerB0bNerd. Reden: typo
    Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Hier heb je mijn situatie na 2 weken.

Mijn geheugendruk is groter dus het hangt er helemaal vanaf wat je doet. Zo staan er bij mij ook aardig wat Finder vensters open.

Maar EagerB0bNerd ik zie ondertussen bij jou Photoshop er niet bij staan (of illustrator / InDesign) terwijl je wel zegt deze geopend te hebben.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

@Hendrik: ik moest ook even zoeken, dat zit onder weergave/ en dan kan je de processen zien die getoond worden. Stond bij mij op “systeemprocessen”

Nu op “mijn processen”:

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 2 dagen geleden door EagerB0bNerd.
    Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Zoals je ziet neemt bij mij Photoshop CC veel meer geheugen in beslag. Dat komt o.a. natuurlijk door de grootte van de bestanden. Ik heb b.v. 24 Mpix RAW (die per stuk al 20 MB * of meer zijn, d.w.z op de schijf en dus gecomprimeerd) foto’s die ik geregeld bewerkt en daarbij doe ik ook een HDR bewerking. Dat doe ik weliswaar met een ander programma maar bij een HDR bewerking moet je eerst kopieën maken (minstens 2) waardoor elke foto 3 keer in het geheugen staat van Photoshop.

*) Afhankelijk van het aantal pixels kan een foto in het geheugen al gauw enkele honderden MB’s vragen.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Zoals je ziet neemt bij mij Photoshop CC veel meer geheugen in beslag. Dat komt o.a. natuurlijk door de grootte van de bestanden.

Ik zat te kijken wat er gebeurde, programma’s sluiten, openen en weer sluiten. Tijdens screenshot was alleen dat Indesign boek open, geen PS bestanden meer. Wat wel opvalt dat het eigenlijk weinig uitmaakt hoeveel je open hebt, Mac OS weet dat inderdaad prima te managen.

Bijdrager
    avanti

Ik ben er wel uit wat betreft geheugen en opslag, ik ga voor 16Gb RAM icm 512Gb SSD, geheugen kan ik later makkelijk uitbreiden en opslag kan evt met een externe SSD bv van Samsung. Naast de Samsung X5 SSD (Thunderbolt3), zijn er nog meer goede externe SSD’s met thunderbolt of met USB-C? Overigens, zijn de verschillen qua lees- en schrijfsnelheid tussen USB-C en Thunderbolt3 drastisch te noemen? Bijvoorbeeld de Samsung T5 (USB-C) is een stuk goedkoper dan de X5

Bijdrager
    McPim

avanti op 3 december 2019 om 09:57
    Overigens, zijn de verschillen qua lees- en schrijfsnelheid tussen USB-C en Thunderbolt3 drastisch te noemen? Bijvoorbeeld de Samsung T5 (USB-C) is een stuk goedkoper dan de X5

Als ik het goed lees is dat precies wat hendrik ijzerbroot hierboven heeft getest: ja dat is een groot verschil (factor 5). En ik vraag het toch even: wat is eigenlijk je bezwaar om er zelf 8GB bij te prikken en daarmee €200 (!) te besparen?

Bijdrager
    avanti

McPim, ik wil eerst kijken hoe de 16Gb bevalt, mocht het in de praktijk zo zijn dat ik toch 32Gb nodig heb aan RAM, dan kan ik bv via de site die je aangaf, makkelijk uitbreiden naar 32Gb of later zelfs naar 64. Het is mooi om daarin mee te groeien

Bijdrager
    McPim

Dat begrijp ik, maar dat bedoel ik niet 😉. Waarom bestel je niet de 8GB versie en zet er zelf 8GB bij voor €38? Daarmee bespaar je €200 op je aankoop en daarom vroeg ik wat je bezwaar eigenlijk is. Jouw keus uiteraard, ik ben gewoon benieuwd naar het argument.

Bijdrager
    avanti

Ah ok, ik begrijp wat je bedoeld. Dat is zeker ook een optie. Ik heb daar nog zo over nagedacht. Goed idee

Bijdrager
    McPim

Ik zou het zeker overwegen, €200 uitgeven als het niet hoeft is toch zonde. En wellicht nog een tip: als je voor onderwijskorting in aanmerking zou komen bespaar je nog meer.

Bijdrager
    avanti

Het enige is, het geheugen wat Apple zelf mee levert, lijkt me altijd goed wat betreft betrouwbaarheid en via de site die je aanbeveelt, heb ik natuurlijk geen ervaringen mee qua betrouwbaarheid

Bijdrager
    avanti

McPim, ik overweeg het zeker. Net als de meesten, ik moet ook op de centen letten

Bijdrager
    McPim

Levenslange garantie (zoals eerder gezegd). En Crucial is een bekend en gerenommeerd merk. Dat was de link van Corrado (via mijn link zag ik zo snel geen 8GB reepje). Ik denk dat anderen dit ook nog kunnen bevestigen voor je.

Zie ook hier bijvoorbeeld, OWC (mijn link) en Crucial (Corrado’s link) worden regelmatig aangeraden als betrouwbare opties.

Bijdrager
    avanti

Ik ken het merk persoonlijk niet, ik weet ook niet welk merk Apple zelf hanteert. Maar als er levenslange garantie op zit, geeft wel wat aan natuurlijk. Ik ga me daar even meer in verdiepen

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 57)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.