24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    ralf01

Nieuwe iMac 27 dubio

Heb op dit moment (niet lachen) een iMac 24″ 3.06 Core2Duo met 8GB early 2009. Heb die in 2010 nieuw gekocht en doet nog steeds dienst.
    Programma’s die ik veel gebruik zijn Photoshop, InDesign en wat minder vaak Premiere en nog minder vaak After effects, wil ik wel maar daar is die nu echt te traag voor.

Nieuwe config moet een iMac 27″ i5 met 256 SSD worden. Macrumors adviseert om nu vooral niet te kopen. Zou ook inderdaad balen zijn als er binnen afzienbare tijd een nieuwe uitkomt en ik dan alweer het vorige model heb. Niet zozeer om de prestaties, maar wel om de waarde van de iMac.

Zouden jullie

A Wachten op de nieuwe, maar hoelang gaat dat nog duren, september komt die zeer waarschijnlijk toch niet.
    B ff een 2ehands iMac scoren en die weer verkopen als nieuwe uit is.
    C Gewoon nieuwe kopen, de extra afschrijving op de iMac valt mee.

Sleutelbeheerder
    Night

D) Gewoon kopen. De specs die je aangeeft zijn niet ‘top of the shelf’ dus een vergelijkbare machine die nieuw uit gaat komen zal niet spectaculair sneller zijn, wel duurder waarschijnlijk.

Bijdrager
    Ganymedus

Heb je je ‘oude’ iMac al voorzien van een SSD? Als je dat nog niet gedaan hebt, zou je adviseren dat te overwegen. Dan kun je voor relatief een klein bedrag nog een tijdje vooruit.
    Ik doe het merendeel van mijn ‘werk’ op een MacBook late 2008 met een SSD en dat werkt als een zonnetje.

Bijdrager
    ralf01

Thx voor de snelle reacties. Inderdaad top of the shelf heb ik voor mijn doen ook niet nodig.
    Ik heb al eens m’n 1TB voor een 3TB harddisk vervangen. Is een SSD erin net zo makkelijk?
    En nog ff voor de zekerheid een SSD is toch echt stukken beter dan de Fusion, of niet?

Bijdrager
    Shmoo

Je zit in een lastige situatie..

Het probleem met de huidige iMac 27″ zijn niet de specs maar de standaard HD die erin zit. Dat kan gewoon niet meer in 2016. Dat Apple zoiets nog standaard verkoopt is gewoon schandalig voor de prijs wat een 27″ computer kost bij Apple.

Wat het nog erger maakt is dat iedereen hier wel ziet aankomen dat de volgende generatie 27″ standaard die 256SSD zal hebben die jij nodig hebt en waar jen u extra voor zou moeten betalen. Kortom, je hebt voldoende aan de huidige specs maar het type opslag dat in de huidige computer zit is gewoon ruk.

Mijn advies zou zijn wachten tot eind van dit jaar. Ik verwacht wel dat er richting het eind van dit jaar, oktober/november nieuwe iMacs komen. Als het dan echt niet meer gaat zou ik idd. tijdelijk tweedehands een iMac proberen te scoren, dan verlies je mogelijk 100,- op een paar maanden tijd maar dat is altijd beter dan nu 240,- uitgeven aan een specs upgrade die over 3 maanden standaard is.

Bijdrager
    Ganymedus

Ja, het is net zo makkelijk.
    Ik verkies zelf volledig SSD boven Fusion vanwege de snelheid.

Bijdrager
    gsmaster

Ik heb hier nu een late 2015 met 3tb fusion en dat werkt echt wel super snel… Inderdaad de pure flash is iets sneller als je er een chronometer gaat bij houden, maar tijdens het gebruik zal je niet veel verschil merken. Zo goed als alles wat ik regelmatig gebruik staat toch op het flash gedeelte, de harde schijf werkt bij mij niet erg veel.
    Bij een iMac hang ik liever zo weinig mogelijk kabels en externe schijven. Dan heb je het super mooie disign en dan hang je er lelijke randapparatuur aan…
    De moment dat flash betaalbaar is in 2tb versie schakel ik over, maar Apple kennende zal dit nog wel een jaar of 10 duren zeker ?

Bijdrager
    ralf01

Thx guys, nog één vraag wat zouden jullie doen:

Tweedehands Apple iMac 27” Quad-Core i7 3,5 GHz 1 TB Fusion Drive 24GB Ram GeForce GTX 755M 2GB (Eind 2013)

of
    Nieuwe late 2015 5k 3,3 GHz quad-core Intel Core i5 • Geheugen: 8GB DDR3L 1867 MHz • geheugen: 256 GB Flash • graphics: AMD Radeon R9 M395 met 2 GB videogeheugen aangevuld met nog 16 GB intern van andere aanbieder

Bijdrager
    TheBigZ

Nieuwe iMac 27″ 5K

Bijdrager
    ralf01

Denk je niet dat de altmost maxed out 2013 iMac sneller is? Is een i7

Bijdrager
    Buzz

Ik zou altijd voor het retina scherm kiezen van de nieuwe iMac, ook al zou hij iets langzamer zijn dan die tweedehands. Ik heb er zelf nu een paar maanden één, en dat scherm is zo’n feest om mee te werken!

Bijdrager
    ralf01

OK I get it thx:D

Bijdrager
    Ganymedus

Ik zou nog steeds voor een SSD upgrade gaan. €130 voor een 500 GB Samsung 750 evo. Kleine investering.

Maar, om je laatste vraag te beantwoorden, ik zou voor de retina gaan.

Bijdrager
    CaDoc

Tja zit nu een beetje met het zelfde “euvel’. Heb iMac “late 2012”, toen wel BTO met i7, 16 GB RAM en 3 TB Fusion drive. Het ding werkt eigenlijk nog naar behoren. Tegelijk is hij al wel 4 jaar oud en dus richting de afschrijvingstermijn.

Nog niet zo heel lang geleden was een computer van 4 jaar oud echt bejaard maar ik heb het gevoel dat dat tegenwoordig wel meevalt, zeker als ik de specs van de huidige iMacs zie.

Nu krijg je zelfs een iets langzamer geklokte i7, het geheugen is standaard maar 8 GB maar dat Retina scherm zal vast veel scherper zijn. Het geheugen scheelt echter dus niet echt veel en is volgens de Geekbench 3 is de snelheid op 64bits multicore van 13k naar 16k gestegen. Tegelijk spelen veel factoren een rol.

Mijn vraag is: is de huidige generatie iMac echt veel vlotter?

Bijdrager
    TheBigZ
    CaDoc op 28 augustus 2016

Mijn vraag is: is de huidige generatie iMac echt veel vlotter?

Je hebt zelf het antwoord al gegeven.

http://www.macworld.co.uk/review/imac/2015-27-inch-imac-retina-5k-display-review-3627831/

Bijdrager
    ralf01

Nogmaals bedankt voor jullie advies. Omdat ik niet meer al te lang wou wachten ben ik voor de nieuwe iMac i5 late 2015 gegaan met de 3,3 processor en AMD M395 2GB. Dus de duurste standaard versie. Heb dan de 2,12TB Fusion, maar die zou ik nog kunnen splitsen in 128 GB Flash en 2 TB Harddisk.
    Alles werkt perfect, maar nu ik vanaf m’n Time Machine een migration heb gedaan, kan ik de iMac niet meer uitzetten via het menu. Maar ja ander topic hoort niet hier thuis.

Bijdrager
    JJmac

Ik kan op dit moment de middelste versie van de 27 inch kopen voor 1800 euro nieuw, op zich best aantrekkelijk.
    Heb nu een iMac late 2012 duurste versie toen, wil wel wat groter maar..

Bijdrager
    Shmoo

Geen slechte deal voor die prijs. Fusion Drive is altijd beter dan het standaard HD model, zeker wanneer je echt die 1TB geheugen nodig hebt en je de 1TB SSD optie extreem prijzig is.

Aan de andere kant. Over drie maanden mogelijke nieuwe modellen ?

Maar goed, die zal je natuurlijk nooit die deze prijs krijgen en gaan deze wel goedkoper worden en hoeveel geheugen komt daar standaard in 512GB SSD?

Bijdrager
    Hanky Dussen

@JJmac: waar dan, als ik vragen mag…?

Bijdrager
    JJmac

Ik kan er een over nemen nieuw in doos, de 1 Tb heb ik meer dan genoeg aan.
    De prijs zal zeker een overweging zijn tov de mogelijke nieuwe modellen.
    Is er al iets bekend over de nieuwe modellen?

Bijdrager
    Shmoo

Volgens mij niet. Enkel wat voor processor er mogelijk in moet komen. Verder nog niets.

Bijdrager
    JJmac

Is de i7 modellen het geld waard tegen over de i5, je praat wel over een 1500 euro verschil.

Bijdrager
    SunKeeper

En welke programma’s gebruik je zoal? Dat staat van jou nog niet in dit topic.

Bijdrager
    JJmac

Ik kan het makkelijk af met beide machine’s, ik geef graag iets meer uit waarmee ik langer en makkelijker mee uit de voeten kan, de rest waarde is vaak ook iets aantrekkelijker, ik zie niet zo heel veel verschil in de machines maar misschien kijk ik niet goed…

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.